کارگاه تخصصی داستان نویسی دهمین جشنواره جوان سوره برگزار شد

در این کارگاه تخصصی حسین فتاحی یکی از نویسندگان و داوران جشنواره، بر تغییر زاویه دید نویسندگان جوان تاکید کرد و گفت: یکی از مهمترین مشکلات این جشنواره عدم وجود نگاهی نو و تازه در داستان ها بود که این امر در اکثر موارد رعایت نشده است.

وی اضافه کرد: جوانان ما می توانند به بخش بعد از انقلاب نیز نگاه کنند، تمرکز بر قبل از انقلاب و یا زمان انقلاب ، می تواند داستان نویسی را محدود کند.

وی اظهار کرد: امید می رود با استفاده از تجربیات این کارگاه ها و این دوره از جشنواره در دوره های آتی، جوانان شرکت کننده با استفاده از ذوق و توانایی خود، به نوآوری و ابتکار، نگاه ویژه ای داشته باشند.

یوسف علی خانی ،نویسنده و داور دیگر این جشنواره نیز در این کارگاه با تاکید بر شناخت ادبیات داستانی ایرانی ، گفت: اگر نویسندگان جوان ما تنها به شناخت و خواندن رمان های خارجی بپردازند و با ادبیات داستانی خود آشنایی نداشته باشند، ادبیات داستانی بومی با مشکل رو به رو خواهد شد.

وی اضافه کرد: نویسندگان باید سعی کنند به زبان خود بنویسند و نباید به دام زبان آوری های متفاوت دچار شوند.

علی خانی هم چنین با اشاره به نقش مهم شهرستان ها در پیشرفت ادبیات داستانی اظهار کرد: آثار ادبی ما زمانی جهانی و شناخته می شود که از شهرهای مختلف بر خاسته باشد.

محمد مهدوی شجاعی نویسنده و یکی دیگر از داوران این جشنواره به بیان نقاط قوت و ضعف آثار ارسالی این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: نویسندگان جوان نسبت به نسل گذشته بسیار توانا و با استعداد هستند تا جایی که تعدادی از آنها را می توان در گروه بهترین داستان نویسان ادبیات معاصر قرار داد.

وی از عدم جذابیت ساختاری و زبانی تعدادی از آثار انتقاد کرد و گفت: آنچه در داستان ها نمود بارزی داشت ضعف در شروع و پایان داستان ها بود که البته به نوعی ضعف عمومی تمامی داستان های دنیاست.

در پایان این جلسه کارگاهی داوران، استادان و پیشکسوتان داستان نویسی کشور به سووال نویسندگان جوان شرکت کننده در دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره پاسخ دادند.

دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره فردا به کار خود پایان می دهد.

۸۱۳۷/۵۸۳/۲۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۲۸۳۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.