کشف ۵ میلیون فیلم غیرمجاز و محصولات ضدفرهنگی در ۳ ماهه امسال

در نشست پلیس با اعضای جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما مطرح شد

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از کشف بیش از پنج میلیون نسخه محصولات ضدفرهنگی و فیلم‌های قاچاق در سه ماهه امسال خبر داد و گفت: کمتر از ۱۰ درصد فیلم‌هایی که مورد تکثیر غیرقانونی قرار می‌گیرند، ایرانی‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران “سردار حسین ساجدی‌نیا” در دیدار چهره به چهره با اعضای جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما به بحث و گفت‌وگو پیرامون مسائل بین پلیس و سینما پرداخت و در پاسخ به سئوالات و دغدغه‌های مطرح شده از سوی اعضای جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما، گفت: پلیس تهران در سال‌های گذشته، اقدام به برخورد با قاچاق و تکثیر غیرقانونی محصولات فرهنگی، نظیر فیلم‌های روز کرده که این تلاش‌ها هر ساله بیشتر از گذشته است.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: در سه سال گذشته، چندین مرحله طرح برخورد با تکثیرکنندگان غیرقانونی محصولات فرهنگی انجام شده که طی آن در سال اول دو میلیون، در سال دوم، سه میلیون و در سه ماهه اول امسال نیز بیش از پنج میلیون محصولات ضدفرهنگی و فیلم‌های قاچاق و غیرمجاز کشف و ضبط شده است که متعاقب آن تکثیر و تولیدکنندگان محصولات ضدفرهنگی نیز بازداشت و پس از معرفی به مراجع قضایی به تناسب جرم، مجازات شده‌اند. ساجدی‌نیا با اشاره به بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده پلیس در امر برخورد با قاچاقچیان و تکثیرکنندگان غیرقانونی محصولات فرهنگی، گفت: در این تحقیقات مشخص شده که کمتر از ۱۰ درصد فیلم‌های ایرانی، مورد تکثیر و کپی غیرقانونی قرار می‌گیرند و بیشترین تخلفات مربوط به فیلم‌های خارجی و بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای است.
رییس پلیس تهران بزرگ با اشاره به جبران کمبود راهکارهای قانونی در این زمینه، گفت: با اقدامات و هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی پلیس و مقامات قضایی، تصمیم بر این شد که با متخلفان و مرتکبان این جرایم، با شدت بیشتری برخورد شود.
وی به نقش حضور پلیس در کنار سینماها اشاره کرد و گفت: حضور پلیس در مقابل و اطراف سینماها، تنها برای ایجاد تسهیلات ترافیکی، برقراری امنیت و آرامش شهروندان است. ساجدی‌نیا از دیگر اهداف حضور پلیس در اطراف سینماها را ایجاد محیطی سالم و امن برای بازیگران و طرفداران سینما دانست.
در این جلسه، سیدضیاءهاشمی، رییس هیات مدیره جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما ضمن تشکر از زحمات پلیس تهران بزرگ در برقراری امنیت و نظم اجتماعی در جامعه و نیز هماهنگی برای پخش فیلم در سینماهای شهر تهران، در ساعات افطار تا سحر، گفت: سینما یک نهاد فرهنگی است و با اجرای طرح اکران اذان تا اذان، امید است که صنعت سینما رونق و جانی تازه بگیرد، که در این زمینه نیازمند کمک و یاری پلیس به عنوان برقراری نظم و امنیت شهروندان هستیم.
وی عدم حضور پلیس در برخی مناطق، به ویژه بخش‌های فرهنگی را فاجعه‌آمیز خواند و گفت: اعتقاد ما این است که پلیس باید با ناهنجاری‌های اجتماعی برخورد کند و امیدواریم که این کمک فرهنگی به سینما رونق دهد. 
حبیب کاوش، سخنگوی جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما در این جلسه با بیان اینکه رمضان ماهی شادی‌بخش است، اظهار کرد: شهروندان در طول روز، انرژی درونی مثبتی را که ذخیره‌ کرده‌اند، پس از افطار تخلیه می‌کنند و اگر سینما بتواند از این انرژی استفاده کند، می‌تواند صنعت خود را رونق بخشد.
کاوش با بیان اینکه در برخی اوقات ناهنجاری‌های حاشیه‌ای، باعث جلوگیری از این رشد و کاهش آن خواهد شد، تصریح کرد: امیدوارم پلیس با برنامه‌ریزی مناسب، باعث آرامش اهالی سینما و فرهنگیان شود.
وی با بیان اینکه ابتدا انتقاداتی به حضور پلیس در مقابل سینماها داشتیم، گفت: البته پس از شنیدن صحبت‌های فرمانده انتظامی تهران بزرگ، متوجه شدیم که حضور پلیس در برابر سینماها از اصول واجب برقراری امنیت و آرامش شهروندان است که تنها اضافی نیست، بلکه لازم است.  مصطفی شایسته از اعضای هیات مدیره جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما نیز با اشاره به ضررهای فرهنگی و اقتصادی ناشی از قاچاق فیلم و سی‌دی به پیکره سینما از فرمانده انتظامی پایتخت خواست که به شدت و قاطعیت با تکثیر و توزیع‌کنندگان محصولات ضدفرهنگی و نیز قاچاقچیان فیلم و سی‌دی غیرمجاز برخورد کند. مرتضی شایسته که به عنوان رییس شورای مرکزی کانون پخش‌کنندگان سینما در این نشست حضور داشت نیز، با اشاره به مشکلات اقتصادی و اجتماعی، مسئله فرهنگی را کاتالیزوری دانست که می‌تواند فشارهای ناشی از دو مسئله اقتصادی و اجتماعی را خنثی کند.
در این جلسه که در دفتر رییس پلیس پایتخت برگزار شد، مرتضی شایسته، رییس شورای مرکزی کانون پخش‌کنندگان، سید ضیاء هاشمی، رییس هیات مدیره، حبیب کاوش، سخنگوی جامعه صنفی، مصطفی شایسته، سیدجمال ساداتیان و دیگر اعضای هیات مدیره جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما نیز حضور داشتند./ف


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.