کابینه یازدهم چگونه از بهارستان رای اعتماد خواهد گرفت؟

اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار پارلمانی ممتاز نیوز، در حالی مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب روز سیزدهم مردادماه در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد که نهاد قانون‌گذاری کشور، نحوه بررسی و رای اعتماد به اعضای هیئت وزیران را مشخص کرده است.
براین اساس ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: «رئیس جمهور، ظرف دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف و یا بعد از استعفاء یا سقوط دولت، کتباً اسامى هیأت وزیران را به‏ همراه شرح حال هر یک از وزیران و برنامه دولت تسلیم مجلس ‌می‌نماید. رئیس مجلس مکلف است در اولین فرصت در جلسه علنى وصول معرفى‏نامه وزیران را اعلام و پس از قرائت دستور تکثیر آن را صادر نماید

ماده ۲۰۵ این قانون می‌افزاید: « یک هفته پس از معرفى دولت، براى بحث و بررسى خط مشى و اصول کلى برنامه دولت و أخذ رأى اعتماد براى هیأت وزیران جلسات مجلس به‏ طور متوالى تشکیل می‌‏گردد. با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات به­ صورت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد. مجلس در این جلسات نطق نخواهد داشت».

در ادامه ماده ۲۰۶ تصریح می‌کند: « قبل از تشکیل اولین جلسه بررسى برنامه‌‏هاى دولت و أخذ رأى اعتماد هیأت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشى و اصول کلى و ترکیب هیأت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هریک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‏‌هاى جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت نام می‌نمایند.

هریک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتى از وقت خود را دراختیار نماینده دیگر قرار دهد. در آغاز بحث در مورد هیأت وزیران، رئیس جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفى وزیران از ترکیب هیأت وزیران دفاع خواهد نمود. پس از آن مجلس، بررسى برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک­نفر مخالف و یک­نفر موافق و هر کدام براى مدت پانزده دقیقه انجام خواهد داد.

رئیس جمهور یا کسانى که او تعیین خواهد نمود به سؤالات و اظهارات مخالفان پاسخ ‌می‌‏دهند. مجموع مدت نطق اولیه رئیس جمهور و دفاعیات اخیر دو و نیم ساعت خواهد بود.

درپى اظهارات و دفاعیات رئیس جمهور، مجلس شور در مورد برنامه‌‏ها و صلاحیت هریک از وزیران را به صورت جداگانه آغاز خواهد نمود. درمورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر ازنمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک­نفر مخالف و موافق هرکدام براى مدت پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت.

پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس جمهور به مدت سى دقیقه براى دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت. بحث و بررسى براى تک تک وزیران به ترتیب حروف الفباى وزارتخانه به همین شیوه انجام می‌گیرد،

رئیس جمهور می‌‏تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به‏ طور یکجا از آنان دفاع نماید. پس از آن رأى‏گیرى به عمل می‌آید و شمارش و اعلام نتیجه آراء پس از رأى‏گیرى براى همه وزرا صورت خواهد گرفت.

سؤالات کتبى نمایندگان در طول مدتى که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزیر مربوط داده خواهد شد.

تبصره ۱- در موارد معرفى یک یا چند وزیر (کمتر از نصف مجموع وزرا) پس از نطق اولیه رئیس جمهور به مدت یک­ساعت بدون بحث در کلیات برنامه‏‌ها و ترکیب هیأت‏ وزیران تنها در مورد برنامه‏‌ها و صلاحیت وزیران پیشنهادى به‏ترتیب فوق‏الذکر اقدام خواهد شد.

تبصره ۲- چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأى اعتماد نداد و یا وزارتخانه‌ای به هردلیل وزیر نداشته باشد رئیس جمهور موظف است با رعایت اصل یکصد و سى و پنجم (۱۳۵) قانون اساسى حداکثر قبل از سه ماه فرد یا اشخاص دیگرى را براى أخذ رأى به مجلس معرفى نماید.

ماده ۲۰۷ این قانون در ادامه تصریح می‌کند: «درمورد اصول هشتاد و هفتم (۸۷) و یکصد و سى و ششم (۱۳۶) قانون اساسى، کیفیت رأى اعتماد به وزیر یا هیأت وزیران و همه مسائل مربوط به آن طبق این آیین‏نامه خواهد بود. تشخیص مسائل مهم و مورد اختلاف مذکور در اصل هشتاد و هفتم (۸۷) قانون اساسی که دولت مى‏تواند در زمینه آنها از مجلس رأى اعتماد بگیرد، با هیأت وزیران است».

ضرغام صادقی نماینده شیراز در این زمینه به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: در صورتی که رئیس‌جمهور منتخب در روز تحلیف اعضای هیئت وزیران را به مجلس معرفی کند، مجلس یک هفته پس از مراسم تحلیف رای اعتماد به وزرا را در دستور کار قرار خواهد داد.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خاطر نشان کرد: رای اعتماد به وزار دو روز به طول خواهد انجامید و اگر وزیری مخالف نداشته باشد موافق نیز صحبت نخواهد کرد بنابراین احتمالا کارها سریعتر انجام شود.

“علیرضا منادی‌سپیدان” نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو نیز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ممتاز نیوز، در تشریح آخرین جزئیات برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب، گفت: مراسم تحلیف طبق برنامه از پیش تعیین شده، روز یکشنبه، ۱۳مرداد در ساعت ۱۱ صبح و یا ۱۶ بعد از ظهر و با حضور مهمانان لشکری و کشوری و مهمانان خارجی برگزار خواهد شد.

وی در ادامه افزود: همچنین “حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی”، به صورت غیررسمی به آقای لاریجانی خبر دادند که در مراسم تحلیف قصد دارند کابینه دولت یازدهم را نیز معرفی کنند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: در صورت معرفی کابینه دولت یازدهم در مراسم تحلیف، مجلس بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و رای اعتماد به کابینه یازدهم را از فردای مراسم تحلیف، دوشنبه (۱۴ مردادماه) آغاز خواهد کرد، البته صلاحیت وزرای پیشنهادی ابتدا در کمیسیون‌های تخصصی مربوطه و سپس در صحن علنی بررسی خواهد شد.

منادی‌سپیدان دربارهٔ حضور روسای‌جمهور پیشین در مراسم تحلیف نیز اظهار داشت: دعوت از رؤسای‌جمهور پیشین یک روال عادی است که در این مراسم نیز انجام خواهد شد.

عضو هیئت ‌ئیسه در ادامه با بیان اینکه دعوت از مهمانان مراسم تحلیف بر عهده مجلس است، اظهار داشت: همچنین دفتر رئیس‌جمهور منتخب خواستار دعوت از مهمان خارجی در مراسم تحلیف بود که با توجه به اینکه مجلس زمان انجام این کار را نداشت، دعوت از مهمانان خارجی به عهده دولت منتخب واگذار شد که این دولت نیز از طریق وزارت‌خارجه اقدام به دعوت از مهمانان‌خارجی برای حضور در مراسم تحلیف کرد.

منادی‌سپیدان همچنین در خصوص نحوه برگزاری جلسات علنی مجلس در هفته جاری و همزمان با مراسم شب‌های احیا اظهار داشت: مجلس روز یک‌شنبه (۶ مرداد) جلسه علنی خود را ساعت ۹ صبح برگزار خواهد کرد، ضمن آنکه به سبب تعطیلی روز سه‌شنبه (۸ مرداد، سالروز شهادت حضرت علی(ع) )، بهارستان در این روز جلسه علنی نخواهد داشت و جلسه علنی روز چهارشنبه بهارستان نیز به روز دوشنبه(۷ مرداد) موکول خواهد شد.

انتهای‌پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.