کدام جراحان در صدر متخلفان جرائم پزشکی هستند؟!

افزایش ۱۵ درصدی جرائم پزشکی/ جراحان زنان و زایمان در صدر متخلفان

انجمن جراحان در حالی از کاهش جرائم پزشکی سخن می گوید که آمارها حاکی از افزایش روزانه جرائم پزشکی در کشور است به نحوی که آمار جرائم پزشکی تنها در مقایسه با سالهای قبل افزایش ۱۵ درصدی داشته است.

به گزارش مهر، بر اساس یک تحقیق انجام شده یک اصل در همه جای دنیا وجود دارد که اگر بیمار در نتیجه اقدامات پزشکی آسیب ببیند شکایت نمی کند اما وقتی بیمار آزرده و ناراحت می شود شکایت می کند، این اصل در کشور ما هم صدق می کند. ممکن است یک بیمار به مجموعه درمانی مراجعه کند و نتیجه دلخواه که مورد نظر بیمار از درمان و اقدامات درمانی است حاصل نشود ولی رفتار خوبی که در آن مجموعه درمانی با بیمار صورت می گیرد باعث شود که عدم بهبودی به حساب درمان ناموفق و قصور پزشکی گذاشته نشود. ولی عکس قضیه هم هست. نتیجه موفق درمانی حاصل شود ولی رفتار مناسبی نباشد.


۱۱ هزار قصور پزشکی در ۴ سال

بر اساس این گزارش متاسفانه آمار قصور پزشکی در کشور ما مناسب نیست چرا که احمد شجاعی رئیس پزشکی قانونی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: در چهار سال گذشته ۱۱ هزار و ۱۳۸ مورد شکایت قصور پزشکی در پزشکی قانونی ثبت شده که از این پرونده ها، پنج هزار و ۹۱ مورد یعنی ۴۵٫۷ درصد به محکومیت پزشک منجر شده است.

افزایش ۱۲ درصدی قصور پزشکی در ۵ سال گذشته

به گزارش مهر در سال ۱۳۸۵ میزان پرونده های شکایت یکهزار و ۸۵۴ مورد بود در حالی که این تعداد در سال ۱۳۸۹ به عدد ۲۹۲۵ پرونده رسید که متوسط رشد سالیانه پرونده های قصور پزشکی در پنج سال گذشته ۱۲ درصد بوده است.

بررسی ۳۳۷۰ پرونده قصور پزشکی در سال ۹۰

این در حالی است که سازمان پزشکی قانونی کشور طی گزارشی به خبرگزاری مهر اعلام کرد: تعداد کل پرونده های رسیدگی شده در کمیسیونهای پزشکی قانونی در سال ۱۳۹۰ بیش از ۳۳۷۰ پرونده بوده است که از این تعداد ۱۵۰۸ پرونده محکوم و ۱۸۶۹ پرونده منجر به تبرئه شده است.

افزایش ۱۵ درصدی قصور پزشکی

با این آمار می توان اینگونه عنوان کرد که میزان جرائم و قصور پزشکی در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ بیش از ۱۵ درصد افزایش داشته است.

بیشترین جرائم و قصور پزشکی در سال ۹۰

نام تخصص

تعداد پرونده های شکایت شده

رای به محکومیت

رای به تبرئه شدن متهم

جراح زنان و زایمان

۴۴۴ مورد

۱۷۴ مورد

۲۷۰ مورد

جراح ارتوپدی

۴۱۰ مورد

۱۵۱ مورد

۲۵۹ مورد

جراح عمومی

۳۵۳ مورد

۱۷۰ مورد

۱۸۳ مورد

افزایش آمار قصور پزشکی در کشور در حالی است که  دکتر سید هاشم سید مهدی دبیر کنگره سالانه جراحان عمومی ایران می گوید: آمار شکایت از پزشکان زیاد بالا نیست چرا که هیچ پزشکی از صدمه خوردن بیمار خود بهره مادی و معنوی نمی برد.

البته این مقام مسئول قصور پزشکی را در بیمارستانهای دولتی بیشتر از بخش خصوصی می داند و می گوید: شکایات از بیمارستانهای دولتی نه به علت اقدامات عمدی بلکه به دلیل انجام کارهای دانشگاهی و آموزشی بیشتر است.

اما آمار قصور پزشکی در سال ۹۱ زنگ هشدار را برای مسئولان وزارت بهداشت به صدا در می آورد.


آمار پرونده های قصور پزشکی در ۴ ماهه نخست سال ۹۱

نام تخصص

تعداد پرونده های شکایت شده

رای به محکومیت

رای به تبرئه شدن متهم

جراح زنان و زایمان

۱۶۶مورد

۵۶ مورد

۱۱۰ مورد

جراح ارتوپدی

۱۲۹ مورد

۳۹ مورد

۹۰ مورد

جراح عمومی

۱۳۲ مورد

۶۰ مورد

۷۲ مورد

تنها در چهارماهه سال جاری بیش از ۱۲۰۰ پرونده قصور پزشکی وارد شده که ۴۸۸ مورد آن منجر به محکومیت شده است. بر اساس این گزارش این در حالی است که هنوز هیچ گزارشی از نحوه بازرسی و نظارت بر پزشکان و رسیدگی به تخلفات از سوی وزارت بهداشت اعلام نشده است.


Older news items:

  • غذایی مناسب برای ورزشکاران
  • نوشیدن چای جوشیده ممنوع!
  • وضعیت نگران کننده سرطان در ایران
  • جبران ناپذیرترین آسیب درحمل نادرست کوله پشتی
  • چند راه برای رهایی از استرس صبحگاهی


MIGNA

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.