کاهش ۱۵ درصدی مرگ ناشی از گازگرفتگی در پنج ماهه امسال

اسفند ۱۴۰۲

در پنج ماهه اول سال جاری ۱۷۳ نفر بر اثر مسمومیت با گاز جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد متوفیات مسمومیت با گاز ۲۰۵ نفر بود، ۱۵٫۶ درصد کاهش یافته است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در پنج ماهه اول سال جاری از کل متوفیات مسمومیت با گاز ۱۱۵ نفر مرد و ۵۸ نفر زن بودند این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر مسمومیت با گاز در مدت مشابه سال قبل ۱۵۰ نفر و تعداد زنان ۵۵ نفر بود.

بر اساس این گزارش در این مدت استان های تهران با ۳۵، مرکزی با ۱۵، فارس با ۱۳ و خراسان رضوی با ۱۲ فوتی بیشترین آمار متوفیات مسمومیت با گاز منوکسید کربن را داشته اند. همچنین آمار تلفات ناشی از مسمومیت با گاز در استان های دیگر عمدتاً کمتر از ۱۰ نفر و در بسیاری از استان ها صفر بوده است.  

در مرداد ماه امسال نیز آمار تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن در کشور ۴۱٫۴ درصد کاهش یافت و از ۲۹ نفر در مرداد سال قبل به ۱۷ نفر در مرداد امسال رسید.

این گزارش با تأکید بر اینکه آمار تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن در نیمه دوم هر سال به دلیل برودت هوا و استفاده از وسایل گرمایشی، بیشتر از نیمه اول سال است، می افزاید: در سال قبل ۶۹۷ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست دادند که از این تعداد تنها ۲۱۲ مورد مربوط به نیمه اول سال بوده است و ۴۸۵ نفر دیگر در نیمه دوم سال جان خود را بر اثرگاز گرفتگی از دست داده اند، به بیان دیگر به طور میانگین آمار تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال بیش از دو برابر نیمه اول است. آنچنان که در سال ۱۳۹۰ نیز از ۹۶۵ فوتی ناشی از مسمومیت با گاز ۲۷۴ نفر در نیمه اول و ۶۹۱ نفر در نیمه دوم جان خود را از دست داده اند.

همچنین در سال بیشترین آمار تلفات مسمومیت با گاز با ۱۳۵ فوتی در دی ماه و در سال ۱۳۹۰ نیز با ۱۵۰ فوتی در بهمن ماه ثبت شده است.

بر اساس این آمارها، سازمان پزشکی قانونی کشور به هموطنان اخطار می دهد با توجه به افزایش آمار مرگ و میر ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال، در نصب وسایل گرمایشی و تجهیزات مورد نیاز و نیز بررسی دودکش ها و رفع موانع احتمالی دقت لازم را داشته باشند و با رعایت استانداردها مانع بروز حوادث تلخ و ناگوار شوند. /ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.