کمپ های ترک اعتیاد،‌ مکان هایی با هزاران اما و اگر

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا،در حقیقت کمپ های ترک اعتیاد، چند سالی است که در قالب مکان هایی برای نگهداری، ترک و رهایی معتادان از مواد مخدر و مواد محرک دایر شده است.

اما اینکه این خانه های بهبودی چقدر در بهبود وضعیت و خلاص شدن یک معتاد از دام اعتیاد موثر است باید به شیوه های درمانی آنها رجوع کرد.

بر اساس استانداردهای قانونی، کمپ های ترک اعتیاد باید در یک مکان آرام، بدون هیاهو و صداهای کاذب احداث شود.

به گفته کارشناسان و جامعه شناسان، معتاد یک مجرم نیست و باید به چشم یک بیمار به او نگاه کرد به همین دلیل خانه های بهبودی به عنوان یک اقامتگاه امن و مطمئن برای پناه دادن به این افراد راه اندازی شده است.

اما بر اساس آنچه در موافقت نامه اصولی سازمان بهزیستی آمده است، کمپ های ترک اعتیاد باید با دریافت مجوز از سازمان بهزیستی و در محیط های بهداشتی و معتبر به همراه استقرار پزشک و مددکار و روانپزشک اجتماعی تاسیس شود.

این مساله به این معنا است که اگر کمپ ترک اعتیاد بدون اخذ مجوز از سازمان بهزیستی در هر نقطه از کشور دایر شود،‌ مکانی غیرقانونی خواهد بود.

این در حالی است که ظهور این خانه های بهبودی در بیشتر مناطق پایتخت و حتی کشور همانند قارچ روز به روز درحال افزایش است.

به گفته یکی از مطلعین، زیرزمین خانه های مخروبه و متروکه در نقاط دور دست تهران، کرج و ورامین به عنوان مکانی برای تاسیس کمپ ترک اعتیاد از سوی افراد غیرمتخصص انتخاب شده است.

در بیشتر این مکان ها روش های غیرقانونی و در بعضی موارد استفاده از جبر، زور و وسایل خطرناک برای رهایی معتادان از این مواد افیونی از سوی افراد غیر متخصص اعمال می شود.

تاسیس خانه های بهبودی به علت دریافت هزینه های گران و تبلیغ شیوه های تضمینی ترک اعتیاد، رونق قابل توجهی را به کسب و کار این افراد غیر متخصص بخشیده است.

آنان معتقد هستند که داروهای شیمیایی هیچ کمکی به روند بهبودی و همچنین رهایی مواد مخدر از بدن این افراد نخواهد کرد و در صورت بکارگیری ابزار نادرست و تحت فشار قرار دادن، این معتادان ‌از مصرف مواد مخدر متنفر می شوند.

این نوع مکان های غیر استاندارد ترک اعتیاد به دلیل نبود نظارت در بیشتر اوقات، باعث رواج میکروب و بیماری های گوناگونی در میان افراد مراجعه کننده برای ترک مواد مخدر می شود.

پزشکان متعقد هستند که شیوه های ترک مواد مخدر مانند تریاک، هروئین و مواد محرک و صنعتی مثل شیشه و کراک با یکدیگر متفاوت است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در این زمینه به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: در سال های اخیر مصرف مواد محرک در جهان افزایش زیادی داشته که به تبع آن در ایران نیز افزایش یافته و با یک تغییر الگو همراه شده است به همین دلیل درمان مصرف کنندگان نیاز به برنامه ریزی و راهکار جدیدی دارد.

دکتر ‘فرید براتی سده’ با اشاره به اینکه میانگین سنی مصرف کنندگان مواد محرک پایین تر از معتادان دیگر است، می گوید: مراحلی که برای درمان شیشه لازم است متفاوت است به همین دلیل لازم است که مراکزی ویژه این مواد مخدر محرک در استان های مختلف راه اندازی شود.

رییس بهزیستی استان تهران در این زمینه گفت: اکنون حدود ۷۰ کمپ ترک اعتیاد مجاز در سطح استان تهران دایر شده است.

‘والی الله نصر’ ادامه داد: غیر از کمپ های دارای مجوز از سازمان بهزیستی، فعالیت بقیه خانه های بهبودی غیرقانونی است.

نصر بدون اشاره به تعداد کمپ های غیر مجاز فعال در استان تهران افزود: سازمان بهزیستی کمپ های غیر مجاز ترک اعتیاد را تشویق می کند که با اخذ مجوز از بهزیستی، زمینه های فعالیت مجاز خود را فراهم کند.

رییس سازمان بهزیستی کشور نیز در این باره گفت: بهزیستی،‌ تنها سازمان قانونی و مرجع رسمی برای ارایه مجوز برای تاسیس کمپ های ترک اعتیاد است.

‘همایون هاشمی’ تاکید کرد این کمپ ها در صورت داشتن مجوز، نمی توانند به هر راه و شیوه ای برای ترک اعتیاد افراد معتاد متوسل شوند.

اجتمام**۹۱۳۴ **۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۲۲۵۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.