قیمت هر بشکه نفت از مرز ۱۱۸دلار گذشت

روز گذشته ارزش دلار در بازارهای جهانی با افت مواجه شد و همین دلیل کافی بود تا بهای طلا و نفت با افزایش مواجه شود.هر اونس طلا روز گذشته به یک هزار و ۷۷۵ دلار رسید و هر بشکه نفت هم از مرز ۱۱۸ دلار گذشت.

گزارش ها نشان می دهد که با حمایت دادگاه قانون اساسی آلمان از خریداری اوراق قرضه یورو و به دنبال ارائه بسته محرک اقتصادی جدید در آمریکا ارزش دلار در بازار جهانی سقوط کرد و به پایین ترین رقم طی ۴ ماه گذشته رسید.
پس از اعلام دور جدید سیاست های محرک اقتصادی از سوی فدرال رزرو آمریکا به منظور بهبود وضعیت بیکاری، سرمایه گذاری و بازار مصرف در این کشور، روز جمعه ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر جهان به پایین ترین سطح خود در ۴ ماه گذشته رسید.
در پی اقدام فدرال رزرو آمریکا، ارزش یورو در برابر دلار به بالاترین سطح در طی ۴ ماه گذشته رسید.
برخی تجار و تحلیلگران گفتند: ممکن است ارزش یورو در کوتاه مدت بیش از این نیز افزایش یابد. رای دادگاه قانون اساسی آلمان در حمایت از خریداری اوارق قرضه یورو توسط دولت این کشور نیز در کاهش ارزش دلار موثر بوده است.
بر این اساس ارزش یورو در برابر دلار بر اساس شاخص ای بی اس به ۳۰۱۶٫۱ دلار رسید که بالاترین میزان در طی ماه های گذشته به شمار می رود. ارزش دلار در برابر یورو طی دو روز گذشته بیش از ۲ سنت کاهش داشته است. در اوایل هفته جاری هر یورو در برابر ۱٫۲۴دلار معامله می شد که بدین ترتیب طی یک هفته نیز ارزش دلار در برابر یورو ۶ سنت کاهش داشته است.
همزمان شاخص دلار، که ارزش دلار را در برابر سایر ارزهای جهان می سنجد، به ۱۳۴٫۷۹کاهش یافت که پایین ترین سطح شاخص دلار از اوایل ماه می به شمار می رود.
به دنبال اعلام این سیاستهای جدید پولی از سوی فدرال رزرو آمریکا و سقوط ارزش دلار قیمت جهانی نفت از مرز ۱۱۸ دلار گذشت و قیمت طلا به ۱۷۷۵ دلار در هر اونس رسید.
بر اساس این گزارش قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازار لندن برای تحویل لحظه ای با افزایش ۱٫۶۳ دلاری به ۰۴٫۱۱۸دلار رسید. قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک نیز با ۵۳٫۱ دلار افزایش به بیش از ۸۴٫۹۹دلار رسیده است.
فدرال رزرو آمریکا قصد دارد نرخ بهره بانکی را تا اواسط سال ۲۰۲۴ میلادی بدون تغییر حفظ کند و هر ماه بیش از ۴۰ میلیارد دلار برای خریداری اوراق قرضه و بدهی اختصاص دهد. هدف اصلی فدرال رزرو آمریکا از اجرای سیاستهای انبساطی جدید پولی کمک به افزایش رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری است.
قیمت جهانی طلا نیز در روز جمعه بیش از ۳۰ دلار نسبت به روز چهارشنبه افزایش یافت و به ۱۷۷۵ دلار در هر اونس رسید. علاوه بر کاهش ارزش دلار افزایش امیدواری نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی جهان نیز در افزایش قیمت طلا موثر بوده است.
همچنین روز جمعه بهای نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه اکتبر با ۸۸ سنت افزایش به بشکه ای ۹۹ دلار و ۱۹ سنت رسید. بهای نفت دیروز با ۳٫۱ درصد افزایش به بشکه ای ۹۸ دلار و ۳۱ سنت رسیده بود. در طی هفته جاری قیمت جهانی نفت ۶٫۲درصد افزایش یافته است. بهای لحظه ای نفت برنت نیز در بازار لندن با ۹۲ سنت افزایش به بشکه ای ۱۱۷ دلار و ۳۳ سنت رسید.
سقوط شدید ارزش دلار نیز عامل دیگری در افزایش قیمت نفت طی امروز بوده است. طی دو روز گذشته بیش از ۲ سنت از ارزش دلار در برابر یورو کاسته شده است. ارزش دلار طی هفته جاری نیز ۶ سنت کاهش داشته است.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.