کاپیتان پهلوانی به بدرقه نخجوانی می رود

گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا حاکی است، ‌خلبان رضا نخجوانی به عنوان بیستمین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مهر ماه ۱۳۸۸ معرفی شد و اکنون پس از سپری کردن سی و یکمین ماه مسئولیتش، جایگاه خود را به رئیس بیست و یکم این سازمان واگذار می کند.

هر چند که در رسانه ها رزومه دقیقی از کاپیتان حمید رضا پهلوانی منتشر نشده، اما اطلاعات دریافتی حاکی است، وی استاد خلبان ایلوشین و خلبان یکم ایرباس در یک شرکت هواپیمایی است.

حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری سابق در نیمه اسفند ماه ۱۳۸۸ به خبرنگاران گفته بود با توجه به این که، همه موافق برکناری نخجوانی رئیس سازمان هواپیمایی هستند، او بر کنار خواهد شد، اما پیش از این اقدام وی در ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ با رای عدم اعتماد نمایندگان به عنوان نخستین وزیر کابینه دهم از وزارت راه وترابری سابق خلع شد.

سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان یک نهاد حاکمیتی در بخش هوایی کشور، از جایگاه مهمی برخوردار است و رئیس این سازمان به عنوان یکی از معاونین وزیر راه و شهرسازی نیز محسوب می شود.

از سوی دیگر ریاست سازمان هواپیمایی کشوری علاوه برآن که باید پاسخگوی عملکرد صنعت حمل و نقل هوایی در برابر وزارت راه و شهرسازی باشد، در برابر ایکائو، سازمان مادر هواپیمایی جهان نیز پاسخگو است.

پیش از رضا نخجوانی، سرپرستی این سازمان را محمد علی ایلخانی به مدت ۷۲ روز برعهده داشت.

نخجوانی در هفته جاری طی نشستی با پیشکسوتان صنعت هوانوردی کشور عنوان کرد: عبور از تحریم ها مرهون تلاش مدیران پیشکسوت صنعت هوانوردی است و سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاههای کشور دو بازوی اصلی صنعت هوانوردی محسوب می شوند.

وی گفت: حرکت رو به جلو و توسعه ای، همچنین عبور از تحریم ها پس از گذشت ۳۳ سال با وجود فشارهای غرب، حاصل تلاش پیشکسوتان است.

نخجوانی به سربلندی سازمان هواپیمایی کشوری از دو بازرسی بین المللی که در سال ۸۹ به عمل آمد اشاره کرد و افزود: ابتدا بازرسی کمیته ایمنی اروپا (سافا) از سازمان هواپیمایی کشوری به عمل آمد که کمیته مزبور طی گزارشی اعلام کرد، سازمان هواپیمایی کشوری ایران در مسیر اجرای سیستم های مدرن ایمنی گام برمی دارد و همین امر باعث شد که با وجود تشدید فشارهای غرب محدودیتی برای پروازهای ایرانی به وجود نیاید.

به گفته وی، سازمان هواپیمایی کشوری ایران در مسیر ایجاد ساختار مناسب، با هدف آماده سازی و هدایت روش های بازرسی و ممیزی گام های موثری برداشت و به تدوین ۳۵۰ دستورالعمل و آئین نامه همت گماشت تا بتواند با پیگیری یافته ها و اصرار بر انجام اقدامات اصلاحی مناسب سطح ایمنی را در زیر مجموعه تحت حاکمیت خود ارتقاء دهد و همین امر باعث شد با استفاده از توانمندیهای بومی کشور، بتوانیم به رتبه دهم در میان ۱۷۷ کشور دنیا در شرایط تشدید فشارهای ناعادلانه استکبار جهانی دست یابیم و بالاتر از کشورهای غربی مانند ایالات متحده قرار گیریم.

وی به عنوان بیستمین رییس سازمان هواپیمایی کشوری پس از انقلاب اسلامی در پنجمین ماه از مدیریت خود با حاشیه هایی از جمله سانحه هواپیمای توپولوف تابان و تحریف نام خلیج ‌فارس در مانیتورهای مقابل مسافران پرواز یک شرکت هواپیمایی داخلی مواجه شد، تا آنجا که حضور وی در این سازمان را با چالش جدی مواجه کرد.

یکی از اقدامات صورت گرفته طی مدت حضور نخجوانی در این سازمان، خروج ۳۲ فروند هواپیمای توپولف بود که به دنبال بروز سانحه توپولف کاسپین در سال ۱۳۸۸ و نمایان شدن نقص فنی در موتور این هواپیما صورت گرفت و شرکت طراح و سازنده این هواپیما ایراد موتور را نپذیرفت و در جهت اصلاح آن برنیامد و به همین منظور برای پیشگیری از وضعیت مشابه تصمیم بر خروج این هواپیما از ناوگان هوایی کشور گرفته شد.

بیستمین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، پیش از انتصاب به این سمت مسئولیت مدیرعاملی یک شرکت هواپیمایی را برعهده داشت و بعد از این در چه سمتی فعالیت خواهد کرد، مشخص نیست.

آمار عملکرد سازمان هواپیمایی کشوری در سال ۱۳۹۰ حاکی است، ۱۵۶هزار و ۹۱۷ سرویس هوانوردی به پروازهای عبوری از فضای کشور صورت گرفت و ۶۶۱ مجوز برای دفاتر خدمات مسافرت هوایی صادر شد که رشد ۱۵۰ درصدی را نسبت به سال ماقبل نشان می دهد.

صدور شش گواهینامه برای طراحی و تولید وسایل پرنده و قطعات مورد نیاز در سال جاری از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط سازمان هواپیمایی کشوری در سال گذشته بود و ۲۴۳ بازرسی و سرویس دستگاه های ناوبری سراسر کشور در سال گذشته صورت گرفت که در مقایسه با سال ۸۹ رشد ۵۵ درصدی داشت.

صدور ۳۲۵ گواهینامه قابلیت پرواز ناوگان هوایی در سال ۹۰ که رشد ۱۸ درصدی را نسبت به سال ۱۳۸۹ نشان می دهد، صدور ۱۶۰ هزار و ۱۵۵ مجوز برای پروازهای داخلی، ۶۲ هزار و ۶۳۰ مجوز برای پروازهای بین المللی و تحویل و تحول ۲۶ هواپیمای سنگین از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط سازمان هواپیمایی کشوری در سال ۱۳۹۰ محسوب می شود.

اقتصام**۱۵۵۹/۱۵۹۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۸۵۰۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.