کاهش نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت‌

جام جم آنلاین: آنهایی که از نام «بیمه» فراری‌اند، نه جریمه شدن و توقیف وسیله نقلیه‌شان و نه تصادف و زندان، هیچ کدام آنها را نمی‌ترساند.هفت میلیون راکب موتورسیکلت کشور درحالی بدون بیمه‌نامه شخص ثالث در خیابان‌های شهر تردد می‌کنند که هر لحظه ممکن است با وقوع تصادفی منجر به جرح یا فوت، در یک قدمی حبس‌های طولانی مدت در زندان قرار گیرند.

هرچند پیش‌تر از این برای ترغیب موتورسواران به بیمه کردن وسایل نقلیه‌شان نرخ حق بیمه شخص ثالث کاهش داده شد و حتی از روش‌هایی مانند پرداخت قسطی و تخفیف هم برای خودروها و هم موتورسیکلت‌ها استفاده شده است، اما با این حال این روش‌ها نیز موثر واقع نشده و به همین دلیل تعداد قابل‌توجهی از موتورسواران زندانی دیه در کشور قربانی نداشتن بیمه‌نامه هنگام تصادف بوده‌اند.

بالا بودن نرخ حق بیمه شخص ثالث موتورسیکلت‌، حدود ۲۰۰ هزار تومان برای موتورسیکلت‌هایی با چند سال کارکرد و تا ۴۰۰ هزارتومان برای موتورسیکلت‌های نو، مهم‌ترین بهانه راکبان آنها برای بیمه نکردن وسیله نقلیه‌شان است.

کار وقتی دشوارتر می‌شود که می‌بینیم اکثر مالکان موتورسیکلت‌ها به دلیل این‌که سابقه تصادف‌های چند باره دارند، نمی‌توانند از تخفیف بیمه‌ای برخوردار شوند و همین موضوع بهانه دیگری می‌شود برای کوتاهی آنها در خرید بیمه‌نامه.

با این حال هر از چندگاهی مسئولان پلیس راهور، مراجع قضایی و شرکت‌های بیمه‌ای در تلاش هستند با ارائه تسهیلاتی ویژه به هر طریق ممکن مالکان موتورسیکلت‌ را به بیمه کردن وسیله نقلیه‌شان ترغیب کنند.

کاهش نرخ حق بیمه شخص ثالث موتورسیکلت‌ از مهم‌ترین راهکارهایی است که مسئولان قضایی کشور امیدوارند با متوسل شدن به آن با یک تیر دو نشان بزنند؛ ترغیب مالکان موتورسیکلت‌ به بیمه کردن وسیله‌شان و از سوی دیگر کاهش موتورسواران زندانی دیه در زندان‌های کشور.

مسوولان قضایی کشور، ستاد دیه و مسوولان راهنمایی و رانندگی درحالی از بی‌تفاوتی هفت میلیون راکب موتورسیکلت نسبت به بیمه کردن وسیله نقلیه خود و مشکلاتی که از بابت وقوع حوادث منجر به جرح و فوت از سوی موتورسیکلت‌سواران و به دنبال آن زندانی شدن، ناتوانی در پرداخت دیه و در نهایت بی‌سرپرست ماندن خانواده‌هایشان گاهی تا سال‌های طولانی، ابراز نگرانی می‌کنند که وقتی پای درد دل مالکان موتورسیکلت‌ می‌نشینیم، اکثرا بالا بودن نرخ حق بیمه و ناتوانی در پرداخت این مبلغ را دلیل بی‌رغبتی برای بیمه کردن موتورسیکلت‌شان عنوان می‌کنند.

در چنین شرایطی قائم‌مقام وزیر دادگستری از برنامه‌ریزی برای ارائه تسهیلات جدید به راکبان موتورسیکلت‌ در قالب کاهش حق بیمه شخص ثالث موتورسیکلت‌ تا پایان سال خبر داده و می‌گوید: برای تسهیل و ایجاد انگیزه و رغبت بیشتر راکبان موتورسیکلت‌ برای بیمه کردن موتورهایشان با همکاری بیمه ایران تعرفه بیمه موتورسیکلت‌ به ۸۳ هزار تومان کاهش یافته که تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

غلامرضا سعیدی در گفت‌وگو با مهر، بیان این‌که رییس‌جمهور قول داده تا پایان دولت دهم ۸۰۰۰ زندانی جرایم غیرعمد آزاد شوند، می‌گوید: دولت برای تحقق این مهم در هر دوره سفرهای استانی مبالغی را اختصاص داده و تاکنون ۵۰۰۰ زندانی آزاد شده‌اند.

وی توضیح می‌دهد: سال گذشته ۱۲هزار و ۷۸۳ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد با کمک خیرین و بخشی از کمک‌های دولت آزاد شدند که آزادی ۱۱ هزار و ۹۳۰ نفر از این تعداد از طریق پرداخت منابع مالی و بقیه نیز با گرفتن رضایت طرفین دعوا بوده است.

فقط ۲۰ درصد موتورسیکلت‌ها بیمه دارند

آمارها می‌گویند درحالی که فقط ۲۰ درصد موتورسیکلت‌های کشور بیمه دارد، هفت میلیون موتورسیکلت‌سوار هم بدون بیمه‌نامه تردد می‌کنند.

این گفته قائم مقام وزیر دادگستری در جشن گلریزان یک ماه پیش آزادسازی محکومان جرایم غیرعمد بود که با اشاره به وجود هشت میلیون موتورسیکلت در کشور اعلام کرد هفت میلیون نفر از این موتورسواران بیمه‌نامه ندارند.

غلامرضا سعیدی با یادآوری میزان بالای قربانیان تصادفات موتورسیکلت‌، به تسهیلات درنظر گرفته شده برای بیمه کردن موتورسیکلت‌ اشاره کرد و توضیح داد: به همین منظور ۷۰ درصد در جریمه‌ها و ۵۰ درصد نیز در تعرفه بیمه شدن تخفیف داده شده تا با هزینه کمی بتوان موتورسیکلت‌ها را بیمه کرد.

موتورسیکلت،‌ عامل۵۰ درصد تصادفات

موتورسیکلت‌سواران عامل وقوع ۵۰ درصد تصادفات در پایتخت هستند، این در حالی است که در سال‌های گذشته ۵۰ درصد مصدومان و مجروحان تصادفات و ۲۳ درصد کشته‌ها هم موتورسیکلت‌سواران بوده‌اند.

اینها همان موتورسوارانی هستند که بدون گواهینامه و با اعتماد به نفس سوار بر موتورسیکلت تک چرخ زنان با حرکت‌های مارپیچ و لایی کشیدن از میان خودروها و عابران پیاده براحتی برای خود راه باز می‌کنند؛ آنهایی که ۳۰ درصدشان وقتی تصادف می‌کنند، می‌میرند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران معتقد است: قدرت مانور و سرعت موتورسیکلت‌ بخصوص در شهری مانند تهران با توجه به ترافیک سنگین و محدودیت‌های طرح زوج و فرد و طرح ترافیک موجب شده است استفاده از این وسیله نقلیه بیشتر شود.

در چنین شرایطی وقوع ۵۰ درصد تصادفات پایتخت از سوی راکبان موتورسیکلت‌ بر نگرانی‌ها بابت افزایش تعداد راکبان موتورسیکلتی که به دلیل تصادف و ناتوانی در پرداخت دیه به زندان می‌افتند، افزوده است.

۵۰ هزار موتور بی‌صاحب در پارکینگ‌ها

روزانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ دستگاه موتورسیکلت متخلف آن هم فقط در تهران توقیف و روانه پارکینگ می‌شود و این در حالی است که قیمت ارزان موتورسیکلت‌ موجب شده مالکان ۷۰ درصد موتورسیکلت‌ توقیفی اصلا برای ترخیص مراجعه نکنند.

اما نکته مهم‌تر این که به گفته رییس پلیس راهور تهران هم‌اکنون ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در پارکینگ‌ها خاک می‌خورد بدون این که کسی سراغی از آنها بگیرد. مالکان موتورسیکلت‌ به دلیل ناتوانی در پرداخت قبوض بلندبالای جریمه‌هایشان یا نداشتن بیمه‌نامه ترجیح می‌دهند موتورسیکلت‌شان را در پارکینگ‌ها رها کنند و حتی به صورت اقساطی در پی خرید موتور جدیدی باشند.

تخفیف ۷۵ درصدی در بخشودگی جرایم

تصمیم برای کاهش حق بیمه موتورسیکلت‌ به ۸۳ هزار تومان تا پایان امسال در حالی قرار است اجرایی شود که چندی پیش نیز رئیس کل بیمه مرکزی ایران خطاب به مالکان موتورسیکلت‌ بدون بیمه‌نامه گفته بود اگر تا قبل از اتمام سال موتورسیکلت‌هایشان را بیمه کنند می‌توانند از ۷۵ درصد بخشیدگی جرایم سال‌های قبل و ۵۰ درصد تخفیف حق بیمه برای گرفتن بیمه‌نامه هم استفاده کنند.

سید محمد کریمی در گفت‌و‌گو با ایرنا پیش‌بینی کرده بود، درحالی که رقم دیه در کشورمان رو به افزایش است و پیشتر با احتساب جرایم دیر کرد اخذ بیمه‌نامه موتورسیکلت حدود ۲۵۰‌هزار تومان تمام می‌شد به نظر می‌رسد دارندگان موتورسیکلت باید از فرصت تعیین شده تا پایان سال برای اخذ بیمه‌نامه استقبال خوبی کنند.

کریمی به مالکان موتورسیکلت‌ که همچنان از بیمه کردن وسیله نقلیه خود خودداری می‌کنند این هشدار را هم داده بود که براساس ماده ۱۹ قانون بیمه شخص ثالث، پلیس موظف است از تردد موتورسیکلت‌ فاقد بیمه‌نامه جلوگیری کند و این موضوع در نقل و انتقالات و تعویض پلاک هم جدی‌تر گرفته شده است.

مسئولان قضایی کشور، ستاد دیه و مسئولان پلیس راهور درحالی امیدهای بسیاری به اثربخش بودن کاهش نرخ حق بیمه موتورسیکلت‌سواران بسته‌اند که باید منتظر ماند و دید پس از اجرایی شدن آن چه تعداد از جمعیت هفت میلیون نفری مالکان موتورسیکلت‌های کشور که فاقد بیمه‌نامه هستند، برای بیمه کردن وسیله نقلیه‌شان اقدام خواهند کرد.

پیشنهاددهندگان این طرح امیدوارند با کاهش نرخ حق‌بیمه شخص ثالث موتورسیکلت‌ دیگر بهانه‌های مالکان آنها برای بیمه کردن موتورهایشان کمتر شود و شاید به این ترتیب حداقل آمار موتورسواران زندانی دیه در زندان‌ها بتدریج کاهش یابد.

پوران محمدی – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. رصا:

    اگراین کار انجام شود خیلی عالی است زیرااینطور که آمارها نشان می‌دهندخیلی از موتور سیکلت سواران به دنبال بیمه ارزان هستند و اگر این طرح عملی شود برای بیمه و ۱۰۰% برای موتور سیکلت سواران خوب است.

  2. مهدی از مشهد:

    با سلام و خسته نباشید
    روند بسیار خوبی در پیش گرفته اید بسیاری از مردم نمیتونند به راحتی پول بیمه رو پرداخت کنند منجمله خودم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.