قیمت سومین خودروی ملی بیش از دو برابر شد

رانا خودرو ایرانی محصول ایران خودرو بر روی پلتفرم ایکس ۱۲ یا همان پژو ۲۰۶ اس‌دی ساخته شده است، بعد از سمند و تیبا، سومین خودرو ملی محسوب می‌شود. بر اساس وعده شرکت سازنده می‌بایست تعداد ۲۰ تا ۳۰ هزار دستگاه از این خودرو با قیمت پایه ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۸۹ تولید می‌شد که این وعده‌ها عملی نشد.

پایگاه اطلاع رسانی خودروسازی – پیش فروش رانا از روز هشتم خرداد امسال با مبلغ ۱۰ میلیون تومان ودیعه در نمایندگی‌های مجاز گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شد.
در ۹ خرداد امسال اعلام شد که در اولین روز پیش فروش این خودرو، بیش از ۵ هزار نفر ثبت نام کردند.
به گزارش ممتازنیوز، طراحی و تولید “رانا” به عنوان دومین خودروی ملی ایران‌خودرو در سال ۸۷ همزمان با مدیریت منطقی در ایران خودرو به تصویب هیئت مدیره این شرکت رسید و رونمایی آن پس از چندین بار تعویق، بالاخره در ۲۹ فروردین ۸۸ در مراسم تودیع منطقی و معارفه نجم‌الدین در ایران خودرو، انجام شد.
در آن زمان اعلام شد که این محصول با تیراژ تولید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه در انتهای سال ۸۸ روانه بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.
در زمان منطقی قرار بود رانا با قیمت ۱۱ میلیون تومان به بازار عرضه شود اما با ورود نجم‌الدین به ایران خودرو، او و تیم کاری‌اش اعلام کردند که تولید رانا صرفه اقتصادی ندارد و انجام این کار نیازمند بررسی‌های بیشتر است.
این بررسی‌ها حدود یک سال و ۴ ماه طول کشید و در نهایت مدیران ایران خودرو اعلام کردند که رانا با “توجیه اقتصادی” تولید خواهد شد. هرچند طبق اعلام نجم الدین قرار بود تولید انبوه رانا از شهریور۹۰ آغاز شود اما پس از مدتی، این وعده به خرداد ۹۱ موکول شد.
به گفته مدیرعامل ایران خودرو، رانا با قیمت کمتر از ۱۵ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد و برنامه تولید این محصول در سال جاری ۵۰ هزار دستگاه است که این میزان تا سقف ۲۰۰ هزار دستگاه در سال قابل افزایش است.
این در حالی است که نجم الدین در مرداد ۸۹، قیمت نهایی رانا را ۱۱میلیون تومان عنوان کرده و گفته بود: از اول هم مبنای قیمت رانا ۱۱میلیون بود و انشا الله تا پایان سال ۹۰ به بازار عرضه خواهد شد.
خرداد ۹۱ حمیدرضا تقوی‌نژاد، معاون ایران خودرو در امور استراتژیک و برنامه‌ریزی در پاسخ به این سؤال که با توجه به کاهش قیمت تمام شده تولید و افزایش داخلی سازی رانا، چرا هدف‌گذاری انجام شده برای قیمت این محصول از ۱۱ میلیون تومان به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است؟ می‌گوید: در ابتدا هدف‌گذاری قیمت رانا برای تولید محصول پایه ۱۱میلیون تومان بود و برای مدل فول رانا ۱۳ میلیون تومان تعیین شد اما هدف‌گذاری فعلی برای عرضه رانا کمتر از ۱۵ میلیون تومان است که اگر با این قیمت عرضه نشود، در تولید محصول ضرر خواهیم کرد.
با این وجود پس از اقدام اخیر در راستای تعیین قیمت‌های جدید برای خودروهای تولید داخل، یک عضو کمیته قیمت گذاری خودرو اعلام کرد: خودروی رانا که تاکنون با بلاتکلیفی قیمت مواجه بود، در جلسه اخیر کمیته خودرو تعیین تکلیف شده و با لحاظ کردن تمامی‌هزینه‌ها از جمله شماره گذاری، بیمه، مالیات و عوارض قانونی بیست و یک میلیون پانصد ریال در نظر گرفته شده است. این در حالی است که قرار بود خودروهای تولید داخل با قیمتی عرضه شوند که قشر متوسط جامعه بتوانند آن را بخرند. با این وجود ظاهراً تمام تلاش‌ها برای تولید خودروی ملی به قیمت مناسب ناکام مانده است قیمت سومین خودروی ملی بیش از دو برابر شد.
رانا خودرو ایرانی محصول ایران خودرو بر روی پلتفرم ایکس ۱۲ یا همان پژو۲۰۶ اس‌دی ساخته شده است، بعد از سمند و تیبا، سومین خودرو ملی محسوب می‌شود. بر اساس وعده شرکت سازنده می‌بایست تعداد ۲۰ تا ۳۰ هزار دستگاه  از این خودرو با قیمت پایه ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۸۹ تولید می‌شد که این وعده‌ها عملی نشد.

Share


خودروسازی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.