کارنامه مخابرات ایران به مناسب روز جهانی مخابرات

در هفته ارتباطات و روز جهانی مخابرات سال و با تغییر نگرش مدیران ارشد شرکت مخابرات ایران در راستای تغییر ساختار شرکت مقدمه ی ایجاد خدمات جدید در مخابرات برای مشتریان و سود دهی بیشتر برای سهامداران شده است . این شرکت برآن است تا همگان را در جریان شاخص های مخابراتی تا پایان سال۱۳۹۰ قرار دهد و ضمن آن با نگاهی به وضع شبکه مخابراتی کشور ، برنامه ها وچشم انداز های برای سال ، میزان سرمایه گذاری های اقتصادی در سال جاری ، و سایر اطلاعات مورد نیاز و توجه مشترکان محترم را به آگاهی برساند.
عرضه خدمات جدید ارزش افزوده ، کارنامه شرکت مخابرات ایران تا پایان سال ۱۳۹۰ ، چشم انداز کلان اقتصادی و بازار مخابرات در ایران و توسعه کمی وکیفی مخابرات از جمله مواردی ست که از نظر می گذرد.
شعار روز جهانی مخابرات و جامعه ی اطلاعات در سال خورشیدی برابر با ۲۰۱۲ میلادی ، که از سوی اتحادیه جهانی مخابرات تعیین شده است :
زنان و دختران در فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات.

** ۲۷ اردیبهشت ، ۱۷ مه ، روز جهانی مخابرات و جامعه ی اطلاعاتی
روز جهانی مخابرات یادآور آغاز بکار قدیمی ترین سازمان های بین المللی در جهان است. اتحادیه ی بین المللی ارتباطات دور (ITU) که در سال ۱۸۶۵ میلادی تأسیس شد ؛ در ۱۷ مه ۲۰۰۶ و در صد و چهل و یکمین سالگرد آغاز به کارش ، خود را در آستانه یک دوره ی جدید می بیند. رهبران جهان در سال ۲۰۰۳ در ژنو و در سال ۲۰۰۵ در تونس گرد هم آمدند تا زمینه ی سیاسی را برای مسیری که هدف آن توسعه و بکارگیری فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در خدمت بشریت است فراهم نمایند.
به دنبال تشکیل « اجلاس جهانی سران جامعه ی اطلاعاتی » مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، با تصویب قطعنامه RES/A/60/252 ، روز ۱۷ مه را « روز جهانی جامعه ی اطلاعاتی » تعیین کرد.
سپس در همایش سران مختار اتحادیه ی جهانی مخابرات که در ماه نوامبر ۲۰۰۶ در آنتالیای ترکیه تشکیل شد ، اعضاء تصمیم گرفتند از این پس ، مراسم روز ۱۷ مه به عنوان « روز جهانی مخابرات و جامعه ی اطلاعاتی » برگزار شود. در حال حاضر اتحادیه ی بین المللی ارتباطات دور بیش از ۱۹۰ عضو دارد.

** اهداف اتحادیه ی بین المللی ارتباطات دور (ITU)
1- تنظیم مقررات و برنامه ریزی برای مخابرات جهان به منظور ایجاد تجهیزات و سیستم ها
۲- ایجاد هماهنگی و انتشار اطلاعات لازم برای برنامه ریزی و استفاده از خدمات مخابراتی و رشد ارتباطات و ساختار آن
۳- تهیه و تنظیم اصول و مقررات بین المللی حاکم بر موارد استفاده ی زمینی و فضایی از طیف فرکانس در جهت تسهیل تدوین قوانین داخلی کشورها
۴- گسترش استانداردهای مخابرات به منظور تضمین سیستم های مخابرات داخلی
۵- افزایش و گسترش شبکه های مخابراتی و گشودن راهی به فناوری های پیشرفته مخابرات در جهان برای بهبود اقتصاد و مبادله ی اطلاعات جهانی
علاوه بر این هر سال ، اتحادیه ی جهانی مخابرات شعاری را برای این روز در نظر می گیرد که در واقع رهنمودی به کشورهای عضو اتحادیه می باشد تا در طول سال اجرا کنند. شعار روز جهانی مخابرات امسال ( ) « زنان و دختران در فناوری اطلاعات و ارتباطات » است و بدیهی ست که برنامه ریزی و سرمایه گذاری های این اتحادیه طی سال جاری عموماً به تحقق این شعار معطوف است.
شعارهای روز جهانی مخابرات و جامعه ی اطلاعاتی در سالهای اخیر
– سال ۱۳۸۳ ( ۲۰۰۴ میلادی ) ، فناوری اطلاعات و ارتباطات ، هدایت به سمت توسعه ی پایدار
– سال ۱۳۸۴ ( ۲۰۰۵ میلادی ) ، ایجاد یک جامعه ی اطلاعاتی عادلانه و زمان عمل
– سال ۱۳۸۵ ( ۲۰۰۶ میلادی ) ، ارتقای جهانی امنیت رایانه ای
– سال ۱۳۸۶ ( ۲۰۰۷ میلادی ) ، برقراری ارتباط جوانان ، فرصت های فناوری اطلاعات و ارتباطات
– سال ۱۳۸۷ ( ۲۰۰۸ میلادی ) ، پیوند با افراد کم توان ، فرصت فناوری اطلاعات و ارتباطات برای همه
– سال ۱۳۸۸ ( ۲۰۰۹ میلادی ) ، مراقبت از کودکان در محیط اینترنت
– سال ۱۳۸۹ ( ۲۰۱۰ میلادی ) ، شهر بهتر ، زندگی بهتر با فناوری ارتباطات و اطلاعات
– سال ۱۳۹۰ ( ۲۰۱۱ میلادی ) ، زندگی بهتر در جوامع روستایی با فناوری اطلاعات و ارتباطات
– سال ( ۲۰۱۲ میلادی ) ، زنان و دختران در فناوری اطلاعات و ارتباطات
برنامه ها و اهداف شرکت مخابرات ایران در سال
شرکت مخابرات ایران در نظر دارد برنامه ها و اهداف خود را در سال ۹۱ به شرح زیر اجرا نماید :
• دایری ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ شماره تلفن ثابت
• دایری ۶٫۰۰۰٫۰۰۰ شماره تلفن همراه
• نصب ۱٫۴۸۶٫۰۰۰ پورت پر سرعت دیتا
• دایری ۱٫۲۷۴٫۹۵۰ پورت پر سرعت دیتا
• معرفی حداقل ۲۰۰ سرویس جدید در حوزه تلفن همراه
• اهتمام به توسعه خدمات نوین در عرصه تلفن ثابت و فناوری اطلاعات

پیام دکتر حمدون توره ، دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات ،
به مناسبت روز جهانی مخابرات وجامعه اطلاعاتی سال ۲۰۱۲ ( برابر با ۲۷ اردیبهشت )
« زنان و دختران در فناوری اطلاعات و ارتباطات »

فناوری های اطلاعات و ارتباطات ، عامل پیش برنده ایجاد فرصت های تازه در فرازهای مختلف زندگی انسان ها ، و بویژه افراد آسیب پذیر و محروم آنان ، که با ما زندگی می کنند ، می باشند ؛ این فناوری ها ، چارچوبی را برای توسعه درازمدت و پایدار نیز فراهم می سازند.
ما امسال در روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی ، مصمّم هستیم با حذف نابرابری های زنان با مردان و توانمند ساختن آنان برای نیل به اهداف و آرزوهایشان ، توان بالقوّه فناوری های اطلاعات و ارتباطات را به طور کامل در اختیار این قشر جامعه قرار دهیم. شعار انتخابی امسال برای روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی ، « زنان و دختران در فناوری اطلاعات و ارتباطات » است. انتخاب این شعار ، تضمین می کند ، این قشر بزرگ که نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهد ، یعنی زنان و دختران ، به طرزی هم سنگ و مساوی با مردان پیشرفت کنند. زنان بنیاد جامعه ما هستند. آنان پایه های قدرت هر خانواده و هر جامعه را تشکیل می دهند. با اینحال ، هنوز نابرابری ها در حــق زنان برقرار است ؛ و از دسترسی به بهداشت و تحصیلات اولیه و فرصت های برابر شغلی محروم اند ؛ در تصمیم گیری های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی با نابرابری روبرو می شوند و اغلب از خشونت و تبعیض رنج می برند.
این وضعیت قابل قبول نیست و ما باید با همه ابزارهایی که در اختیار داریم به رفع این نابرابری ها بپردازیم.
برابری جنسیتی یا همان برابری زنان و مردان ، یک حق پایه انسانی ست که در منشور سازمان ملل متحد به آن ارج نهاده شده ؛ و یکی از اهداف اصلی توسعه هزاره سوم این سازمان محسوب می گردد . فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی ابزارهایی هستند که می توان از آنها برای تسریع پیشرفت به سوی نیل به این مقصود بهره گرفت؛ به همین دلیل است که به پیشنهاد شورای اصلی اتحادیه ، ما تلاش های خود را روی این موضوع متمرکز ساخته ایم؛ تا از این رویکرد، با استفاده از نیروی فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی ، فرصت های دیجیتالی جدیدی را برای پایان دادن به این تبعیض ها فراهم سازیم ؛ و با توانمند سازی زنان جهان ،که نصف جمعیت آن را تشکیل می دهد ، به جایگاه عادلانه خودشان در جهان دست یابند و این گونه بهره گیری از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی ، نه تنها باید از گهواره ، بلکه از زمان پیش از آن ، یعنی در دوران مراقبت های پیش از تولد ، آغاز شود و با انتقال آن به دور افتاده ترین جوامع روستایی، هر یک از مادران، دختران و زنان ، به حقوق حقه و ذاتی خود برسند.
از اعضای اتحادیه ، دولت ها ، بخش خصوصی این صنعت و عضوهای وابسته ، و همچنین دانشگاهیان عضو و گروه های شهروند می خواهم ، هرگونه منبعی را که در اختیار دارند، در به این امر گیسل دارند و تضمین دهند که زنان و دختران در هرجامعه بشری ، دسترسی کامل به این فناوری ها داشته ؛ و از قدرت اطلاعات و دانش بهره مند شوند تا به این وسیله ، به حقوق خود آگاه گشته ؛ و فرصت های موجود در حوزه دیجیتال را جذب کنند.
اینجانب، همکارانمان و سایر دست اندر کاران،یعنی رهبران سیاسی سیاست پردازان ، مقررات گذاران، بهره برداران(اپراتورها)، صاحبان صنعت و جامعه مدنی را به اتخاذ سیاست ها و راهبردهایی مناسب فرا می خوانم ؛ تا بدین وسیله، فرصت های فناوری اطلاعات و ارتباطات به نفع زنان و دختران ارتقا یابد.
لازم است ، دولت های کشورها ، بخش خصوصی ، جامعه مدنی و نقش آفرینان اصلی علم آموزی، بر اهمیت حرفه ای و شغلی زنان در توسعه و خدمت رسانی بیشتر به بخش پویای فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی صحه گذارده و از آن حمایت کنند؛ تا آنان بتوانند در خدمت رسانی و ارتقای بیشتر حوزه پویا و رقابتی فناوری اطلاعات وارتباطات نقش ویژه خود را ایفا نمایند. تقاضای روز افزونی که برای دسته وسیعی از مهارت های این صنعت در سراسر کره زمین وجود دارد، پنجره بی نظیری از فرصت های این صنعت را فراهم ساخته و دختران و زنان را در جایگاه واقعی شان قرار داده ، وآنان را به ابزارهای لازم برای نیل به موفقیت، مجهز می سازد.
حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، با هموار ساختن راه های پیشرفت زنان شاغل دراین شاخه حرفه ای و تشویق آنان به کسب شغل های جدید در این حوزه، ، آنان را به بالاترین رده های تصمیم گیری رهنمون می سازد.
در پایان، تاکید دارم، روز جهانی مخابرات امسال را به گونه ای برگزار کنید که توجه ویزه ای به نیازهای خاص زنان و دختران معطوف گردد ؛ و منافع این فناوری ها آنقدر در اختیارشان قرار گیرد که در الگوی فرصت های ارایه شده در حال و آینده ، دگرگونی چشمگیری بوجود آید ؛ و باید گفت، یک جامعه مساوات نگر و عدالت خواه، بنیان اصلی یک جهان صلح آمیز ، شکوفا و کامیاب است.
دکتر حمدون توره، دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات (ITU)

** نگاهی به وضع شبکه مخابراتی کشور تا پایان سال ۱۳۹۰

تعداد تلفن ثابت ۲۶۳۶۲۳۷۰
ضریب نفوذ تلفن ثابت ۶/۳۴
روستاهای دارای ارتباط ۳۴۳۷۴
روستاهای دارای تلفن خانگی ۳۳۱۳۶
دفاتر ICT روستایی ۱۰۰۰۰
تلفن همراه دائمی ۱۶۰۰۰۰۰۰
تلفن همراه اعتباری ۳۲۰۰۰۰۰۰
تعداد تلفنهای همراه ۴۸۰۰۰۰۰۰
ضریب نفوذ تلفن همراه ۶۳
جاده های اصلی وفرعی تحت پوشش تلفن همراه(کیلومتر) ۵۳۳۰۶
مسیر ریلی تحت پوشش تلفن همراه (کیلومتر) ۶۶۸۰
تعداد تلفن همگانی شهری ۲۲۹۰۰۰
تعداد تلفن همگانی راه دور ۱۷۸۱۰۰
تعداد شهرهای متصل به شبکه دیتا ۱۱۵۴
تعداد کاربران اینترنت ۲۸۵۰۰۰۰۰
فیبرنوری – شبکه فرعی – راه دور (کیلومتر) ۸۰۹۱۳
فیبرنوری – داخل شهری (کیلومتر) ۲۰۶۲۴
پورت دسترسی دایر شده ۶۸۳۱۲۹
پورت نصب شده ۱۴۲۶۴۱۹
بانکداری الکترونیکی (شعبه) ۳۰۶۸۲
واگذاری اینترنت به دانشگاه (از طریق فیبرنوری) ۳۳۴
کشورهای دارای سرویس رومینگ بین الملل ۱۱۱ کشور (۲۶۹ اپراتور)

 شایان ذکر است عملکرد دایری تلفن همراه در سال ۱۳۹۰، معادل ۵۷۰۰۰۰۰ شماره است که از این تعداد ، تلفنهای همراه دائمی برابر با ۱۵۰۰۰۰ شماره و تعداد تلفنهای اعتباری برابر با ۵۵۱۹۸۰۶ شماره می باشد.
 درصد تحقق جاده های اصلی تحت پوشش تلفن سیار نسبت به کل جاده های اصلی ۹۹%
 درصد تحقق جاده های فرعی تحت پوشش تلفن سیار نسبت به کل جاده های فرعی۸۰%
 مسیر ریلی تحت پوشش تلفن سیار نسبت به کل مسیر ریلی کشور ۸۲%
 شهرهای تحت پوشش تلفن همراه ۱۱۶۳ شهر (۱۰۰ درصد پوشش )

** نگاهی به کارنامه شرکت مخابرات ایران (سهامی عام) در سال ۱۳۹۰

– توسعه شبکه تلفن ثابت کشور به میزان ۷۷۸۰۹۸ شماره
– افزایش ضریب نفوذ ثابت از ۰۵/۳۴ در سال ۸۹ به ۶/۳۴% تا پایان سال ۱۳۹۰
– دایری ۵۷۰۰۰۰۰ شماره تلفن همراه (دایمی و اعتباری ) در سراسرکشور
– افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه از ۸۶/۵۴% در سال ۱۳۸۹ به ۶۳% تاپایان سال ۱۳۹۰
– توسعه ۵۵۵۰۰۰۰ شماره تلفن همراه اعتباری در سراسر کشور
– کاهش تعداد پرسنل به ازاء هزار شماره تلفن از ۱۵/۱ نفر به ۱۲/۱ نفر
– تعداد شهرهای تحت پوشش شبکه تلفن همراه معادل ۱۱۶۳ شهر
– افزایش۳۶۰۰۰ کیلومتر جاده های اصلی تحت پوشش تلفن همراه کشور تا پایان سال ۱۳۹۰
– درصد تحقق جاده های فرعی تحت پوشش تلفن همراه کشور معادل ۸۰%
– افزایش۹۹۱ کیلومتر مسیر ریلی تحت پوشش تلفن همراه کشور در این مقطع
– مجموع تعداد پورت های نصب شده به ۱۴۲۶۴۱۹ پورت و عملکرد ۶۱۳۸۹۰ پورت در این مقطع
– مجموع تعداد پورت های دایر شده معادل ۶۸۳۱۲۹ پورت و عملکرد ۳۷۹۳۰۶ پورت در این مقطع
– تحت پوشش دیتا قرارگرفتن ۳۱ شهر و رسیدن به ۱۱۵۴ شهر تحت پوشش شبکه دیتا
– افزایش تعداد دفاتر ICT روستایی از ۹۹۲۴ دفتر در سال۸۹ به ۱۰۰۰۰دفتر تا پایان سال ۱۳۹۰
– افزایش ۶۸ روستای دارای ارتباط ، در این مقطع
– افزایش روستاهای دارای تلفن خانگی معادل ۱۰۴۳ روستا
– افزایش تعداد کاربران اینترنت در سراسر کشور از ۵/۲۷ میلیون کاربر در پایان ۱۳۸۹ به ۵/۲۸ میلیون کاربر اینترنت تا پایان سال ۱۳۹۰
– ایجاد بانکداری الکترونیکی در ۳۰۶۸۲ شعبه در سطح کل کشور (از ابتدا تا اسفند ۹۰ )
– واگذاری اینترنت به دانشگاه ۳۳۴ از طریق فیبرنوری (از ابتدا تا اسفند ۹۰ )

** ارزش ها ، اهداف و راهبردهای شرکت مخابرات ایران

شرکت مخابرات ایران با توجه به رویکردهای جدید خود بعد از خصوصی سازی ، اولویت های کاری مورد نظر خود را چنین در نظر گرفته است :
** در بخش مخاطبان و مشتریان
 تکریم وبزرگداشت مشتریان به عنوان سرمایه اصلی شرکت
 اطلاع رسانی مسوولانه به مردم و رسانه ها
 اعتماد سازی وافزایش اعتبار اجتماعی شرکت در نزد مخاطبان
 ارتقای خدمات پس از فروش و عرضه خدمات به مشتریان از طریق شبکه های مجازی
 افزایش سهم بازار از طریق حفظ مشتریان وعرضه خدمات جدید
 افزایش EPS ، سود سهامداران به ازای هر سهم
 علاقه مندی بیشتر سهامداران به حفظ سهام شرکت مخابرات ایران در بورس

** در بخش مدیریت و کارکنان
 تکریم وبزرگداشت کارکنان به عنوان عامل زیر بنای توسعه مخابرات
 توانمند سازی کارکنان از طریق آموزش و پژوهش
 مشارکت دادن کارکنان در تصمیم سازی ورعایت عدالت در توزیع فرصت ها و اعطای تسهیلات به همه کارکنان
 افزایش رضایت کارکنان و توجه به جایگاه آنان
 تربیت مدیران آینده و توسعه نگرش مدیریتی
 تثبیت شرکت ها و ایجاد فضای روانی مثبت در سطح کارکنان
 ارزیابی مستمر کارکنان از طریق روش های علمی و آزمون شده
 حفظ و تداوم یکپارچگی مدیریتی

** در بخش فنی و تغییر ساختار
 تغییر درساختار اداری وسازمانی ، به روز رسانی قوانین و مقررات با هدف سرعت بخشیدن به امور
 برنامه محوری در اجرای پروژه ها با رویکرد علمی ودانش محور
 روزآمدی و استفاده از فناوری های نو
 توسعه کاربرد ارتباطات و فناوری اطلاعات در جامعه ، با تقویت اقتصاد ملی وصرفه جویی در هزینه ها و افزایش بهره وری
 همکاری با مجلس شورای اسلامی ، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، سازمان بورس وسازمان خصوصی سازی با رویکرد جدید
 تهیه استراتژی بلند مدت شرکت مخابرات ایران وسرمایه گذاری در بخش های جدید
 نقش آفرینی در توسعه کلان کشور ، از طریق تحقق دولت الکترونیکی
 آینده پژوهشی و رصد اطلاعات به روز و کار بست آن در بخش های صف وستاد
 صرفه جویی در هزینه ها از طریق یکپارچه سازی تصمیم گیری ها و اجرای غیر متمرکز
 تقسیم عادلانه کار
 توسعه اینترنت پرسرعت

** در بخش مجامع بین المللی
 ارتقای جایگاه بین المللی مخابرات ، از طریق حضور موثر درمجامع منطقه ای وبین المللی
 برند سازی و معرفی شرکت مخابرات ایران به عنوان یک برند برتر درسطح ایران و جهان

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.