کارفرمایان دولتی به قراردادهای پیمانکاری متعهد نیستند

‘ حسن سعادتمند ‘ روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت : براساس قراردادهای عمرانی چنانچه میزان مطالبات پیمانکار به سقف ۲۰ درصد مبلغ پیمان برسد ، باید نسبت به فسخ قرار داد اقدام شود ، اما تاکنون این امر صورت نگرفته است .

وی افزود: مطابق قرار داد های مربوط به پروژه های عمرانی چنانچه کارفرما در پرداخت ها تاخیر داشت ، باید نسبت به پرداخت سود سالانه اقدام کند که این مهم نیز اجرا نمی شود .

سعادتمند خاطرنشان ساخت : مشکل دیگری که در ارتباط با قرار دادهای عمرانی وجود دارد، عدم واریز پیش پرداخت است و ادعای اینکه پیمانکار باید ۳۰ درصد از ارزش قرار داد را خود سرمایه گذاری کند .

وی انعقاد قراردادهای پیمانکاری با قیمت مقطوع را به عنوان مشکل دیگر این بخش ذکر کرد و گفت: قراردادهای مقطوع با مخاطره زیادی برای پیمانکاران مواجه است و در اینگونه قرار دادها که مربوط به ساختمان سازی می شود وجود معارضین اراضی موجب پیچیدگی روند فعالیت در این بخش می شود .

سعادتمند اضافه کرد: پیمانکاران صورت وضعیت فعالیت های صورت گرفته را پس از تایید دستگاه نظارتی و مشاور در اختیار کارفرمایان قرار می دهند ، اما کارفرما به تعهدات خود عمل نمی کند و پیمانکار را با بلاتکلیفی و عدم پشتوانه قانونی مواجه است .

وی با بیان اینکه نرخ تورم در طول سال دارای نوسان و غیر قبال پیش بینی است ، گفت : برخی از مصالح شاخص مانند آهن ، میلگرد و سیمان باید از مابه التفاوت برخوردار باشد ، اما کارفرما برای هیچیک از اقلام مصالح ساختمانی مابه التفاوت نمی پردازد و آن را غیرقانونی می داند .

سعادتمند گفت : امروز کانون سراسری با تقاضاهای زیاد پیمانکاران مبنی بر دعاوی مطرح شده بین کارفرما و پیمانکار مواجه است ، درحالی که تعهد کارفرما به مفاد قرار دادها مشکلات زیاد در ارتباط با پروژه های عمرانی را برطرف می سازد .

وی در ارتباط با مشکلات شاخص با دستگاه های دولتی در خصوص قرار دادهای پیمانکاری ساختمان سازی از سازمان نوسازی مدارس نام برد که قرار دادهای مقطوع را به پیمانکار تحمیل می کنند و پیمانکار هم برای تداوم فعالیت خود، باید مخاطره را بپذیرد .

اقتصام ** ۱۵۵۹**۱۳۱۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۰۹۶۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.