قیمت دلار ۶۰ درصد پایین آمداماقیمت دارو ۴۰ درصد بالا رفت!

۰۱ تیرماه ۱۳،
ممتاز نیوز : عضو هئیت مدیره سازمان نظام پزشکی کشور،گفت: باکاهش ۶۰درصدی دلار، قیمت دارو ۴۰ درصد افزایش یافت و کمیته دارویی کشوربه سبب حاد شدن بحران دارویی جلسه اضطراری تشکیل داد.

دکتر ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح مشکلات دارویی کشور با توجه به پایین آمدن قیمت دلار اظهارداشت: با توجه به اینکه دلار پایین آمده است ولی متاسفانه قیمت دارو نه تنها پایین نیامد بلکه در همین چند روز ۴۰ درصد نیز افزایش یافت.

وی افزود: به هر حال با وجود پایین آمدن قیمت دلار ولی چون هنوز این کاهش قیمت‌ها تثبیت نشده است ما شاهد افزایش قیمت داروها هستیم و مشکل زمانی بیشتر می‌شود که بعضی داروهای که در قبل به راحتی در داروخانه‌ها یافت می‌شد دیگر به سهولت در دسترس نیست، مثلأ مردم برای حتی مکمل‌های مانند B1 300 که یک نوع مکمل اعصاب است باید داروخانه‌های شهر را زیر و رو کنند.

دکتر خسرونیا با بیان اینکه متاسفانه غربی‌ها هم به دلایل و با روش‌های مختلفی ورود دارو به کشورمان را تحریم کرده اند، ادامه داد: این درشرایطی است که حتی بعضی داروهای که در کشور نیز وجود دارد احتکار می‌شود زیرا این داروها ارزان می باشند و تا قیمت گذاری روی این دروها مشخص نشود اشخاص سودجو از این مسئله سوءاستفاده می‌کنند.

عضو هئیت مدیره سازمان نظام پزشکی کشور در پاسخ به این پرسش که آیا داروهای تولید داخل نیز دچار کمبود شده است، بیان داشت: متاسفانه بله، زیرا مواد اولیه این داروهای ساخت داخل، خارجی است و ما در این زمینه هم دچار مشکل هستیم.

دکتر خسرونیا در زمینه قاچاق دارو به سبب این نابسامانی‌های بازار دارو اخطار داد و گفت: در حال حاضر بعضی‌ها داروها از دبُی وارد کشور می‌کنند و مسلمأ این روند به احیا بازار قاچاق دارو به خصوص بازار ناصر و خسرو دامن می‌زند.

عضو هئیت مدیره سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: در حال حاضر قاچاقچیان دارو در مقابل داروخانه‌های بزرگ و معروف دارو مشغول به فعالیت و عرضه دارو می باشند و بزرگترین خطر و آسیب در این زمینه جدا از سوءاستفاده‌های مالی بازار سیاه، در مورد داروهای تاریخ قبل است که به مردم می‌فروشند.

تشکیل کمیته داروی کشور

وی به تشکیل کمیته داروی کشور که خود نیز در آن عضو است، اشاره کرد و افزود: این کمیته وظیفه دارد تا با بررسی‌های متعدد بازار دارویی کشور به خصوص در زمینه کمبود دارویی را رصد کنند و در نهایت این کمبودها را به همراه پیشنهادات و راهکارها به مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت اطلاع رسانی کنند.

عضو هئیت مدیره سازمان نظام پزشکی کشور بیان کرد: متاسفانه قیمت‌ها در کشور به راحتی بالا می‌روند ولی همان کالاها قیمت‌شان به سختی پایین می‌آید که این مسئله دقیقأ برای وضعیت کنونی دارو نیز صدق می‌کند.

دکتر خسرونیا در تشریح صحبت‌های وزیر بهداشت در مورد مطلوب بودن وضعیت دارو در کشور خاطرنشان کرد: صحبت‌های وزیر بهداشت در مورد مطلوب بودن وضعیت دارویی کشور بیشتر مطالب روی کاغذ است ولی در عمل مردم در مورد وضعیت دارویی دچار مشکل و حتی بحران می باشند و هر کسی بخواهد در حال حاضر دارویی تهیه کند باید داروخانه‌های بسیاری را زیر پا بگذارد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.