قیر پرطرفداران ترین کالای صادراتی در بورس کیش

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ،اما از ابتدای امسال با رایزنی مسئولان بورس کالا با تولیدکنندگان بزرگ برخی محصولات پتروشیمی و معدنی، اوضاع معاملات صادراتی متفاوت شده و شاهد عرضه محصولات جدیدی در تالار کیش هستیم.

در سال‌های گذشته در کنار قیر، روغن پایه، اکستراکت، گندم،‌سیمان و گوگرد از کالاهای صادراتی بورس قرارداشت که حجم معاملات آنها بسیار محدود بود اما از ابتدای امسال عرضه چند محصول جدید آغاز شده و تقاضا برای کالاهای قدیمی رینگ صادراتی نیز افزایش یافته است.

براین اساس ، کک، اکستراکت، زغال سنگ و سنگ‌آهن به فهرست عرضه‌های رینگ صادراتی اضافه شد تا شاهد رونق هر چه بیشتر تالار بین‌المللی بورس کالا باشیم.

براساس آمار معاملات بورس کالا از ابتدای امسال تاکنون انواع قیر،کک، گوگرد، اکستراکت، زغال سنگ و سنگ آهن روی تابلوی معاملات صادراتی قرار گرفت که در این بین با توجه به مشخص نبودن تکلیف عرضه سیمان و قیمت گذاری این محصول، عرضه های صادراتی سیمان نیز هنوز انجام نشده است.

اما چهارشنبه این هفته سنگ آهن برای دومین بار طی امسال روی تابلوی معاملات می رود که با توجه به معاملات قبلی این محصول، به احتمال زیاد دوباره چندین مشتری خارجی برای خرید سنگ آهن ایرانی به تالار معاملات بورس خواهند آمد.

براین اساس ۱۰۰ هزار تن سنگ‌آهن معدن میشدوان با میانگین عیار ۵۹ و ۵۸ درصد در بورس کالا عرضه خواهد شد.

به این ترتیب بیشتر معاملات صادراتی بورس کالا به دو محصول قیر و سنگ آهن اختصاص یافته و به گفته فعالان تالار نقره‌ای عرضه و معامله این دو محصول نیز در ماه های آینده افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

همچنین به گفته کارشناسان، حجم معاملات قیر در رینگ صادراتی آنقدر بالا بوده که کشورهای منطقه برای معاملاتشان به نرخ‌های قیر ایران استناد می‌کنند و این امر به معنای اهمیت معاملات صادراتی بورس کالاست. هند، کشورهای آفریقایی و کشورهای همسایه ایران تاکنون خریداران قیر از بورس بوده‌اند و حضور آنان در تالار کیش امری عادی شده است.

اقتصام** ۹۱۴۱**۱۶۰۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۳۵۶۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.