کارتونیست‌ها به عرف خارج از قوانین باید توجه کنند/ خط قرمز در تمامی کشورها وجود دارد

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

هنرمندان کاریکاتوریست در ایران آزادنه به فعالیت می پردازند و اگر به آنچه که عرف جامعه است توجه کنند مشکلی به وجود نمی آید.

جمال رحمتی، هنرمند کاریکاتوریست، در گفتگو با خبرنگار بخش تجسمی باشگاه خبرنگار؛ درباره قوانین کاریکاتور در هر کشوری؛ گفت: قوانین وضوابط کاریکاتور در هر کشور وجود دارد، در حقیقت کاریکاتوریستها در هر کشوری طبق قوانین و چهارچوب مشخص به خلق اثر می پردازند.
وی اظهار داشت: این بدین معنی است که درتمام کشورهای جهان همانند ایران قوانین مربوط به کاریکاتور وجود دارد.
وی تصریح کرد: هیچ یک از کاریکاتوریستهای ایرانی با قوانین موجود پیرامون چگونگی خلق اثر و یا به عبارتی قوانین کاریکاتور مشکلی ندارند و همانطور که در گذشته نیز طبق این قوانین فعالیت می کردند برای حال و آینده نیز بر اساس قوانین تعیین شده در خلق اثر  کاریکاتور فعالیت خواهند کرد.
وی اظهار داشت: نکته‌ای که گاهی اوقات مسئله ساز می شود نگاه سلیقه ای است و در حقیقت کاریکاتوریستها با قوانین مشکلی ندارد.
وی تصریح کرد: در کشورمان خوشبختانه کاریکاتوریستها آزادانه کاریکاتورهای بسیاری را حتی مسئولان را با نگاهی انتقاد آمیز می کشند و هیچ مشکلی پیدا نمی کنند، در حقیقت هنرمندان کاریکاتوریست طبق قوانین و ضوابط کاریکاتور می کشند و به مشکلی بر نمی خورند.
وی گفت: کارتونیستها از سال ها قبل طبق قوانین کار می کردند و از این پس نیز با توجه به این قوانین و ضوابط کار می کنند.
وی در ادامه با تاکید بر آنچه که عرف هر جامعه ای است، اظهار داشت : جدای از قوانین و ضوابط تعیین شده  که در کشورمان برای کارتونیستها وجود دارد خود هنرمندان به یکسری چیزها که عرف است نیز دقت می کنند.
وی تصریح کرد: در حقیقت اگر قانونی هم وجود نداشت کاریکاتوریستها به یکسری از چیزها که عرف جامعه است و نباید به سراغ آنها بروند هم توجه می کنند.
وی گفت: خیلی از کشورها شاید بخاطر بافت اجتماعی که دارند عرف ما را نپذیرند و واعلام کنند که کاریکاتور در ایران آزاد نیست و کاریکاتوریستها آزادانه به خلق اثر نمی پردازند در حالی که این مسئله که آنها بیان می کنند در حقیقت عرفی است که در هر جامعه ای وجود دارد و باید به آن توجه کرد و برای آن ارزش قائل شد.
وی اظهار داشت: در تمامی کشوها این عرف وجود دارد و همه کاریکاتوریستها باید به آن توجه کنند./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.