کارشناس روس: غرب توان لازم برای تهاجم نظامی به سوریه را ندارد

به گزارش ایرنا، ساتانوفسکی روز پنجشنبه در نشست ‘ خاورمیانه و شمال آفریقا – پیش بینی سیر حوادث’ در مسکو گفت: مداخله نظامی در لیبی، غرب را از نظر مالی و نظامی تا حد ورشکستگی کشاند و آمریکا و متحدان اش در این شرایط نمی توانند در سوریه مداخله نظامی بکنند و اگر به چنین اقدامی دست بزنند، موفقیتی نخواهند داشت.

وی افزود: ترکیه و اردن به عنوان همسایگان نزدیک سوریه و متحدان غرب نیز خودشان با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند و در صورت هر گونه حمله نظامی غرب به سوریه نمی توانند کمک موثری بکنند.

وی با اشاره به حمایت مالی و تسلیحاتی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از مخالفان مسلح سوریه اظهار داشت: ایران در منطقه خلیج فارس برتری بی چون و چرایی دارد و شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس نمی توانند علیه منافع تهران گامی اساسی و عملی بردارند.

کارشناش مسایل سیاسی روس یادآور شد: مسایل جاری سوریه و تلاش غرب برای برجسته سازی آن در مقطع کنونی، برنامه هسته ای ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به ادامه تحولات در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: وضعیت حاکم بر مصر شبیه ایران است و جامعه این کشور به شدت اسلامی است.

وی تشریح کرد: نفوذ ایران در مصر روزافزون است و جنگ میان قاهره و تل آویو بر سر شبه جزیره سینا اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

ساتانوفسکی در خصوص وضعیت نیروهای مهاجم خارجی در عراق و افغانستان نیز اظهار داشت: آمریکا و غرب در این کشورها شکست خوردند و لشکرکشی آنها به این دو کشور به بهانه مبارزه به تروریسم در عمل ناکام ماند.

وی با اشاره به فراهم بودن زمینه برای حضور تروریست های حرفه ای در عراق و افغانستان پس از خروج نیروهای مهاجم غربی از خاک آنها افزود: اوضاع در آسیای میانه نیز وخیم است.

وی اضافه کرد: بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا یک واقعیت است ، اما با توجه به اینکه عربستان و قطر عوامل آن را در کشورهای منطقه تغذیه مالی می کنند، نتایج آن به نفع این کشورها خواهد بود.

کارشناس روس با اشاره به تلاش ریاض و دوحه برای بهره برداری از نتایج بیداری اسلامی در منطقه در راستای تشدید تفرقه میان تشییع و تسنن از بلندپروازی و جاطه طلبی ها امیر قطر با اتکا به درآمدهای نفتی انتقاد کرد.

وی توضیح داد: درآمدهای افسانه ای موجب شده است که امیر قطر چشم خود را بر روی واقعیات ببندد و نتواند ارزیابی ها عینی و درستی از تحولات جاری داشته باشد.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۸۸۹۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.