کشف نخستین شواهد شگفت‌انگیز از فتوسنتز در حشرات!!

تحقیقات جدید از احتمال وجود یک سیستم فتوسنتز ابتدایی در شته ها حکایت دارد.

 

Photosynthesis

 

به گزارش “یک پارس” به نقل از ایسنا، گیاهان، جلبک ها، برخی قارچ ها و باکتری ها قادر به سنتز رنگدانه «کاروتنوئید» هستند و در تمام این ارگانیسم ها رنگدانه بخشی از ماشین فتوسنتز محسوب می شود.

 

بسیاری از موجودات برای عملکردهای مختلف مانند حفظ سیستم ایمنی و ساخت برخی ویتامین ها به این رنگدانه وابسته هستند، اما باید آنها را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنند، این درحالیست که شته در میان سایر حیوانات بدلیل توانایی منحصر به فرد در سنتز رنگدانه «کاروتنوئیدها» شناخته شده است.

 

زیست شناسی شته ها بسیار شگفت انگیز است؛ این حشرات می توانند بصورت باردار بدنیا بیایند، در برخی موارد شته نر فاقد دهان بوده و مدت کمی پس از جفت گیری از بین می رود.

 

تحقیقات جدید نشان می دهد که این حشره از نور خورشید برای اهداف متابولیک استفاده می کند.

محققان موسسه «آگروبیوتک سوفیا» فرانسه به سرپرستی پروفسور «آلن روبیکون» در تحقیقات خود دریافتند که شته ها احتمالا قادر هستند انرژی را از نور خورشید دریافت و آن را به سلول های دخیل در تولید انرژی منتقل کنند.

 

کاروتنوئید مسؤول رنگدانه شته است و رنگ شته این حشره را برای شکارچیان قابل شناسایی می کند.

رنگ بدن شته در آزمایشگاه با توجه به شرایط زیست محیطی در محیط سرد به رنگ سبز، در شرایط بهینه به رنگ نارنجی و در شرایط افزایش جمعیت و منابع محدود به رنگ سفید است.

 

محققان سطح ATP‌ (انرژی انتقال یافته در موجودات زنده) را در شته اندازه گیری کرده و دریافتند که شته سبز که حاوی مقادیر بالای کاروتنوئید است، میزان ATP‌ بیشتری در مقایسه با شته سفید عاری از رنگدانه عبور می دهد.

 

به گفته محققان، رنگدانه کاروتنوئید عامل جذب نور و انتقال انرژی در بدن شته ها است؛ رنگدانه بصورت یک لایه نازک به عمق ۰-۴۰ میکرومتر در زیر کوتیکول حشره قرار دارد و شته را مستعد جذب نور خورشید می کند.

 

«ماریا کاپوویلا» از حشره شناسان این مرکز خاطر نشان می کند که برای اثبات قطعی فتوسنتز در شته به مطالعات بیشتری نیاز است.

تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.