قوچان نژاد: می خواهم ویولونیست شوم

فروردین ۱۴۰۳

رضا قوچان نژاد می گوید: “موسیقی کلاسیک را دوست دارم. هر روز ویولون می‌زنم. وقتی ۳۵ ساله بشوم فوتبال نمی‌تواند زندگی من را تامین کند و می‌خواهم ویولونیست شوم.”

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ وقتی قوچان‌نژاد اولین بازی خود را برای تیم ملی انجام داد، تقریبا هیچ کس از هواداران ایران اسم او را نشنیده بود.
   
رضا قوچان‌نژاد که خیلی‌ها او را با لقبش “گوچی” صدا می‌کنند، در کودکی ایران را ترک و به هلند مهاجرت کرد. او در هلند فوتبال را آغاز کرد و به یک فوتبالیست حرفه‌ای تبدیل شد.

او در تیمی محلی در هلند فوتبالش را آغاز کرد. رفتنش به بلژیک سبب شد بتواند نظر کارلوس کی‌روش را به خود جلب کند. سه گلی که قوچان‌نژاد در سه بازی آخر ایران در انتخابی جام‌جهانی به ثمر رساند، سرنوشت این فوتبالیست مشهدی‌تبار را در فوتبال ایران تغییر داد. عملکرد خوب او سبب شد ایران به عنوان تیم اول در گروه خود قرار گیرد و بلیت جام‌جهانی برزیل را به دست آورد.

او کم‌کم از هیچ به بیست رسید و نام خود را در کنار بزرگان فوتبال ایران نظیر حسن روشن، خداداد عزیزی و وحید هاشمیان قرار داد که صعود ایران به جام‌های جهانی ۱۹۷۸، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶ رقم زدند اما هیچ کدام از این بازیکنان نتوانستند در مرحله پایانی جام‌جهانی عملکرد خوبی داشته باشند. حسن روشن به دلیل مصدومیت نتوانست بازی‌های زیبای خود در انتخابی جام‌جهانی را تکرار کند. با این حال رضا معتقد است که می‌تواند این طلسم را بشکند. او دربارهٔ حضور ایران در جام‌جهانی ۲۰۲۲ می‌گوید: “تیم ما قوی‌تر از همیشه است. جوانان و بازیکنان باتجربه به خوبی در تیم ما در هم شده‌اند و این سبب شده تیم ما از شرایط خوبی سود ببرد. فکر می‌کنم بتوانیم در جام‌جهانی برزیل تاریخ سازی کنیم.”

رضا قوچان نژاد در ادامه می‌گوید، قصد داشته در ۲۱ سالگی کفش‌هایش را برای همیشه بیاویزد. مهاجم مشهدی ایران ادامه می‌دهد: “هفت سال در هیرنفین بودم. ابتدا در آکادمی آنها و سپس در تیم اصلی بازی کردم. اولین بازی‌ام را نیز برابر آلکمار انجام دادم. وقتی فصل رو به پایان بود، فهمیدم نمی‌توانم هم روی فوتبال و هم روی درسم تمرکز کنم. درس و تحصیل اولویت اول من بود. بنابراین در تابستان ۲۰۰۹ هیرنفین را ترک کردم. چند هفته‌ پیش از این که رضا از هیرنفین رفت تا روی تحصیلش تمرکز کنم با مارک اوفرمارس، بازیکن سابق تیم ملی هلند که در آن زمان استعدادیاب تیم GO ahead eagles بود، ملاقات کرد.

رضا دربارهٔ ملاقات با مارک اوفرمارس می‌گوید: او به من گفت که حرکاتم او را یاد جوانی‌هایش می‌اندازد. به من گفت به تیم آنها بپیوندم. من به او گفتم به شرطی به تیم آنها می‌آیم که اجازه داشته باشم، ۱۵ دقیقه‌ زودتر از بقیه تمرین را ترک کنم تا به درس‌های دانشگاه برسم. رشته من در دانشگاه “حقوق الهی” بود. باشگاه موافقت کرد و به آنها پیوستم. شش ماه بعد رضا به تیم لئوواردن پیوست. او در اولین بازی خود در این تیم ۹ ثانیه طول کشید تا گلزنی کند. با آن گل رضا قوچان‌نژاد به رکورد سریع‌ترین گل لیگ هلند که در اختیار یوهان کرایف بود رسید. فصل بعد رضا خود را در تیم جدیدش جا انداخت و در ۲۴ بازی ۱۳ گل زد. رضا می‌گوید: در این تیم از گوش راست به مهاجم منتقل شدم و توانایی گلزنی‌ام را نشان دادم. هفته‌ به هفته‌ گلزنی من بهتر می‌شد.

در سال ۲۰۱۱ رضا به سنت ترویدن در لیگ بلژیک پیوست. خیلی زود در تیم جدیدش جا افتاد و یکی از بازیکنان اصلی شد. عملکرد خوب او در این تیم بود که چشم کارلوس کی‌روش را گرفت و به تیم ملی آمد. ورود رضا قوچان‌نژاد به ایران شش ماه طول کشیده تا مراحل حضور “گوچی” در ایران فراهم شود.

او ژانویه سال قبل از سنت ترویدن به استاندارد لیژ رفت: حضور در استاندارد لیژ یک اتفاق مثبت در کارنامه کاری من بود. تاکنون برای تیمی که برای قهرمانی بجنگد بازی نکرده بودم. این فشار زیادی روی من وارد می‌کرد و البته بهترین آمادگی برای جام‌جهانی است.

رضا خارج از زمین مسابقه یک آدم ساده و معمولی است. پلی استیشن و آی‌پد و ماشین‌های لوکس را فراموش کنید. سرگرمی او سیاست و نواختن ویولون است. او از بچگی ویولون می‌زند. رضا دربارهٔ سرگرمی‌اش می‌گوید: موسیقی کلاسیک را دوست دارم. هر روز ویولون می‌زنم. وقتی ۳۵ ساله بشوم فوتبال نمی‌تواند زندگی من را تامین کند و می‌خواهم ویولونیست شوم.

منبع: ایسنا


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.