کارشناس روس: تلاش غرب برای متوقف کردن چرخ های توسعه ایران شکست خورده است

به گزارش ایرنا، ایوانف روز شنبه طی مقاله ای در پایگاه اینترنتی روسی ‘ایران رو’ نوشت: امروز بیش از هر زمان دیگری این واقعیت مسلم شده است که نمی توان ایران را در آینده هم به بن‌بست کشاند.

وی افزود: ایران در عرصه های مختلف مانند فناوری های پیشرفته فضایی و انرژی هسته ای با سرعت مسیر ترقی و پیشرفت را طی می کند و این موفقیت ها در شرایط تحریم های غرب علیه تهران موجب حیرت و شگفتی است.

کارشناس مسایل امنیت بین المللی روسیه گفت: تمام تلاش های برنامه ریزی شده آمریکا و متحدان غربی اش برای به تنگنا انداختن ایران به شکست انجامیده است و کشورهای تحریم کننده جمهوری اسلامی یکی پس از دیگری به ناتوانی خود در برابر ایران اذعان می کنند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا هم به این نتیجه رسیده است که نمی تواند چرخ های توسعه ایران را متوقف کند، ولی برای حفظ وجهه خود در عرصه بین المللی بر ادامه تحریم تهران پافشاری می کند.

**تحکیم روابط با ایران به نفع روسیه است

کارشناس مسایل امنیت بین المللی روسیه با اشاره به فرصت ها و تهدیدهای مشترک فرا روی تهران و مسکو خاطرنشان کرد: تحکیم روابط و مشارکت راهبردی با ایران به نفع روسیه است.

ایوانف افزود: به نظر می رسد برای روسیه مفید تر و منطقی تر است که با ایران به عنوان همسایه خود در دریای خزر روابط خوب و سودمند داشته و حسن همجواری را حفظ کند.

وی گفت: ایران و روسیه می توانند در موضوعات مهمی همچون امنیت منطقه ای، همکاری های اقتصادی و انرژی و نیز مسایل مهم بین المللی مانند اوضاع خاورمیانه و حل و فصل مساله سوریه و افغانستان با یکدیگر همکاری گسترده ای داشته باشند.

وی افزود: ایران مقتدر به نفع روسیه است و این کشور می تواند در ساختار تامین امنیت منطقه که برای مسکو اهمیت حیاتی دارد، نقش مثبت خود را تقویت بخشد.

ایوانف خاطرنشان کرد: ایران برای روسیه نه تنها همسایه مطمئن و شریک در امور بازرگانی، اقتصادی و زمینه های دیگر می باشد، بلکه کشوری است که به ارتقای سطح امنیت منطقه‌ای و ملی روسیه کمک می‌کند.

**مبارزه موثر ایران با قاچاق مواد مخدر به نفع روسیه است

کارشناس روس با استناد به اطلاعات سازمان فدرال مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه خاطرنشان کرد: ایران بیش از ۳۰ درصد مواد مخدر قاچاقی از افغانستان را کشف و ضبط می‌کند و این کمک بزرگی به روسیه در راستای صیانت از سرمایه های انسانی خود در برابر مواد مخدر است.

وی با مقایسه کشفیات روسیه در زمینه مواد مخدر با اقدامات ایران در این زمینه گفت: فدراسیون روسیه با سرویس های ویژه متعدد خود تنها چهار درصد مواد مخدر قاچاق در خاک خود را کشف کند و بقیه این مواد در روسیه توزیع شده و به صورت ترانزیت به بازار اروپا می رسد.

ایوانف گفت: در ایران اقدامات زیادی جهت پیشگیری از تولید و مصرف مواد مخدر به عمل آمده است به طوری که حتی کارشناسان بین المللی نیز توصیه می‌کنند که تجربه نهادهای ایرانی در زمینه مبارزه با اشاعه مواد مخدر مورد مطالعه قرار گیرد.

کارشناس روس اضافه کرد: ایران همچنین به مانع مهمی بر سر راه مهاجرت مزدوران عربی القاعده و انواع و اقسام تروریست های بین المللی به روسیه تبدیل شده است و این امر به خصوص در زمان به اصطلاح جنگ های اول و دوم چچن در روسیه مشهود بود.

وی گفت: ایران همراه با روسیه در منطقه قفقاز جنوبی، در منطقه مناقشه قره باغ و در منطقه دریای خزر نقش تثبیت کننده ای ایفا کرده و با گسترش روند بین المللی کردن مسایل منطقه‌ای و مداخله نیروهای خارجی مخالفت می ورزد.

کارشناس روس در ادامه از نقش روسیه در حل و فصل اختلافات پیرامون مساله هسته ای ایران تمجید کرد و آن را قابل توجه و مهم خواند.

وی همچنین گفت: روسیه می تواند نقش میانجی را بین ایران و غرب در شورای امنیت سازمان ملل در جهت برقراری گفت وگوهای صلح‌آمیز سازنده در باره همه مسایل حاد و مبرم ایفا کند.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۵۳۴۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.