کشف یک سیاهچاله بزرگ توسط ستاره شناسان

۰۹م آذر ،

دانشمندان علم ستاره شناسی در کهکشانی بسیار دوردست، سیاهچاله ای جدید یافتند که جرم آن هفده میلیون برابر خورشید است.

به گزارش خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران؛سیاهچاله کلان جرم “ان جی سی هزار و دویست و هفتاد و هفت” بزرگترین سیاهچاله ای است که تاکنون کشف شده است.
جرم این سیاهچاله، چهارده درصد از جرم کل کهکشان خود را تشکیل می دهد. در حالی که جرم یک سیاهچاله معمولی تنها یک دهم درصد از جرم کل کهکشان دربرگیرنده آن را تشکیل می دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، جرم این سیاهچاله به قدری بزرگ است که کشف آن سبب می شود تا دانشمندان در فرضیه های خود در این زمینه بازنگری کنند.
نتایج تحقیقاتی که روز چهارشنبه در مجله انگلیسی “نیچر” انتشار یافت، نشان می دهد “ان جی سی هزار و دویست و هفتاد و هفت” در فاصله دویست و بیست میلیون سال نوری کره زمین و در کهکشانی قرار دارد که یک دهم حجم کهکشان راه نوری را تشکیل می دهد.
سیاه‌چاله ناحیه‌ای از فضا-زمان است که هیچ چیز، حتی نور نمی‌تواند از میدان جاذبه آن بگریزد.  
ستاره شناسانی که سیاهچاله کلان جرم جدید را رصد کرده اند، طول دهانه آن را یازده برابر مدار حرکت سیاره نپتون به دور خورشید تخمین زده اند.
کارل گبهارت، از دانشگاه تگزاس در شهر آستین امریکا بر این باور است که “ان جی سی هزار و دویست و هفتاد و هفت” در طبقه ای جدید از سیاهچاله ها قرار می گیرد که می توان از آنها تحت عنوان “سیاهچاله های کهکشانی” نام برد.
دانشمندان در سال دو هزار و یازده نیز یک سیاهچاله دیگر کلان جرم را یافتند؛ اما هنوز موفق به محاسبه جرم آن نشده اند. گفته می شود جرم آن سیاهچاله بین شش تا سی و هفت میلیارد برابر جرم خورشید در منظومه شمسی است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.