قیمت بنزین به بودجه سال آینده موکول شد/حضور بخش خصوصی بدون واسطه بازار نفت را رقابتی می کند

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

وزیر نفت گفت:دولت در سال جاری برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و باید در این باره در بودجه سال آینده بحث شود.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، بیژن نامدار زنگنه در جمع خبرنگاران در مورد دیپلماسی نفتی ایران گفت: دیپلماسی فراتر از صادرات است و ایران به عنوان کشوری که دارای دومین ذخایر نفت و گاز دنیاست و به همین دلیل، برای انجام هر فعالیتی در حوزه روابط خارجی باید به توان ملی توجه کنیم.
 
وی ادامه داد: بخش نفت نیز وظیفه خود می داند که به مجموع قدرت ملی و دیپلماسی کشور توجه کند تا با اقتدار و توانمندی از وضعیت فعلی خارج شود. 

زنگنه در خصوص به کارگیری بخش خصوصی در بخش نفتی کشور گفت: در این دوره در محل هایی مانند پتروشیمی، منحصر به بخش خصوصی خواهد بود و با توجه به ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴ توسط مقام معظم رهبری و قانونی که بر این اساس تصویب شده و نیز با توجه به سیاست دوری از خام فروشی، تولید فرآورده های نفتی از طریق بخش خصوصی انجام می شود.
 
وزیر نفت ابراز امیدواری کرد که بخش خصوصی روز به روز تقویت شود و مالکیت عمومی در آن افزایش یابد و این به معنای واقعی خصوصی شود.

خصوصی سازی بدون رانت در بازار

وی تصریح کرد: در زمینه بازرگانی نفت نیز مسیر برای بخش خصوصی باز می شود و این بخش نیز معتقد است که باید در شرایط رقابتی و باز شدن فضا، فعالیتهای خود را انجام دهد تا بخش خصوصی بدون رانت وارد بازار شود.

ذخیره سازی کافی در بنزین صورت گرفته

زنگنه دربارهٔ میزان تولید بنزین در کشور تصریح کرد: الان به میزان کافی ذخیره داریم و تولیدمان تا آخر سال جوابگو است. در برنامه داریم که ۶ الی ۷ میلیون لیتر بنزین به تولید روزانه اضافه کنیم.
زنگنه در مورد تصمیم وزارت نفت برای افزایش قیمت بنزین خاطرنشان کرد: ‌تصمیم‌گیری در مورد قیمت بنزین به عهده وزارت نفت نیست ولی دولت نیز در سال جاری قصد افزایش قیمت را ندارد و در سال بعد نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.

تعیین قیمت بنزین در بودجه ۹۳

وی در خصوص تغییر قیمت بنزین نیز گفت: دولت در سال جاری برنامه ای در این خصوص ندارد و باید در این باره در بودجه سال آینده بحث شود.

زنگنه دربارهٔ دستاوردهای سفرش به ترکمنستان نیز گفت: در این سفر، در مورد خرید گاز از این کشور گفت و گو شد و قرار شد در مقابل کالا و خدمات به این کشور صادر شود.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد در کمیسیون مشترک دو کشور که روسای دو طرف این کمیسیون وزرای امور خارجه می باشند، نیز بحث هایی صورت گیرد.

افزایش واردات گاز دستاورد سفر ترکمنستان

وزیر نفت، افزایش واردات گاز را یکی دیگر از دستاوردهای این سفر اعلام کرد و گفت: ایران بدهی هایی نیز داشت که روش هایی برای پرداخت آن تعیین شد.

زنگنه در مورد وضعیت میدان عسلویه نیز گفت: هر چند عقب افتادگی های در این میدان نسبت به کشور قطر داریم، اما پیش بینی می شود، ظرف مدت دو سال این عقب افتادگی جبران شود.

وی در در مورد میزان برداشت قطر از فازهای پارس‌جنوبی در مقایسه با ایران اظهار داشت: قطر طی این سالها میزان بسیاری بیشتر از ایران برداشت کرده که در حال حاضر درصد دقیق آن را ندارم. ولی تنها این را می‌دانم که بیش از ایران توانسته از این فازها برداشت کند.

قرارداد جدید در پارس جنوبی نمی بندیم

زنگنه در مورد قراردادهایی که در دولت تازه در این زمینه بسته می‌شود، گفت: قرارداد تازهی در مورد پارس‌جنوبی نمی‌بندیم و تنها باید قراردادهای بسته شده را عملیاتی کنیم.
 
به گفته وزیر نفت زمانبندی، کیفیت و قیمت ۳ وظیفه مدیریت پروژه‌هاست که در حال انجام هستیم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.