کارشناس بین المللی انرژی: ایران تجربه مناسبی برای رویارویی با تحریم ها دارد

به گزارش گروه اخبار ایران در رسانه های جهان، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران می گوید ایران آمادگی دارد همه محموله های نفت خامش را خودش بیمه کند.

براساس گزارشها دولت چند میلیارد دلار اعتبار برای تامین بودجه لازم برای بیمه نفت کش ها در اختیار بیمه مرکزی ایران گذاشته است. دور تازه تحریم های اتحادیه اروپا شرکت های بیمه اروپایی را از بیمه کردن محموله های نفت ایران منع می کند.

حسین بن یوسف در گفت وگو با تلویزیون بی بی سی فارسی در این باره گفت: شرکت های بیمه گر اروپایی به ویژه انگلیسی تقریبا به صورت انحصاری این صنعت را در دست داشتند بیش از ۹۵ درصد کل نفت کش های جهان را بیمه می کردند و این شرایط کاملا دارد دگرگون می شود.

بن یوسف افزود: ایران ناچار نیست که تمام بیمه ها را خودش متقبل بشود برای نمونه ژاپن که اخیرا دو مرتبه با بازار خرید نفت ایران وارد شده عملا خودش این کار را انجام می دهد و برای این کار هفت و نیم میلیارد دلار تامین بودجه کرده است.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد چینی ها هم دقیقا همین کار را دارند انجام می دهند به خاطر اینکه در این ماه میزان خرید نفت چین از ایران از ماه گذشته به مراتب بیشتر شده و نسبت به سال گذشته و میانگین خرید نفت شان در سه سال گذشته هم افزایش چشم گیری داشته است.

بن یوسف تصریح کرد: به نظر می رسد که برخی از کشورها به دلایل مختلفی می خواهند این کار را خودشان انجام بدهند و این زمینه ساز یک حرکتی می شود برای فشار بیشتر روی این شرکت های بیمه گر انگلیسی و آن هم در شرایط بسیار ناگوار اقتصادی انگلیس که رکود اقتصادی اش در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بود.

وی اظهار داشت: ایران اولا تجربه بسیار مناسبی برای رویارویی با چنین اعمالی داشته و در زمان جنگ ایران و عراق که ۲۰۰ حمله هوایی به نفت کش های ایران شد اینها حق بیمه را به مراتب بالاتر از گذشته برده بودند و ایران توانست با اجاره کردن نفت کش هایی و استفاده از نفت کش های خودش مقدار زیادی از این نفت مورد نیاز جهان را در آن زمان تامین بکند و موفقیت هایی را در این زمینه در آن زمان کسب کرد یک تجربه خیلی طولانی بیش از سه دهه تجربه دارد چهارمین قدرت حمل و نقل دریایی را در جهان دارد و جوانترین ناوگان نفت کش جهان در اختیار دارد.

ایرانم**۱۵۶۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۰۹۰۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.