کارگروه الگوی ایرانی اسلامی توسعه زیست محیطی تشکیل می‌شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست

محمدی‌زاده در کمیته ملی توسعه پایدار پیشنهاد کرد کارگروه الگوی ایرانی – اسلامی توسعه زیست محیطی در همه دستگاه‌ها طراحی و با مبانی ریو +۲۰ تلفیق شود.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، محمد جواد محمدی زاده رییس سازمان حفاظت محیط زیست در کمیته ملی توسعه پایدار با اشاره به حضور بیش از یک‌صد کشور در رده رییس جمهور و نخست وزیر در اجلاس ریو +۲۰ گفت: این رویداد بعد از اجلاس سازمان ملل بیشترین نظر را به خود جلب کرد.

معاون رییس جمهور از مشارکت فعال حدود ۱۹ دستگاه اجرایی از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت معدن تجارت ، سازمان هواشناسی، وزارت خبر داد و گفت: حضور نمایندگان ایران در کارگروه تخصصی و مباحث کارشناسی منجر به نهایی شدن سند ریو +۲۰ شد.

محمد جواد محمدی زاده بااشاره به حضور فعال حدود ۱۵ سازمان مردم نهاد ایرانی در اجلاس ریو +۲۰ گفت: سند ریو +۲۰ در قالب دویست و ۸۳ بند و به صورت یک منشور جامع و کامل ارائه شده است و در واقع منشور توسعه است.

وی ادامه داد: برخلاف سند قبلی که به صورت مجمل مباحث مطرح شده بود در سند جدید مباحثی نظیر حقوق بشر،‌ خانواده و تربیت خانواده و زنان نیز توجه ویژه ای شده است.

محمدی زاده مسائل اجتماعی ، اقتصادی و محیط زیستی را از لایه های توسعه پایدار برشمرد و گفت: در سند اجلاس ریو +۲۰ به تمام لایه های توسعه پایدار توجه شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: موضوعی که به لحاظ اعتقادی، ارزشی و سیاست های کلان کشور ایران مغایر باشد در این سند مصوب نشده است.

محمدی زاده با بیان اینکه تمایلات کشورهای غربی برای لغو سوبسیدها و اقتصاد سبز برای فشار آوردن به کشورهای در حال توسعه بود؛ گفت: با وحدت نظر کشور ها موضوع اقتصاد سبز بعنوان مکمل توسعه پایدار و نه جانشین آن در دستور کار کشور ها قرار گرفت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بااشاره به این‌که کشورهای غربی به دنبال نادیده گرفتن آلودگی های تولید شده در سالهای گذشته بودند؛ افزود: ما معتقدیم کشور ها به میزانی که آلودگی ایجاد می کنند باید در رفع آلودگی آن سهیم باشند.

وی ادامه داد: در سند اجلاس ریو +۲۰ مصوب شد هر کشوری به میزانی که در تخریب محیط زیست سهم دارد باید در رفع آن نیز مسئولیت داشته باشد.

به گفته محمدی زاده موضوع انتقال تکنولوژی در سند اجلاس ریو +۲۰ بعنوان یک اصل آمده است و هیچ کس نباید مانع آن شود.

در امر تکنولوژی برای مسائل پایداری محیطی نباید هیچ کشوری مانع شود و کشورهای نیازمند می توانند از منابع مالی استفاده کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اراده در ریو +۲۰ نشان داد همگرایی خوبی برای تحقق منویات توسعه هست و کشور ها لاجرم باید به سمت توسعه بروند و اتفاقاً رشد توسعه در ایران بیش از متوسط رشد در سرانه دنیا است و این توسعه باید پایدار و متوازن باشد.

محمدی زاده خاطر نشان کرد: دستگاه‌های اجرای برنامه های خود را برای تحقق منویات سند ریو + ۲۰ ارائه نمایند و به صورت یک پروژه اعتبارات آن نیز تامین شود.

وی ادامه داد : برنامه‌های دستگاه‌ها برای تحقق اهداف ریو +۲۰ در دولت مصوب می‌شود و به‌عنوان اقدامات پیوست تعهدات ایران ضمیمه می‌شود.

این عضو هیات دولت خاطر نشان کرد: در کنار برنامه ملی تحقق منویات ریو +۲۰ در حوزه بین الملل نیز هر دستگاهی که می تواند در حوزه کشورها ی منطقه نقش آفرینی کند نیز برنامه خود را به کمیته ملی توسعه پایدار ارائه دهند.

محمدی زاده خواستار مطرح شدن موضوعات اجلاس ریو +۲۰ در مجامع دانشگاهی، تشکل های مردم نهاد و تشکل های دولتی شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: کنوانسیون‌های محیط زیستی برای ظرفیت سازی اهداف اجلاس ریو +۲۰ هم راستا شوند و آن‌ها را تقویت کنند.

محمدی زاده با تاکید بر این‌که ایران به دنبال الگوی اسلامی ایرانی است افزود: از تمام مفاد ریو +۲۰ برای رسیدن به الگوی ایرانی – اسلامی و متناسب با مولفه‌های فرهنگی و اعتقادی کشور مان استفاده خواهیم کرد و آن بخش‌هایی را که در راستای سیاست کشور ایران است تقویت می‌کنیم.

محمدی زاده در پایان این جلسه پیشنهاد کرد کارگروه تحت عنوان الگوی ایرانی – اسلامی توسعه زیست محیطی در همه دستگاه ها طراحی شود و با مبانی ریو +۲۰ تلفیق شود.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.