قول وزیر‌ برای رفع التهاب ارز طی سه‌روز

عضو کمیسیون برنامه و بودجه از قول وزیر اقتصاد درباره تحولات مثبت بازار ارز در روزهای آینده خبر داد و گفت: به گفته حسینی هیچ مشکل و کمبودی در ذخایر ارزی کشور وجود ندارد.

به گزارش ۵۹۸ به نقل از فارس، عزت‌الله یوسفیان ملا در مورد جلسه غیرعلنی امروز نمایندگان مجلس با وزیر اقتصاد گفت: در این جلسه وزیر اقتصاد گزارش خوبی ارائه و صادقانه اعلام کرد، هیچ گونه کمبودی در ذخایر ارزی کشور وجود ندارد. اینکه در بازار شایعه شده دولت ارز کافی در اختیار ندارد، صحیح نبوده و شایعه‌ای بیش  نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: در این جلسه وزیر اقتصاد قول داد ظرف  ۲ تا ۳ روز آینده تحولات مثبتی در بازار ارز انجام شود و التهاب بازار برطرف خواهد شد.

وی گفت: گرچه نمی‌توانم عدد ذخایر ارزی که وزیر اقتصاد به نمایندگان گفت را اعلام کنم، اما اطمینان می‌دهم فروش نفت در سال جاری بسیار مناسب بوده و با توجه به ذخایر قبلی کشور از نظر داشتن ذخایر ارزی هیچ مشکلی وجود ندارد.

نماینده آمل در مجلس افزود: چون وزیر اقتصاد به عنوان مسئول اقتصادی کشور است به مجلس دعوت شد و در جلسه غیرعلنی توضیحاتی ارائه کرد که در روزهای آینده اتفاقات مثبتی در بازار ارز انجام خواهد شد.

یوسفیان ملا در پاسخ به این پرسش که چرا بانک مرکزی در سه هفته گذشته ارز به بازار تزریق نکرده، گفت: متأسفانه سوء مدیریت و تصمیم ناگهانی در عدم عرضه ارز به بازار باعث  ایجاد مشکلاتی در بازار ارز شده است، در حالی که از نظر داشتن ذخایر هیچ کمبودی وجود ندارد. وقتی عرضه متوقف شود عده‌ای فکر می‌کنند دولت ارز در اختیار ندارد و با کمال تأسف التهاب اخیر بازار اتفاق افتاده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: عده‌ای هم از التهاب بازار سوء استفاده می‌کنند،حالی که این ضعف مدیریت در بخش ارزی کشور است که به طور ناگهانی عرضه ارز به بازار قطع شده است. باید مسئولان بانک مرکزی بدانند هر تصمیم غلطی در مسائل اقتصادی جامعه را دگرگون می‌کند و باید جلوی این التهاب‌ها گرفته شود.

وی افزود: وزیر اقتصاد خیلی صادقانه صحبت، مشکلات ارزی کنونی را بیان کرد و به نمایندگان مردم امید داد که از نظر ذخایر ارزی هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد.

یوسفیان ملا افزود: فقط این نکته را بگویم که وقتی ۲۰ درصد درآمد نفتی در صندوق توسعه ملی جذب می‌شود منابع این صندوق به مرز بی‌سابقه  ۴۰ میلیارد دلار رسیده است، در حالی که کل درآمد ارزی فقط در این صندوق جمع نمی‌شود بلکه نزد خزانه کشور و بانک مرکزی نگهداری می‌شود.

وی افزود: قطع ناگهانی عرضه ارز در بازار به گونه‌ای وانمود کرد که انگار صندوق ذخیره رازی کشور خالی است در حالی که واقعیت امر نشان می‌دهد هیچ مشکلی در ذخایر ارزی کشور وجود ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد وظیفه بانک مرکزی در حفظ ارزش پول ملی گفت: بانک مرکزی طبق قانون حافظ ارزش پول ملی است،اما ضعف مدیریت و عدم پیش‌بینی شرایط و نداشتن برنامه‌ریزی و آینده‌نگری و دچار روزمرگی شدن باعث التهاب بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی شده است.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.