کاهش ۱۵درصدی جرایم خشن در کشور/وجود ۱۰ قاضی به ازای هر یکصد هزار نفر

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به مشهد، آیت الله ‘صادق آملی لاریجانی’ امروز چهارشنبه در دیدار مسوولان عالی قضایی، قضات و کارمندان قوه قضاییه با رهبر معظم انقلاب اسلامی در شهر مشهد مقدس، گفت:از ماموریت محوله به من در دستگاه قضا حدود سه سال می گذرد و در این مدت ضمن طی فراز و نشیب ها با موفقیت ها و چالش هایی روبرو بوده ایم.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه در این مدت با همکاری مسوولان قوه قضاییه و همه قضات و کارمندان این مجموعه، گام هایی درجهت ارتقای دستگاه قضایی کشور برداشته شده است،افزود:البته این به آن معنا نیست که از کاستی ها غفلت داشته و خود را قانع بدانیم.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه به دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضایی با رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفتم تیرماه سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت:در این دیدار مقام معظم رهبری قدرت و اقتدار و اعتماد مردمی را دو عامل مهم در موفقیت قوه قضاییه دانستند که دستگاه قضایی نیز با توجه به این دو عامل مهم و سیاست های کلی تهیه شده ، اقدامات خود را انجام است.

وی یادآور شد:امروز با گذشت ۳۳ سال از انقلاب اسلامی به دوره ای رسیده ایم که بسیاری از نیروهای قضایی در شرف بازنشستگی هستند و متاسفانه در سال های گذشته نیز این مساله پیش بینی نشده و سرمایه گذاری متناسب با آن صورت نگرفته است.

**وجود ۱۰ قاضی به ازای هر یکصد هزار نفر درکشور

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه بخش عمده کاستی های دستگاه قضا به عدم پیش بینی در سال های گذشته بازمی گردد ، گفت: در حال حاضر در کشورهای پیشرفته به ازای هر یکصد هزار نفر ، ۱۹ قاضی وجود دارد و این درحالی است که در ایران با وجود هفت هزار و ۵۰۰ قاضی و جمعیت ۷۵ میلیونی به ازای هر یکصد هزار نفر حدود ۱۰ قاضی داریم که این مساله نشان دهنده بار سنگین بر دوش قضات پرتلاش است.

رییس دستگاه قضا ادامه داد: برای رفع این مشکل دستگاه قضایی با محور قرار دادن جذب حداکثری جامعه نخبگان و اعطای تسهیلات ویژه به آنان، آزمون ورودی سال ۹۰ را برگزار کرد که از میان ۱۵ هزار شرکت کننده ، یک هزار و ۳۳۱ نفر پذیرفته و به کارگزینی معرفی شده اند.

وی افزود:همچنین از میان کارآموزان دستگاه قضا، ۱۷۸ نفر کارآموزی خود را به پایان رسانده و ۷۱۰ نفر نیز هم اکنون مشغول تحصیل هستند که امیدواریم با این اقدامات مشکل کمبود قاضی تا حد قابل قبولی مرتفع شود.

**تجهیز بیش از ۹۸ درصد دادگستری های کشور به سیستم سی.ام.اس

رییس دستگاه قضا در ادامه به استفاده از فناوری های نوین در قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: از چند سال گذشته حرکت خوبی برای استفاده از فناوری های نوین در این دستگاه آغاز شد و در سه سال اخیر مرکز آمار دستگاه قضایی توسعه بسیار خوبی یافته است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۹۸ درصد دادگستری های سراسر کشور به سیستم مدیریت پرونده های قضایی -سی.ام.اس- متصل شده اند ، افزود: این اتصال ، امکان بسیار ارزشمندی برای تحصیل آمارهای مورد نیاز مدیران دستگاه قضایی فراهم کرده است بطوریکه مسوولان نظارتی می توانند به سرعت آرای صادره در محاکم را مشاهده و مورد بررسی قرار دهند.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: همچنین طرح بزرگی در دست اقدام دستگاه قضایی قرار دارد که این طرح ابتدا به صورت نمونه در سطح پایتخت و سپس در کل کشور اجرا خواهد شد.

وی اظهار داشت: با اجرای این طرح، بسیاری از مراجعت به محاکم کاهش یافته و ابلاغ اوراق قضایی از طریق خطوط اطلاعاتی و اینترنتی انجام می شود.

رییس دستگاه قضا ، همچنین به اهمیت نظارت و تاثیرگذاری آن در ارتقای کیفیت امر قضا اشاره کرد و گفت: در طول سه سال گذشته ، نظارت های قوه قضاییه ، توسعه بسیار خوبی یافته است بطوریکه با نوعی استنباط جدید از اصل ۱۶۱ قانون اساسی که مربوط به دیوان عالی کشور است، قضات عالی این دیوان در قالب هیات هایی به استان ها ، سفر کرده و وضعیت محاکم استان ها را مورد بررسی قرار می دهند.

آیت الله لاریجانی افزود: اگرچه این نظارت ها از لحاظ کمی زیاد نبوده اما از لحاظ کیفی آثار خوبی داشته است.

وی همچنین به تشکیل معاونت مطالعات راهبردی و برنامه ریزی در قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: این معاونت به منظور پیگیری سیاست های تعیین شده و رصد کردن کاستی ها، تشکیل شده است.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: همچنین در سال گذشته، برنامه پنج ساله سوم درون سازمانی قوه قضاییه ، مراحل تدوین و تصویب را طی کرد و هم اکنون آماده ابلاغ است.

آیت الله آملی لاریجانی ، پایه گذاری بر اساس سیاست های اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی مصوب را از ویژگی های برنامه پنج ساله قوه قضاییه عنوان کرد.

وی ، همچنین مهم ترین و اساسی ترین اقدامات قوه قضاییه طی سه سال گذشته را برخورد جدی و منطبق با موازین شرعی و قانونی با مقوله فساد در ابعاد مختلف خواند و گفت: در همین زمینه در سال ۹۰، شاهد محاکمه مفسدان اقتصادی ، قاچاقچیان مواد مخدر و متجاوزان به آبرو ، جان و مال مردم بودیم.

وی افزود:همچنین طبق دستورات داده شده ، پرونده های اخلالگران امنیت و آسایش مردم بطور سریع رسیدگی و احکام آنان در ملاء عام اجرا می شود و دستگاه قضایی در انجام این وظیفه، هیچ تردیدی به خود راه نخواهد داد.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه هم اکنون جرایم خاص مانند قاچاق مواد مخدر ، سرقت مسلحانه و شرارت با کاهش قابل توجهی روبرو بوده است ، گفت: در همین زمینه جرایم خشن و مسلحانه، ۱۵ درصد کاهش داشته است.

آیت الله آملی لاریجانی همچنین از کاهش ۱۷ درصدی نرخ رشد ورود به زندان ها خبر داد و گفت: نرخ رشد ورود به زندان ها از ۲۰ درصد در سال ۸۹ به سه درصد در سال ۹۰ کاهش یافته است،

وی ، همچنین از کاهش ۸/۱۰ تا ۸/۱۳ درصدی پرونده های جزایی در استان ها خبر داد.

رییس دستگاه قضا در ادامه سخنان خود به اقدامات صورت گرفته در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره کرد و افزود: در همین رابطه ۹۸ درصد شهرها و روستاهای کشور ، تحت پوشش طرح کاداستر قرار گرفته و هم اکنون اسناد مالکیت تک برگی به همراه مختصات جغرافیایی ملک، صادر می شود.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: اجرای صحیح طرح جامع کاداستر کشور نیازمند منابع لازم و همکاری دستگاه های متولی حفاظت از اراضی ملی است.

وی همچنین یکی از مشکلات عمده در قوه قضاییه را موضوع زندان ها خواند و گفت: این مساله ریشه در علل گوناگون دارد و هم اکنون اصلاح امور مرتبط با زندان ها در سرلوحه برنامه های دستگاه قضایی قرار گرفته است.

رییس دستگاه قضا در ادامه ارایه گزارش عملکرد خود به رهبر معظم انقلاب اسلامی به اقدامات قوه قضاییه در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: در انتخابات مجلس با تشکیل ستاد ویژه پیشگیری از جرایم انتخاباتی، شاهد ایجاد محیطی امن و آرام و کاهش چشمگیر جرایم انتخاباتی بوده ایم.

اجتمام**۹۱۴۰/۹۱۸۵*۱۵۸۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۳۳۷۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.