قیمت بالای پهپادهای آمریکایی صدای سئول را درآورد

۶ م دیماه ،

با اعلام ناخرسندی سئول از انعقاد قرارداد احتمالی خرید پهپاد از آمریکا، مقام‌های واشنگتن تاکید کردند: کره جنوبی لزوما متعهد به خرید پهپادهای تجسسی گلوبال هاوک نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اداره برنامه فراگیر دفاعی سئول گفت که در اوایل سال آینده تصمیم خواهد گرفت که آیا هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته را خریداری کند یا خیر.

این هواپیماها که به وسیله شرکت “نورتروپ گرومن” ساخته می‌شوند، قیمت بسیار بالاتری از آنچه انتظار می‌رفت دارند و هزینه چهار هواپیما معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار می‌شود.

اظهارات سخنگوی دولت آمریکا در حالی مطرح شده است که پیشتر پنتاگون اعلام کرده بود که کره جنوبی را به هواپیماهای تجسسی پیشرفته علیه همسایه شمالی‌اش مجهز می‌کند. پس از آن دولت سئول اعلام کرد که گزینه‌های دیگری علاوه بر گلوبال هاوک در دست دارد.

یک مقام دولتی آمریکا نیز گفت: سئول می‌تواند گزینه‌های دیگری مانند “فانتوم آی” شرکت بوئینگ و “آئرو ویرونمت گلوبال آبزرور” را بررسی کند.

یک مقام رسمی کنگره جنوبی بعد از اینکه قیمت پیشنهادی بالای آمریکا مطرح شد، گفت: “ما هیچ گاه نگفته‌ایم که هیچ پهپاد جاسوسی دیگری غیر از گلوبال هاوک خریداری نخواهیم کرد. هواپیماهای بدون سرنشین با کیفیت بالا مد نظر می باشند.”

وی خاطر نشان کرد: “مذاکرات باید با هر قیمتی کمتر از ۸۰۰ میلیارد یوان (۷۴۵ میلیون دلار) در مجموع آغاز شود. این همان قیمتی است که در ماه اکتبر سال قبل به وسیله طرف آمریکایی پیشنهاد شد.”

کره جنوبی به شدت بر متحد خود، آمریکا، برای جمع‌آوری اطلاعات و امکانات تجسسی برای مقابله با سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی تکیه می‌کند.

پیشتر خبرگزاری رویترز گزارش داد، وزارت دفاع آمریکا کنگره را از طرح‌هایش برای فروش چهار فروند پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک به کره جنوبی مطلع کرده است. به سبب این قرارداد، توانایی‌های تجسسی سئول به میزان بسیاری ارتقا پیدا می‌کند.

آژانس همکاری‌های امنیتی دفاعی وابسته به پنتاگون گزارش داد، وزارت دفاع آمریکا می‌خواهد چهار هواپیمای RQ-4 گلوبال هاوک ورژن بلاک ۳۰ به سئول بفروشد. این قرارداد طبق برنامه فروش نظامی و خارجی است. این لایحه پیشنهادی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

آر کیو ۴ گلوبال هاوک یک هواپیمای بدون سرنشین تجسسی است که به تازگی توسط آمریکا و آلمان ساخته شده است. این هواپیماها می‌توانند به کمک رادار و سنسورهای نوری خود، حتی وقتی از میان ابرها تا ۲۰ کیلومتر بالا می‌روند، به تجسس زمینی بپردازند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.