کم‌لطفی نهادهای دولتی در خرید آثار هنرمندان

کم‌لطفی نهادهای دولتی در خرید آثار هنرمندان

جام جم آنلاین: نمایشگاه اکسپوی هنرهای قرآنی که برای نخستین بار در کشور برگزار می‌شد در حالی در روزهای گذشته به کار خود پایان داد که یک سوم آثار به نمایش درآمده آن فروش رفت، اما به گفته رییس نخستین فروش آثار هنری قرآنی و برگزارکننده جشنواره بسم‌الله نهادهای دولتی در خریدآثار هنرمندان نمره قبولی نگرفتند و انتظار می‌رود که دستگاه‌های دولتی برای حمایت از هنرمندان و کمک به معیشت آنها در این نمایشگاه‌ها فعالانه‌تر حضور یابند.

گپ کوتاه با محمدرضا کمره‌ای را می‌خوانید.

نخستین اکسپوی هنرهای قرآنی به کار خود پایان داد، رقم کل فروش چقدر بود؟

کل تابلوهای فروش رفته در این نمایشگاه ۴۰ اثر بود که می‌توان گفت یک سوم آثار به فروش رفت که در روز حراج نیز ارزش تابلوهای فروش رفته به ۱۰۰ میلیون تومان رسید که تنها یک اثر با قیمت ۵۰ میلیون تومان فروخته شد که این تابلو متعلق به هنرمند کشورمان آقای ابوالقاسم عتیقه‌چی با طرح آیه «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» بود.

گران‌ترین اثر که تابلوی مرغ بسم‌الله بود و ۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود آیا فروش رفت؟

خیر این تابلو به فروش نرفت.

از ویژگی‌های مثبت و برخی مشکلاتی که داشتید برای ما بگویید.

این نمایشگاه تفاوتش این بود که آثار هنرمندان به طور مستقیم و بدون حضور دلالان و واسطه‌ها فروش رفت و این به نفع هنرمندان است برای آن که دلالان آثار را گاهی با یک پنجم و یا یک ششم قیمت خریداری می‌کنند. بر این باورم که برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست فرصتی را به هنرمندان می‌دهد که بتوانند آثار خود را به طور مستقیم بفروشند.

دو تابلو از سوی شهرداری خریداری شد، اما گویا هنوز وجهی پرداخت نشده است؟

بله. دو تابلو از آثار عظیم فلاح یکی به قیمت یک میلیون تومان و دیگری به قیمت ۱۳ میلیون تومان از سوی شهرداری خریداری شده است و روز گذشته بالاخره مبلغ آن پرداخت شد.

بیشتر خریداران این نمایشگاه چه کسانی بودند؟

اینجا لازم است که انتقادی را مطرح کنم و آن بی‌توجهی نهاد‌ها و وزارتخانه‌های دولتی در خرید آثار هنرمندان است و باید یک نمره منفی به آنها داد که در این نمایشگاه خریدی نداشتند. آثاری که فروخته شد بیشتر از سوی مردم و خانواده‌ها بود و تنها خریدی که از سوی یک نهاد صورت گرفت شهرداری بود. این در حالی است که خرید این آثار می‌تواند نقش مهمی در کمک به معیشت هنرمندانمان داشته باشد و آنها را ترغیب کند تا کارهای خلاقانه خود را ادامه دهند.

سیما رادمنش – گروه فرهنگ و هنر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.