قول مساعد سازمان تامین اجتماعی برای حل مشکل بیماران هموفیلی و خاص/نگران عدم اختصاص یارانه دارویی به وزارت بهداشت هستیم

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: روابط عمومی کانون هموفیلی ایران با اظهار نگرانی از عدم اختصاص یارانه دارویی به وزارت بهداشت از قول مساعد سازمان تامین اجتماعی برای حل مشکلات ناشی از افزایش قیمت داروهای بیماران هموفیلی و خاص خبر داد.
به گزارش ممتاز نیوز به نقل از روابط عمومی کانون هموفیلی ایران، متاسفانه عدم مدیریت بودجه های ارزی وزارت بهداشت از یکسو و همچنین عدم تخصیص بودجه های کافی به وزارت بهداشت برای تامین کسری این وزارتخانه بابت تامین یارانه های دارویی ناشی از افزایش قیمت دارو ها سبب به وجود آمدن مشکلات متعدد برای بیماران و کمبود های مقطعی و شدید دارو ها گردیده است. پس از افزایش قیمت دارو ها که در حوزه دارو های تولید داخل تا ۴۰ درصد افزایش و در رابطه با دارو های وارداتی حدود دو برابر افزایش قیمت را به وجود آمده است، سازمان های بیمه گر با مشکلاتی مواجه گردیدند که با توجه به اینکه عملا تحویل دارو نمی بایست متوقف گردد، تا حل موضوع مابه التفاوت افزایش قیمت ها را از بیماران درخواست نموده اند.
بیماران هموفیلی از آنجا که وجهی برای دریافت دارو های خود نمی پرداختند پس از این افزایش قیمت ها عملا برای دریافت هر ویال فاکتور ۸ مجبور به پرداخت ۵۰۰۰ تومان شدند که طی ۱۵ سال قبل بی سابقه بود. سازمان خدمات درمانی بعد از چند روز توانست این موضوع را حل نموده و در حال حاضر وجهی  بابت تحویل دارو های انعقادی دریافت نمی نماید . اما سازمان تامین اجتماعی هنوز نتوانسته است راهکار مناسبی را برای حل مشکل بیماران اتخاذ نماید. با توجه به نارضایتی شدید بیماران از وضعیت کنونی، کانون هموفیلی ایران مذاکراتی را با مسئولین ذیربط در سازمان تامین اجتماعی داشته است که خوشبختانه امروز مطلع شدیم که با افق مثبتی برای حل موضوع در سازمان مذکور در حال رسیدگی است و انتظار می رود تا آخر هفته آینده این مشکل برطرف شود.
خوشبختانه گفتگوهای های موفقی با سازمان تامین اجتماعی داشته ایم و مسئولین مربوطه در این سازمان با رویکرد بسیار مثبت و بیمار محور در مباحثات شرکت نمودند و تمام تلاش خود را برای ارایه راهکار فوری در این حوزه به کار بسته اند. لازم به تاکید است که سازمان تامین اجتماعی خدمات خوبی به بیماران خاص و از جمله بیماران هموفیلی تا کنون ارایه نموده است. ما ضمن اینکه بسیار امیدواریم این مشکل را سازمان تامین اجتماعی حل نماید به همان میزان هم نگران عدم اختصاص بودجه های کافی به وزارت بهداشت برای یارانه ناشی از افزایش قیمت دارو ها از جمله دارو های بیماران هموفیلی هستیم . به نظر می رسد معاونت راهبردی و برنامه ریزی رئیس جمهور می بایست در حوزه اقداماتی را به ثمر برسانند.
کانون هموفیلی ایران از بیماران هموفیلی سراسر کشور که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی می باشند درخواست نموده که با بردباری و صبوری در انتظار اقدام سازمان تامین اجتماعی بمانند و در صورت لزوم  و نیاز به دارو با پرداخت فرانشیز دارو های خود را دریافت نمایند. بیماران به هیچ وجه نباید به سبب اینکه می بایست وجهی برای دارو پرداخت کنند از درمان به موقع اجتناب نمایند. عدم درمان به موقع دارو عواقب جبران ناپذیری برای بیماران به بار خواهد آورد . بعضی از بیماران هم علیرغم آنکه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی می باشند  با توجه به عدم اخذ فرانشیز دارو از طرف سازمان خدمات درمانی برای اخذ دفتر چه خدمات درمانی به این سازمان مراجعه می نمایند که این امر هم خلاف قانون است و هم با توجه به تبادل اطلاعات سازمان های بیمه گر میسر نمی باشد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.