کارساز نبودن اقدام نظامی غرب در سوریه / حمایت مردم و ارتش از نظام بشار اسد

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته که با حضور کارشناسان صورت گرفت بر حمایت مردم و ارتش سوریه از بشار‌اسد و کارساز نبودن اقدام نظامی غرب در سوریه تأکید شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته که با حضور امیری‌مقدم و ظاهرالخطیب کارشناسان مسائل خاورمیانه به زوایای مختلف آتش‌بس در روز عید‌قربان در سوریه پرداخته شد؛ در ابتدا امیری‌مقدم در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آتش‌بس چند روزه در سوریه تا چه حد می تواند استمرار پیدا کند، اظهار داشت: در شرایطی بین طرفین درگیر آتش‌بس اعلام شده که نوعی بی‌اعتمادی بر آنها حاکم است، لذا اگر طرفین آتش‌بس را رعایت کنند می‌توان در آینده به مذاکرات سیاسی در حل بحران سوریه امیدوار بود.

وی در ادامه افزود: معارضین به آتش‌بس پایبند نبوده و همانطور که در اطلاعیه ارتش سوریه و گروه ارتش “حر” آمده این آتش‌بس تا زمانی ادامه خواهد یافت که حمله‌ای از دو طرف صورت نگیرد و در چنین شرایطی یک اشتباه کوچک می‌تواند آتش جنگ را دوباره شعله‌ور کند.

این کارشناس ارشد مسائل خارومیانه با بیان اینکه ممکن است درگیری‌ها طی روزهای اخیر از سر گرفته‌شود، تصریح کرد: این که تا چه حد معارضین بتوانند به آتش‌بس پایبند باشند بستگی به حامیان منطقه‌ای و جهانی این گروه‌ها دارد و اگر دولت‌های حامی تروریست‌ها بگذارند که آتش‌بس ادامه داشته باشد به آینده سیاسی سوریه می‌تواند امیدوار بود.

*بازیگران بین المللی می دانند که راه‌حل نظامی نمی‌تواند در بحران سوریه کارساز باشد

امیری مقدم درپاسخ به سوالی مبنی براینکه چه اتفاقی در معادلات بین‌المللی رخ داده که غرب به دنبال راه‌حل سیاسی برای سوریه است، اظهار داشت: بازیگران بین‌المللی و کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که مسئله سوریه راه‌حل نظامی ندارد و به این امر واقف‌اند که از این طریق نمی توانند حکومت بشار اسد را ساقط کنند.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه خطر سرایت بحران سوریه را به کشورشان حس کرده‌اند، عنوان کرد: در چنین شرایطی گروه پ ک ک که یکی از اصلی‌ترین مخالفین نظام حاکم بر ترکیه است در مناطق مرزی بین ترکیه و سوریه باعث ناامنی شده است و این خود یکی از نشانه‌های سرایت بحران سوریه به ترکیه است و از طرف دیگر سرازیر شدن تمامی گروه‌های تروریستی از تمام نقاط دنیا به سوریه امنیت منطقه را به مخاطره می‌اندازد لذا دولت‌های مرتجع عربی حامی گروه‌های تروریستی در سوریه به این نتیجه رسیده‌اند که راه حل نظامی نمی‌تواند بر بحران سوریه کارساز باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تأکید براینکه بخشی از گروه‌های معارض در سوریه که پایبند به آتش‌بس نبوده تحت مدیریت هیچ یک از کشورها نیستند، خاطرنشان کرد: اگر آتش‌بس از سوی این گروه‌ها نقض شود و درگیری بین دو طرف آغاز شود در این راستا دولت‌های منطقه و بین‌المللی دولت سوریه را متهم بدانند این نشان دهنده آن است که بحث آتش بس یک بازی از قبل طراحی شده برای متهم کردن سوریه بوده است.

امیری مقدم با اشاره به اینکه در مقابل خشم و اراده مردم هیچ قدرتی نمی‌تواند مقابله کند، گفت: در کشورهای تونس و مصر مردم با تظاهرات مسالمت آمیز توانستند دیکتاتورهای زمان خود را سرنگون کنند اما در سوریه بحران با درگیری مسلحانه آغاز شده و در چنین شرایطی بخشی از مردم از دولت حمایت کردند و به خوبی دریافتند که این اقدامات یک توطئه برای اشغال سرزمین سوریه است و علت اصلی مقاومت مردم و دولت سوریه را می توان در این جمله یافت.

*غرب در بحران سوریه به بن بست رسیده است

در ادامه ظاهر الخطیب کارشناس مسائل خاورمیانه که از استدیو بیروت در گفتگوی ویژه خبری به  با اشاره به اینکه جریانات سیاسی در منطقه به نفع جبهه مقاومت است اظهار داشت: در تونس، مصر و لیبی ارتش از حمایت غرب برخوردار بوده و همین امر باعث سرنگونی این رژیم‌ها شد اما در سوریه ارتش از حمایت دولت و ملت برخوردار است که این ویژگی باعث پیروزی بر گروه‌های تروریستی شده است.

وی با بیان اینکه غرب در مسئله سوریه به بن‌بست رسیده است، یادآور شد: کشورهای منطقه‌ای و غربی می‌دانند از طریق مداخله نظامی نمی‌توانند در این کشور به موفقیتی دست پیدا کنند از همین رو طرح آتش‌بس را مطرح کردند که این نشانگر آن است که تروریست‌ها و حامیان آنها شکست را پذیرفته‌اند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه افزود: مطمئن نیستم طرح آتش‌بس به روند خود ادامه دهد چرا که گروه‌های تروریستی از ابتدا موضع خود را اعلام کرده و بارها تأکید کردند که آتش‌بس را نقض خواهند کرد لذا از پایبند بودن دولت و ملت سوریه به آتش بس مطمئن هستیم.

*در سوریه ارتش و مردم حامی دولت هستند

ظاهرالخطیب در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تفاوت دولت سوریه با دولت‌های سرنگون شده تونس و مصر در چه است، اظهار داشت: در تونس و مصر ملت حامی دولت نبوده و ارتش از غرب دستورات خود را دریافت می‌کرده و در ضمن باید به این نکته اشاره کرد که در سوریه انقلابی رخ نداده است و از طرفی دیگر ارتش سوریه در صفی واحد در کنار مردم به حمایت از دولت خود برخواسته است و این قبیل مسائل را می‌توان تفاوت دولت سوریه با دیگر دولت‌ها دانست.

در ادامه امیری مقدم با اشاره به اینکه یکی از وظایف اخضرابراهیمی نظارت بر روند آتش‌بس است خاطرنشان کرد: یقینا در چند روز اخیر گروه‌های معارض برای نقض آتش‌بس اقداماتی را انجام خواهند داد و طبیعی است که دولت سوریه هم از خود واکنش نشان دهد و یکی از اقدامات گروه‌های ناظر و اخضر ابراهیمی در این است که تشخیص بدهد چه کسی ناقض صلح است لذا در صورت تهاجم گروه‌های معارض اخضرابراهیمی و جامعه جهانی باید آن را محکوم کرده تا حسن نیت خود را در برقراری صلح در سوریه ثابت کند.

*سوریه هرگز تسلیم خواسته‌های غرب نخواهد شد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از احزاب اسلامی مصر از نامه محمد مرسی به رژیم صهیونیستی ناراحت شده اند و اینکه آیا این تحرکات نشان دهنده انحراف انقلاب است یا ناشی از اشتباهات فردی عنوان کرد: مردم مصر سالها تلاش کردند تا نظام انقلابی را برسر کار بیاورندو اعزام سفیر به تل‌آویو در چنین شرایطی کار صحیحی نبوده و به نظر بنده اعتراض گروه‌های اسلامی بهترین کار ممکن در این شرایط است چرا که این نظام در راستای به انحراف کشاندن بیداری اسلامی است.

ظاهرالخطیب در پایان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر سوریه بر مشکلات غلبه کند چه اتفاقاتی در معادلات جهانی رخ خواهد داد، خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی و آمریکا تلاش دارند تا رژیم‌های از دست رفته خود را در منطقه احیا کرده چرا که به این نتیجه رسیده‌اند که سه کشور سوریه، ایران و عراق، غرب را می تواند دچار مشکل کند و در این راستا تمام توان خود را متوجه سوریه کرده‌اند تا بتوانند محور مقاومت را متزلزل کنند لذا باید گفت که سوریه هرگز تسلیم خواسته‌های غرب نخواهد شد همانگونه که طی این ۲۰ ماه شاهد آن بوده ایم. و محور مقاومت سعی در مقابله با نظام تک قطبی جهان را دارد و می خواهد به این نتیجه برسد جهان چند وجهی شده و دیگر قدرت بزرگی به نام آمریکا وجود ندارد.

انتهای پیام/

پ۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.