قوام دین و دنیای مردم در گرو عمل عالمان است

آیت الله نوری همدانی:

خبرگزاری پانا:آیت الله نوری همدانی با اشاره به این که قوام دین و دنیای مردم در گروعمل عالمان به علمشان و گسترش آن در جامعه است، از مقام علمی و اخلاقی مرحوم آیت الله شیخ فضل الله نوری و علامه طباطبایی تجلیل کردند.

به گزارش سرویس دین و اندیشه پانا، این مرجع تقلید، در آغاز درس خارج خود که در مسجد اعظم برگزار شد با اشاره به خطبه های امیرالمومنین(ع) درنهج البلاغه، اظهارداشت: قوام دین و دنیای مردم در گروعمل عالمان به علمشان و گسترش آن در جامعه است.

الله نوری همدانی افزود: عالمی که علم خود را درراه دین به کار بندد، موجب سربلندی دین و مومنین می شود.

وی با بیان این که عالمانی هم هستندکه ازعلمشان استفاده نمی کنند، ادامه داد: عده ای هم علمشان را در جهت نیل به اهداف شیطانی به کار می بندند.

این مرجع تقلید در ادامه آیت الله شیخ فضل الله نوری را از جمله عالمانی دانست که علم خود را درراه دین و سربلندی مومنین به کارمی بندد، گفت: این عالم وارسته در زمانی که استعمار و استکبار داخلی و خارجی فشارهای مختلفی را بر مردم وارد می کردند، قانون مشروطه را برمبنای اسلام مطرح و درهمان راه هم به شهادت رسیدند.

وی اضافه کرد: آیت الله شیخ فضل الله نوری به حکم شخصی به دارآویخته شد که خود عالم بود، ولی علمش را در راه استکبار و تبعیت از آنها به کار گرفت .

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: قانون مشروطه برمبنای قوانین اسلامی زمانی به تصویب رسید که قدرت های استعمارگرانگلیس از یک طرف و دولت عثمانی ازسوی دیگر، شیعیان را مورد هجمه واهانت قرارمی دادند، ولی از آنجایی که دشمنان نمی خواستند تشیع و اسلام در کشور اجرا شود، این قانون را به سمت سوی غربی شدن سوق دادند.

معظم له دربخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به مقام علمی علامه طباطبایی، اظهارداشت: حضرت آیت الله طباطبایی شخصیتی بودند که عمر خود را صرف نشر تفسیر و معارف الهی کردند؛ به طوری که شهید مطهری هرگاه که می خواستند نام وی را ببرند، با لفظ “روحی فداک” خطاب می کردند .

این مرجع تقلید با اشاره به این که علامه طباطبایی هرگاه به تفسیرآیات عذاب می رسیدند، به گریه می افتادند، خاطرنشان کرد: وی آیات قرآن را طوری تفسیر می کردند که انگار در آنجا حضور دارند.

آیت الله نوری همدانی در پایان با بیان این که تکریم استاد موجب برکت علمی انسان می شود، گفت: یکی از چیزهای که موجب برکت علم انسان می شود، تجلیل و احترام به استاد و مقام اوست.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.