کاهش ۳۰ درصدی واردات کشاورزی و غذایی در ۲ سال گذشته


کاهش ۳۰ درصدی واردات کشاورزی و غذایی در ۲ سال گذشته

۰۹:۰۱ (پنج شنبه ۱۸ خرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی واردات کشاورزی و غذایی در ۲ سال گذشته گفت : طبق رایزنی های وزیر نفت با پتروشیمی های خصوصی کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان به صورت ۷ هزار تن در روز در اختیار متقاضیان قرار خواهد.

صادق خلیلیان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارش عملکرد وزارت جهاد کشاورزی پرداخت و ضمن تشکر از مجلس که اولین جلسه رسمی خود را به بررسی وضعیت اقتصادی و تولیدی کشور اختصاص داده است اظهار داشت: با توجه به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری که حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی نام گرفته است بررسی وضعیت اقتصاد و تولید کشور توسط مجلس نهم را به فال نیک می گیریم و این امر را نشانگر عزم جدی مجلس در پرداختن به مسائل اقتصادی کشور می دانیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: سرآغاز این حرکت جدی با بررسی وضعیت تولید در بخش کشاورزی و چالش های آن شروع شده است که نشانگر اهمیت تولید ملی است که حکایت از اهمیت این بخش در اقتصاد ملی دارد.

وی صحبت های خود را به دو بخش اقدامات اساسی در بخش کشاورزی و مشکلات روزمره در این واحد تقسیم کرد و بیان داشت: باید بکوشیم اقدامات اساسی در بخش کشاورزی صورت گیرد تا بسیاری از مشکلاتی که به صورت روزمره درگیر آن هستیم در آینده با آنها مواجه نشویم ضمن اینکه به بخش های زیربنایی نیز باید پرداخته شود.

خلیلیان با اشاره به خشکسالی بی سابقه در سال ۸۷ خاطرنشان کرد: خشکسالی بی سابقه سال ۸۷ آسیب جدی به محصولات کشاورزی و آب های زیر زمینی وارد کرد که باعث کاهش حجم زیادی از منابع آب در کشور شد که آثار آن پس از گذشت ۴ سال ختم نشده و هنوز گریبانگیر محصولات کشاورزی است و البته امسال نیز در برخی استان ها شاهد خشکسالی هستیم.

وی وضعیت تولید کشاورزی را پس از تولید محصولات طی خشکسالی ۴ سال گذشته روند رو به رشدی دانست و افزود: در سال ۸۷ تولیدات کشاورزی به مرز ۸۰ میلیون تن تولید کاهش یافته بود که در سال گذشته این تولید به مرز ۱۱۰ میلیون تن رسید و امید است امسال به مرز ۱۱۸ میلیون تن برسد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۸۹ در خصوص تأکید بر کاهش واردات بیان داشت: هم تأکیدات معظم له و هم تدابیر و سیاستی که در دولت برای کاهش واردات محصولات کشاورزی اتخاذ شد باعث کاهش واردات در کشور گردید و این میزان واردات را به حد ضروریات تقلیل داد.

وی با اشاره به روند واردات محصولات کشاورزی در سال ۸۸ خاطر نشان کرد: در سال ۸۸، ۴/۱۸ میلیون تن واردات انواع محصولات کشاورزی و غذایی داشته ایم که در سال ۸۹، ۱۹ درصد کاهش داشته است و همچنین این میزان در سال ۹۰، ۱۳ درصد به نسبت سال گذشته کاهش داشته و همچنین طی دو سال گذشته با ۳۰ درصد کاهش در واردات کشاورزی و غذایی مواجه بوده ایم.

خلیلیان با اشاره به کاهش واردات میوه اظهار داشت: طی دو سال گذشته واردات میوه ۲۹ درصد کاهش داشته است و البته ۷۷ درصد این حجم واردات میوه در سال ۹۰ متعلق به موز بوده است.

وی همچنین در خصوص مباحث زیربنایی که نمایندگان مجلس به آنها اشاراتی داشتند تصریح کرد: طی چند سال گذشته اقدامات خوبی در خصوص مسائل زیربنایی کشاورزی صورت گرفته است و البته مسائل جاری کشاورزی نیز موضوع مهمی است که نباید از آن غفلت کنیم بنابراین در کنار امور زیربنایی در حد توان خود به رفع مشکلات جاری کشاورزی نیز پرداخته ایم.

خلیلیان در خصوص اقدامات خوبی که درباره انتقال آب به اراضی کشاورزی صورت گرفته است گفت: اقدامات شایسته ای در رابطه با انتقال آب با لوله طی سال های اخیر صورت گرفته است و همچنین درباره افزایش بهره وری آب و مبارزه با خشکسالی اقدامات مثبتی در مرمت و احیا و لایه روبی صورت داده ایم و نسبت به سال های گذشته رکورد خوبی به جای گذاشته ایم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه وظایف وزارت جهاد کشاورزی در بحث تفکیک وظایف آب با وزارت نیرو وجود دارد گفت: وزارت جهاد کشاورزی در ساماندهی روش آبیاری در واحدهای تولیدی و مزارع بخش های کوچ را به عهده دارد و اقدامات خوبی در زمینه وظایف خود در این باره طی دو سال و نیم گذشته انجام داده است.

خلیلیان با اشاره به اینکه همه محصولات کشاورزی را دولت نمی تواند به صورت تضمینی خریداری کند تأکید کرد: همه محصولات کشاورزی را دولت به صورت تضمینی نمی تواند خریداری کند چرا که بازار کشش این همه محصولات کشاورزی را ندارد بنابراین باید راه های دیگری برای حل این مشکل اندیشیده شود.

ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در خصوص مدیریت زمان به خلیلی، وزیر جهاد کشاورزی تذکر داد و از وی خواست تا در رابطه با موضوعات و مشکلات مطرح شده از سوی نمایندگان صحبت کند.

وزیر جهاد کشاورزی در بحث بیمه کشاورزان گفت: در خصوص بیمه کشاورزان حساسیت زیادی وجود دارد که حوادث آن به دو قسمت تقسیم می شود یکی کشاورزانی که خود را بیمه می کنند بنابراین پرداخت خسارت احتمالی به این قبیل کشاورزان از صندوق بیمه پرداخت می شود که البته با کمبود بودجه در این خصوص مواجه هستیم که از طریق اخذ وام نیاز خود را برطرف کرده ایم و شایسته است مجلس در رابطه با این موضوع راهکار مناسب را اتخاذ کند ضمن اینکه گروه دوم کشاورزانی هستند که خود را بیمه نکرده اند و در صورت بروز مشکلات سازمان حوادث غیر مترقبه که زیر نظر وزارت کشور است خسارات احتمالی را به این افراد پرداخت خواهد کرد بنابراین این دو موضوع کاملاً از یکدیگر مجزا هستند.

وی در رابطه با الگوی کشت استان ها افزود: وزارت جهاد کشاورزی برنامه کشت استان ها را طرح ریزی کرده و به استان ها اعلام کرده است.

خلیلیان در رابطه با مسئله مکانیزه شدن برداشت برنج افزود: ۱۶ هزار دستگاه نیرو محرکه و تراکتورهای مخصوص در اختیار کشاورزان قرار گرفته و همچنین ۱۰۰ هزار هکتار برداشت برنج با کمباین مخصوص انجام شده که این ا مر باعث می شود زمانی که زمین در اشغال برداشت قرار می گیرد کمتر شده و عملکرد بالا رود و خسارات در حین برداشت برنج کاهش یابد.

وی در رابطه با چگونگی تعیین قیمت تضمینی محصولات کشاورزی یادآور شد: مجلس وزارت جهاد را ملزم کرده هر ساله با توجه به نرخ تورم قیمت محصولات و خرید تضمینی را اعلام کند که این امر در کارگروهی تعیین می شود که وزیر جهاد عضوی از این کارگروه است که البته ما هر ساله قیمت های تضمینی را اعلام کرده ایم و امسال به غیر از قیمت گندم همه قیمت های پیشنهادی پذیرفته شده است.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با مشکلات کشاورزان در خصوص تأمین کود شیمیایی گفت: از آنجایی که شرکت های پتروشیمی خصوصی شده است و قیمت ارز بالا رفته است شرکت های پتروشیمی ترجیح می دهند کود شیمیایی را برای کسب سود بیشتر صادر کنند بنابراین برای مقابله با این امر و جبران کمبود کود شیمیایی در کشور به گمرکات نامه ای نوشته و صادرات کود را ممنوع اعلام کردیم تا زمانی که نیاز داخلی تأمین شود و همچنین در این باره به تعزیرات کشور نیز نامه نگاری کرده ایم.

وی همچنین تأکید کرد: در جلسه ای که اخیراً دولت تشکیل داده است وزیر نفت اعلام کرد با پتروشیمی ها برای تأمین کود شیمیایی داخل صحبت خواهد کرد بنابراین بنده جداول مورد نیاز را در اختیار وزیر نفت قرار دادم و خوشبختانه طی هفته گذشته با پیگیری وی تأمین کود شیمیایی کشاورزان طی دو سه روز گذشته بهبود یافته است و البته طبق مصوبه دولت اعلام شده است کود شیمیایی به صورت یارانه ای در اختیار کشاورزان قرار گیرد و همچنین کشاورزانی که متقاضی خرید کود آزاد هستند به قیمت کیسه ای ۲۰ هزار تومان در اختیار آنها قرار گیرد البته طبق این روند قرار شده است ۷ هزار تن کود در روز به کشاورزان تحویل داده شود.


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.