کلاس ششم ابتدایی باید در اولویت هوشمندسازی قرار گیرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، ‘فاطمه قربان’ روز دوشنبه در همایش تخصصی هوشمندسازی مدارس با بیان اینکه هدف از ایجاد مدارس هوشمند، پیشرفت علمی و استفاده از فناوری های روز است، افزود: امروز درس هایی به عنوان ‘تفکر و پژوهش’ و ‘کار و فناوری’ در پایه ششم دبستان تدبیر شده و باید تلاش کرد تمام کلاس های ششم بدون فناوری و ابزار لازم بازگشایی نشود.

وی در مورد تاسیس مدارس قرآنی در دوره ابتدایی اظهار داشت: دوره ابتدایی دوره شکل گیری شخصیت و تربیت پذیری دانش آموز است، بنابراین مدارس قرآنی باید به عنوان شاخص ترین مدرسه در شهرستان ها و استان های کشور شکل بگیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تحول بنیادین در آموزش و پرورش آغاز شده تا بتوانیم روش های سنتی را کنار گذاشته و روش های نوینی را جایگزین کنیم.

قربان یادآور شد:در مدرسه هوشمند باید پژوهش محوری جایگزین سخنرانی یک سویه معلم و فعالیت های گروهی جایگزین فعالیت های فردی شود.

وی اضافه کرد:در مدرسه هوشمند معلم باید به عنوان راهنمای آموزشی دانش آموز باشد و روش های علمی پژوهشی را به وی بیاموزد در این صورت می توان امیدوار بود دانش آموزانی خلاق تربیت کرده ایم.

این مقام مسوول در وزارت آموزش و پرورش در مورد اجرایی کردن برخی برنامه ها در حوزه معاونت ابتدایی خاطر نشان کرد: جشنواره جابر بن حیان در سال ۹۰ آغاز شد و خروجی آن در مرحله کشوری، حضور دانش آموزانی بود که با پژوهش های علمی به خداشناسی رسیده بودند.

قربان با بیان اینکه در سند تحول از زوایای مختلف می توان تحولات ساختاری، محتوایی و تحول در روش ها را مشاهده کرد، گفت: تحول ساختاری در سیستم اداری آغاز شده که از جمله آن می توان به جداسازی معاونت آموزش ابتدایی از معاونت آموزش متوسطه اشاره کرد.

وی به ادامه دار بودن تحول ساختاری در سال ۹۱ اشاره کرد و یادآور شد: دو دوره شش ساله در آموزش و پرورش خواهیم داشت چرا که تحول ساختاری به تنهایی کافی نیست و باید تحول محتوایی هم وجود داشته باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کتاب های پایه دوم و ششم ابتدایی برای سال ۹۱ تغییر کرده است، گفت:تحول بنیادین با تغییر کتاب ها انجام نمی شود بلکه لازمه آن تغییر در ساختار و روش های آموزشی است.

قربان در مورد جایگاه معلم و مدرسه در سند تحول بنیادین، تصریح کرد: در این سند مدرسه به عنوان مهمترین کانون تربیتی محله تعریف شده و می توان گفت جایگاه خانواده و مدرسه در یک تراز قرار دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با ابزارهای دیروزی نمی توان بچه های امروزی تربیت کرد، گفت: با توجه به سرعت فناوری و تکنولوژی که در حال پیشرفت است، باید دانش آموزان امروزی را با ابزارها و روش های نوین تربیت کنیم.

قربان بر جایگزینی تفکر محوری بر حافظه محوری در آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: در گذشته دانش آموز خود در فرایند یادگیری نقشی نداشته و اگر بخواهیم دانایی منجر به توانایی شود ناگزیر هستیم تا دانش آموز را در فرایند تدریس مشارکت دهیم.

وی اضافه کرد: معلم باید نقش رهبری و هدایت گری داشته باشد و دانش آموز خود را مسوول در فرایند یاددهی – یادگیری بداند و برای این کار باید در تجهیزات تغییراتی دهیم و فناوری های نوین را وارد مدرسه کنیم.

این مقام مسوول در وزارت آموزش و پرورش دستیابی به اهداف آموزشی در بخش فناوری های الکترونیک را منوط به آگاهی معلم و دانش آموز از محتوای الکترونیکی و تولید علم دانست و تصریح کرد: برگزاری دوره های آموزشی که به ارتقای علمی معلم منجر شود، ضروری است و باید آموزش های لازم به معلمان داده شود.

اجتمام ** ۱۷۸۸ **

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۷۹۱۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.