قیمت پیش‌فروش واحدهای مسکونی در نقاط مختلف تهران+جدول

قیمت‌های پیشنهادی در بازار پیش فروش واحدهای مسکونی نسبت به ۶ ماه گذشته با افزایش چشمگیری تا به امروز رو به رو بوده است، اما میزان افزایش قیمت در سال‌جاری طبق گفته بنگاهداران فعال در تهران به طور نوسانی ادامه داشته است و همچنان هم این افت‌وخیز ادامه دارد.

اقتصادآنلاین/گروه مسکن:

قیمت‌های پیشنهادی در بازار پیش فروش واحدهای مسکونی نسبت به ۶ ماه گذشته با افزایش چشمگیری تا به امروز رو به رو بوده است، اما میزان افزایش قیمت در سال‌جاری طبق گفته بنگاهداران فعال در تهران به طور نوسانی ادامه داشته است و همچنان هم این افت‌وخیز ادامه دارد. با جریان افت و خیز قیمت در بازار پیش فروش املاک قدرت خرید متقاضیان هم در مقایسه با پارسال کاهش یافته است به همین خاطر در حال حاضر این بخش از بازار مسکن همچون وضعیت بازار واحدهای آماده تحویل در اکثر محله‌های تهران تاحدودی کم‌رونق است.
از طرف دیگر عده‌ای از مشاوران املاک بر اساس شواهد اظهار می‌کنند: قیمت در بازار پیش فروش واحدهای مسکونی بالاتر از بازار واحدهای آماده تحویل است، اما با این حساب حجم پیش خریداران در بازار مسکن بیشتر از خریداران است زیرا این دسته از متقاضیان مسکن پرداخت اقساطی را شرایط مناسب برای خرید می‌دانند هرچند مجبور باشند واحد مورد نظرشان را گران تر پیش خرید کنند.
یک مشاور املاک در بازار مسکن یکی از مناطق شرق تهران درباره شرایط فعلی بازار پیش فروش املاک مسکونی در گفتگو با دنیای اقتصاد گفت: اکنون بازار پیش فروش فاقد مشتری است، چراکه اکثر سازنده‌ها قیمت‌های پیش فروش را افزایش داده اند و البته اجرای طرح تفصیلی جدید نمکی بر زخم پیش خریداران شده است.
وی در ادامه افزود: طرح تفصیلی باعث ضرر یا سوددهی در بازار ساخت‌وساز مناطق مختلف تهران شده است. برای مثال طرح تفصیلی در منطقه نارمک به ضرر سازنده‌ها و خریداران عمل می‌کند زیرا تعداد میدان در نارمک زیاد است و هر میدان از تعداد زیادی کوچه با گذرهای کم تشکیل شده‌است که متراژ طول بر اکثر آپارتمان‌ها هم کم است به همین علت تامین پارکینگ برای کل واحدها مقدور نیست و این موضوع باعث گرانی در بازار ساخت و ساز شده که در نهایت واحدهای آماده تحویل به خریدار یا واحدهای پیش فروش با قیمت بالاتری به متقاضیان عرضه می‌شود.
وی درباره تفاضل قیمت هر متر مربع واحد آماده با واحد پیش فروش تصریح کرد: معمولا واحدهای پیش فروش متری ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان باید ارزان‌تر از واحدهای از پیش ساخته شده باشد، اما این روزها کمتر سازنده‌ای چنین معادله‌ای را قبول دارد و آنها تمام سعی خود را می‌کنند تا جایی که امکان دارد ارزش هر متر از واحد پیش فروش شان را بیشتر از قیمت واحد آماده تحویل تعیین کنند.
این بنگاه دار همچنین تاکید کرد: انبوه‌سازانی که قدیمی کار هستند طی یک سال بیش از یک پروژه را در دست دارند و قیمت‌های ارزنده‌تری را برای واحدهای پیش فروش خود تعیین می‌کنند، اما سازنده هایی که تازه کار هستند و برای ادامه حضور در بازار شک دارند، نرخ‌های کاذب به بازار عرضه می‌کنند.
علاوه براین برخی از فعالان بازار مسکن در شمال تهران درباره نوسان قیمت واحدهای پیش فروشی طی ۶ ماه گذشته اعلام کردند: قیمت واحدهای پیش فروش شده در منطقه‌های مختلف شمال تهران با رشد مواجه شده است.
نکته جالبی که یکی از مشاوران املاک در منطقه فرمانیه به «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: این مساله بود که نرخ‌های پیشنهادی در اکثر فایل‌های پیش فروش بیش از قیمت‌های واحدهای فروشی تعیین می‌شود ! و این موضوع به امری عادی تبدیل شده زیرا متقاضیان به دنبال خرید چنین واحدهایی می‌آیند.
مهدیان در این رابطه عنوان کرد: یکی از عمده دلایلی که باعث شده سازنده‌ها چنین نرخ‌هایی برای پیش فروش واحدشان تعیین کنند، قیمت مصالح است که روز به روز در حال تغییر است زیرا آنها به روز ساخت‌وساز می‌کنند و به پیش خریدار تحویل می‌دهند، اما واحدهای آماده تحویل از قبل ساخته شده‌اند و در زمان تحویل از قیمت پایین‌تری به دلیل نرخ‌های به روز نیز برخوردار هستند.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.