کانکس‌ها جای مدارس فرسوده را می‌گیرد

جام جم آنلاین: ظاهرا مدارس در ایران از لحاظ فیزیکی به سه‌نوع تقسیم می‌شود: مدارسی که دارای ساختمانی با تعریف یک مکان آموزشی است، مدارس کانکسی و در نهایت کلاس‌هایی که در کپر برگزار می‌شود، البته اشاره به مورد آخری باعث دلخوری مسوولان آموزش و پرورش می‌شود، چرا که جشن خداحافظی با مدارس کپری چند باری در کشور برگزار شده است.

درخصوص ساختمان‌هایی که ‌اکنون به عنوان مدرسه مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز اما و اگرهایی وجود دارد، چرا که آمار مدارس فرسوده و نیازمند به نوسازی قابل توجه است تا جایی که به گفته مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران، تعدادی از مدارس در شهرستان‌های تهران فرسوده بوده و باید در دو سه سال آینده تخریب و نوسازی‌شود.

رحیم زمانی در گفت‌وگو با مهر ادامه می‌دهد: به همین منظور درصدد برآمدیم تا هزینه‌های اضافی را کنار گذاشته و با ایجاد کانکس فضای لازم را برای دانش‌آموزان ایجاد کنیم. مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران اشاره‌ای به تعداد مدارس نیازمند به نوسازی نکرده، اما با اشاره به کمبود کلاس درس برای پایه ششم ابتدایی که کلاس‌هایش امسال برای اولین بار برگزار می‌شود، می‌گوید: ۲۱۰۰ کلاس برای تدریس پایه ششم ایجاد شده است؛ هم‌اکنون نیازمند ایجاد ۱۰کلاس جدید و ۱۰ کانکس برای دانش‌آموزان این پایه هستیم.

براساس آمار سازمان نوسازی مدارس، از مجموع کل مدارس کشور ۲۶ درصد کاملا ایمن، ۱۰ درصد تخریبی، ۲۲ درصد نیازمند مقاوم‌سازی و ۴۲ درصد بالای ۲۰ سال ساخت است که وزارت آموزش و پرورش براساس آمار‌های خود تنها مدارس تخریبی را جزو مدارس ناایمن می‌داند و مدارس نیازمند به مقاوم‌سازی و بالای ۲۰ سال ساخت را جزو مدارس ایمن می‌داند.

با این تفاسیر وقتی در استان تهران و حتی بنا بر گزارش‌هایی در پایتخت مدارس فرسوده کار را به استفاده از کانکس رسانده است نه‌تنها چندان امیدی به مقاومت و بحث نوسازی مدارس نیست، بلکه می‌توان تکذیب وزارتخانه آموزش و پرورش درخصوص نبود مدارس کپری را جدی نگرفت.

اعلام آمار مدارس فرسوده، شهریور

براساس آمار سازمان نوسازی مدارس، بیش از ۳۰درصد مدارس کشور در وضع تخریب قرار دارد و نیازمند مقاوم‌سازی است.

با وجود این سرپرست سازمان مدیریت بحران کشور از تهیه آمارهای مربوط به مدارس و بیمارستان‌های نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی تا پایان شهریور امسال خبر می‌دهد.

حسن قدمی در گفت‌وگو با ایسنا، از مدارس و بیمارستان‌ها به عنوان اماکن حساس در بحران اشاره و اظهار می‌کند: از آنجا که این اماکن، مراکز جمعیتی محسوب می‌شود و از سوی دیگر بیمارستان‌ها، پس از بحران نیز باید برپا بوده و ایفای نقش کنند بنابراین شناسایی ابنیه آسیب‌پذیر این اماکن در دستور کار قرار گرفته و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت تا پایان شهریور این آمار را در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار می‌دهند. بر این اساس پس از اعلام آموزش و پرورش درخصوص تعداد مدارس نیازمند نوسازی، در گام بعدی، سازمان مدیریت بحران اعتبار لازم برای بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس را برآورد کرده و به دولت اعلام می‌کند و دولت مستقیما یا از طریق این سازمان، این بودجه را توزیع خواهد کرد. ظاهرا طرح مشترکی با سازمان ملل در زمینه بررسی و شناسایی مشکلات مدارس و بیمارستان‌ها در دو استان گلستان و کرمان به صورت پایلوت اجراشده و نتایج آن به دست آمده است. با این تفاسیر ساماندهی این بحث با اختصاص بودجه و شروع به کار عمرانی با وجود این‌ که پروژه بزرگی محسوب می‌شود، دست‌کم بیش از یک سال طول می‌کشد. با وجود این در اکثر مواقع وزارتخانه آموزش و پرورش چندان علاقه به طرح مساله و مشکل ندارد.

تکذیب مدارس کپری

چندی پیش در برنامه «صرفا جهت اطلاع» نیز گزارشی از یک کلاس درس کپری در استان کهگیلویه و بویراحمد پخش شد که بلافاصله از سوی آموزش و پرورش تکذیب شد که در نهایت سازندگان این برنامه مجبور شدند به ‌ امام جمعه شهر موردنظر و مصاحبه او استناد کنند.

امام جمعه شهر اعلام کرده بود: یکی از این مدارس [کپری]را دیدم که بچه‌ها پشت میز نشسته بودند و از سرما می‌لرزیدند. به مدیرکل آموزش و پرورش استان زنگ زدم و گزارش دادم که در حیطه کاری شما چنین مشکلاتی وجود دارد و او گفت در جریان این مشکلات نبودم.

کپر به آلونک‌ها و سایبان‌هایی گفته می‌شود که در مناطق گرمسیری جنوب با شاخ و برگ درخت نخل ساخته می‌شود و روی آن را با حصیر می‌پوشانند. استفاده از کانکس هم صرفا در مناطق بسیار محروم یا عشایری که امکان ساختن مدارس محدود است، توصیه می‌شود.

ارتقای سطح آموزش در مکان مناسب

مسلما ارتقای سطح آموزش در مدارس کشور با توجه به تغییر و تحولات صورت گرفته در چند سال اخیر از اولویت‌های وزارتخانه آموزش و پرورش است، اما از ضرورت‌های این مساله علاوه بر بحث‌های نرم‌افزاری نظیر معلم آموزش دیده، کتاب‌های درست تالیف شده و نحوه آموزش به مسائل سخت‌افزاری نظیر ساختمان مدارس و فضای آموزشی نیز برمی‌گردد.

هر چند که گفته می‌شود در برخی مناطق جنوب که مردم زیر کپر زندگی می‌کنند، مدرسه هم درون کپر تشکیل می‌شود، اما از بحث جغرافیایی که بگذریم انتظار می‌رود در مناطق شهری خصوصا استان‌های بزرگ مباحثی مانند استفاده از کانکس که با ساختار فضای آموزشی مناسب فرسنگ‌ها فاصله دارد، حذف شود.

مستوره برادران نصیری – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.