قیمت دستگاه‌های دیالیز ۲ برابر شد/فرسودگی ۱۰ درصد دستگاه‌های دیالیز کشور

۲۸اردیبهشت،
ممتاز نیوز : رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت با اشاره به افزایش ۲برابری قیمت دستگاه‌های دیالیز گفت: در حال حاضر به ازای هر ۵٫۵ بیمار یک دستگاه دیالیز وجود دارد در حالی که استاندارد جهانی به ازای هر ۴ بیمار یک دستگاه است.

محمد عقیقی در گفت‌وگو با فارس افزود: طبق برنامه و توافقات انجام شده قرار شد ۱۵۰۰ دستگاه دیالیز به کشور وارد شود که هم اکنون در حال تدارک فاز اول آن هستیم.

وی ادامه داد: محدودیت‌های انتقال ارز و جابه‌جایی تجهیزات وارداتی از مشکلات ورود این دستگاه‌ها بوده است که البته با کمک سایر سازمان‌ها روند ورود آنها را تسریع می‌بخشیم.

عقیقی گفت: در حال حاضر ملزومات قانونی وجود دارد و با حمایت مراجع اقتصادی مانند بانک مرکزی در تأمین ارز می‌توان به ورود این دستگاه‌ها سرعت بیشتری بخشید.

قیمت دستگاههای دیالیز ۲ برابر شده است

رئیس اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت در زمینه قیمت دستگاه‌های دیالیز گفت: تا سال قبل حدود ۲۳ تا ۲۵ میلیون تومان قیمت یک دستگاه دیالیز وارداتی بود اما اکنون قیمت خرید هر یک از آنها دوبرابر شده است.

وی تصریح کرد: این افزایش قیمت هم به سبب هزینه‌های دستگاه دیالیز است که با رشد جهانی روبه‌رو بوده و هم به سبب مشکلات ارزی بوده است.

برای رسیدن به وضعیت مطلوب ۵۰۰ دستگاه دیگر می‌خواهیم

وی با بیان اینکه دغدغه اصلی وزارت بهداشت بحث اعتبارات نیست گفت: موضوع اصلی راهکارهای تهیه و تدارک دستگاه‌های وارداتی است. به طوری که اگر به غیر از ۱۵۰۰ دستگاهی که مورد نظر ما است، بتوانیم ۵۰۰ دستگاه دیالیز دیگر به مجموعه وارد کنیم وضعیت دیالیز کشور و نیاز به دستگاه‌ها بهبود یافته و به استاندارد جهانی نزدیک می‌شود.

با استاندارد جهانی فاصله داریم

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر به ازای هر ۵٫۵ بیمار یک دستگاه دیالیز وجود دارد که استاندارد جهانی برای استفاده از دستگاه دیالیز به ازای هر ۴ بیمار یک دستگاه است.

۱۰ درصد دستگاههای دیالیز مستهلک می باشند

وی افزود:د ر حال حاضر ۱۰ درصد از دستگاه‌های دیالیز مستهلک و فرسوده تلقی می‌شوند که اگر تعداد دستگاه‌های دیالیز را به ۲ هزار عدد افزایش دهیم طرح جایگزین کردن دستگاه‌های مستهلک را نیز می‌توانیم اجرا کنیم.

عقیقی اظهار کرد: با وجود اینکه ۴هزار و ۲۰۰ دستگاه دیالیز به صورت فعال در کشور وجود دارد اگر ۵۰۰ دستگاه دیگر بین بیمارستان‌ها توزیع شود حتی دستگاه‌های مستهلک را می‌توانیم کنار بگذاریم.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.