کدام کشورها در چه زمینه‌ای رکوردشکنند؟

مناطق مختلف جهان از ویژگی‌های گوناگونی برخوردارند و قادر به پرورش استعدادهای خود در زمینه‌های بخصوصی هستند.

به گزارش ایسنا، تلگراف در گزارشی به بررسی دلیل برتری برخی کشورها بر برخی از حوزه‌ها از پزشکی گرفته تا ریاضیات و آشپزی پرداخته است؛ تحلیلی که البته تا حد زیادی، سلیقه‌یی و بازتاب دهنده نظرات نویسندگان این رسانه انگلیسی است؛ با این حال خواندن این گزارش شاید چندان هم خالی از فایده نباشد.

آشپزی: نروژ و سوئد

طی ۱۰ سال گذشته کشور نروژ بر دو رقابت بسیار مورد توجه آشپزی جهان یعنی «المپیک آشپزی» و «بوکیز دور»‌ تسلط داشته است. با توجه به سه امتیاز مدال طلا، دو امتیاز نقره و یک امتیاز برنز، نروژ تاکنون با ۱۴ امتیاز در صدر جدول بوده و سوئد ۱۳ امتیازی و فرانسه ۱۱ امتیازی پس از آن قرار دارند.

آرایش مو و زیبایی‌درمانی: فرانسه و کره

طبق آمار رقابت دوسالانه بین‌المللی ورلدااسکیل(مهارت جهانی)، فرانسه در قرن گذشته توانسته جایگاه اول بهترین آرایش مو را به دست آورد که در پی آن کشورهای کره جنوبی و فنلاند قرار می‌گیرند.

طیق این گزارش در سال‌های اخیر نیز درمانگران زیبایی انگلیسی در میان بهترین‌ها قرار داشته‌اند.

– سوادآموزی و توان محاسباتی: شانگهای چین

نتایج بررسی‌های اخیر در مورد سواد ریاضیاتی نوجوانان ۱۵ ساله شانگهای توسط برنامه ارزیابی بین‌المللی دانش‌آموزان نشان‌دهنده دستاوردهای بسیار جالب و چشمگیری بوده است.

این پژوهش که در ۶۵ کشور و منطقه در سراسر جهان انجام شده بود، نشان داد که بیش از ۲۵ درصد دانش‌آموزان چینی در سطح بالا بوده و قادر به حل مسائل پیچیده ریاضیاتی هستند. در بخش خوانش نیز ۱۹ درصد از دانش‌آموزان ۱۵ ساله شانگهای توانستند به امتیاز بالا دست یابند. در حالی‌که میانگین سایرین حدود هشت درصد بود.

این دستاورد احتمالا به دلیل نظم و انضباط بالای مدارس چینی و استفاده از شیوه یادگیری طوطی‌وار است.

معماری: انگلستان

در قرن حاضر انگلیس توانسته جوایز بیشتری را در رقابت «پریتزکر» و مدال‌های طلای سلطنتی معماری نسبت به کشورهای دیگر مانند سوئیس و هلند دریافت کند. «هری ریچ»، مدیر اجرایی موسسه سلطنتی معماران، دلیل موفقیت انگلیس را آموزش معماری این کشور دانسته است که به وسعت فکر دانشجویان کمک می‌کند.

همچنین این کشور از دانشجویان خارجی زیادی در این رشته برخوردار بوده و حدود ۲۸ درصد از ورودی‌های این رشته غیر انگلیسی هستند.

ریاضیات: فرانسه و روسیه

از سال ۱۹۹۰، ۲۲ تن برنده مدال «فیلدز» شده‌اند که در رشته ریاضی مانند نوبل است. ۱۳ برنده از دو کشور روسیه و فرانسه بوده و با وجود تعداد برنده بیشتر روس‌ها (هفت برنده)، به دلیل نسبت جمعیت کشورها این عنوان به فرانسه می‌رسد.

«سدریک ویلانی»، برنده مدال فیلدز ۲۰۱۰، ریاضی را یک راه انتزاعی مشاهده جهان دانسته که با ذهنیت فرانسوی‌ها مطابق است. وی اظهار کرد: ما جبر را بر همه چیز اعمال می‌کنیم.

در این میان موسسات نخبه نیز کمک زیادی کرده‌اند. فارغ‌التحصیلان برترین مدارس فرانسه به مدارس عالیه می‌روند و به طور سنتی آنها را به صورت دانشمندان برتر، دولتمردان و روسای جمهور آموزش می‌دهند.

فرانسویها استعداد ریاضیاتی خود را وارد بازارها نیز کرده‌اند. رتبه‌های مدارس بازرگانی فاینشنال تایمز نشان داده که فرانسه در تولید متخصصان مهندسی مالی در جهان پیشگام بوده و شش موسسه از ۱۰ موسسه برتر دارای رشته‌های مالی به این کشور تعلق دارد. از این رو این کشور می‌تواند مدعی حاکمیت بی‌چون و چرا بر مالیه کمی باشد که در حدود نیمی از تجارتهای مالی دخالت دارد.

ساختمان‌سازی: کره جنوبی و سوئیس

بهترین ساختمان‌سازهای جهان در کره جنوبی هستند. با ترکیب تمام مهارتهای ساختمان‌سازی در رقابت بین‌المللی ورلداسکیلز از جمله لوله‌کشها، برقکارها،‌ دکوراتورها و آجرچین‌ها، کره جنوبی در جایگاه اول جهان قرار داشته و کشورهای سوئیس، آلمان و اتریش در جایگاههای بعدی قرار می‌گیرند.

به گفته سیمون بارتلی، رئیس رقابت بین‌المللی ورلداسکیلز، یک تغییر در جامعه باعث این پیشگامی در کره جنوبی شده است. دولت کره، صنعت و حرکت متحد باعث نیروی کار ماهر این کشور شده است. این توسعه تمرکز در مهارت‌ها باعث رشد کره از یک کشور فقیر به یک اقتصاد روبه‌رشد شده است.

کشورهای سوئیس، آلمان و اتریش نیز با آموزش‌های کاری مشابه نتایج خوبی کسب کرده‌اند. مراکز آموزشی مجهز برای تجربه عملی، آموزشگاه‌های حرفه‌‌یی با پایه دانشگاهی، عوامل نظری و جایگاههای کاری در این کشورها وجود دارد.

همچنین کشورهایی مانند آلمان به وجهه کار احترام می‌گذارند؛ بنابراین زمانی که سه سال زمان در کاری مانند آجرچینی صرف شده، برای آن اعتبار قائل می‌شوند.

علوم رایانه: کالیفرنیای آمریکا

جای تعجب نیست که طبق یک ارزیابی در مورد یک سوم از ۱۰ دانشگاه‌های برتر جهان در رشته علوم رایانه، کالیفرنیا بر رتبه‌بندی هر سه دانشگاه مورد نظر تسلط دارد.

این در حالی است که در خود کالیفرنیا در این مورد تردید وجود داشته و هند و چین را مقدمتر می‌دانند! طبق ارزیابی‌ها، چین و هند در حال گسترش بخش های خود بوده و از یک درصد نخبگان خود که در چین به میزان ۱۳ میلیون تن می‌رسد برای دستیابی به جایگاههای برتر استفاده می‌کنند.

تحقیقات پزشکی:انگلستان، کانادا و استرالیا

برندگان جوایز وولف، نوبل و لاسکر در زمینه پزشکی نشان‌دهنده بیشترین اکتشافات پزشکی بوده که ۲۹ جایزه را از سال ۲۰۰ دربرمی‌گیرد. این در حالی است که با به میان آمدن نسبت جمعیت، این آمار تغییر کرده و کشورهایی مانند انگلیس، کانادا و استرالیا قرار می‌گیرد.

این درحالیست که انگلیس نیز با منابع محدود خود بسیار زیرکانه در این زمینه عمل کرده است. دانشگاه آکسفورد در رتبه‌بندیهای تایمز هایر اجوکیشن برای موضوعات بالینی، پیش‌بالینی و بهداشت رتبه نخست را دارد. در علوم زیست‌پزشکی نیز از میان ۱۳ دانشمند برنده جایزه نوبل، ۹ نفر انگلیسی بوده‌اند.

سایت خبری تحلیلی همصدا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.