قیمت ارز تدریجی کاهش می‌یابد

 

سیبنا: رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد به تدریج با بالارفتن حجم عملیات ارزی مرکز مبادلات ارزی، آثار آن در قیمت ارز در بازار پدیدار خواهد شد. 

در نشستی مشترک با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی که در محل ساختمان مرکزی وزارت صنعت ، معدن و تجارت برگزار شد، مدیران عامل بانکهای دولتی و خصوصی با نحوه کارکرد مرکز مبادلات ارزی آشنا شدند . دراین نشست که “سید مسعود موحدی ” قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت و ” مینو کیانی ” معاون ارزی بانک مرکزی نیز حضور داشتند ، مقرر شد بانکهای عامل به تدریج نمایندگان خود را در مرکز مبادلات ارزی مستقر کنند، این افراد قبل از شروع به کار، درهمان محل آموزش های لازم را خواهند دید.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در این نشست طی سخنانی از بانکها خواست تا با توجه به سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی تمام توان خود را برای واردات به موقع مواد اولیه ، کالاهای اساسی و واسطه ای به کشور به کار بندند. مهدی غضنفری همچنین گفت : لازم است قبل از رایانه ای شدن همه فعالیت های مرکز مبادلات ارزی منطق کار در این مرکز در قالب متکامل تری شکل گیرد و موضوع اولویتها ، اولویت گذاری و نوبت گذاری به درستی در سامانه ها پیش بینی شود. وی توضیح داد: از این به بعد در فازدوم فعالیت مرکز مبادلات وارد کنندگان دارای ثبت سفارش معتبر و با اولویت بالابهتر است به جای مراجعه مستقیم ، به شعب بانک های عامل مراجعه و درخواست خود را مطرح کنند ، بویژه این تصمیم برای تولید کنندگان در شهرستان ها موجب صرفه جویی در وقت خواهد شد. وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه نماینده بانکهای عامل در مرکز مبادلات ارزی مستقر هستند ، اظهارداشت : متقاضی با توجه به اولویت واردات (۳ تا ۵ ) ارز خود را از میز بانک مرکزی درخواست می کند.

به گفته غضنفری ، نماینده بانک مرکزی نیز با لحاظ تمام درخواست های ارایه شده توسط بانک های عامل در هر روز کاری مرکز که روی میزش قرار گرفته به ترتیب اولویت و نوبت ، ارز لازم را تخصیص می دهد. دراین جلسه همچنین در مورد تعهدات پیشین بانک ها و چگونگی اختصاص ارز در اختیار مردم و ارز متقاضی گفت وگو شد و در هر مورد رئیس کل بانک مرکزی و معاون ارزی وی به پرسش های مطرح شده از سوی مدیران عامل بانک ها پاسخ دادند. “محمود بهمنی ” دستور داد که در کارگروهی ویژه موضوع تعهدات گذشته مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و چگونگی تامین ارز آنها نیز میسر شود. رئیس کل بانک مرکزی همچنین اعلام کرد که بتدریج با بالارفتن حجم عملیات ارزی مرکز مبادلات ارزی آثار آن در قیمت ارز در بازار پدیدار خواهد شد.

به گزارش مهر،  پیش از این جلسه همچنین وزیر صنعت ، معدن و تجارت و معاون ارزی بانک مرکزی درنشستی دیگر برای نمایندگان تشکل های بخش خصوصی نحوه کارکرد مرکز مبادلات ارزی را تشریح کرده و به پرسش ها و ابهامات فعالان بخش خصوصی پاسخ دادند ، قرار شد این گونه جلسات با تشکل های بخش خوصی ادامه پیدا کنند. غضنفری از فعالان بخش خصوصی خواست ضمن همکاری با مرکز مبادلات ارزی و پشتیبانی از فعالیت آنها نقطه نظرات خود را برای عملکرد بهتر به طور شفاهی یا مکتوب ارایه کنند. از روز گذشته (نهم مهرماه ) مرکز مبادلات ارزی از متقاضیان ارز خواسته است که برای سرعت عمل بالاتر و جلوگیری از اتلاف وقت تقاضای ارزی خود را به وسیله ارایه ثبت سفارش معتبر و از طریق بانک های عامل در سراسر کشور به انجام برسانند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.