کنترل زندان بگرام رسما به افغان‌ها سپرده شد

afp-74.jpg

با وجود عدم توافق میان دولت افغانستان و مقام‌های آمریکایی درباره سرنوشت زندانیان زندان “بگرام”، کنترل این زندان رسما به مقام‌های افغان واگذار شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، امروز (دوشنبه) طی مراسمی نه چندان بزرگ، کنترل زندان بگرام با بیش از سه هزار زندانی از دست مقام‌های آمریکایی خارج و به طور کامل به مقام‌های افغان واگذار شد.

این اقدام از سوی حامد کرزای،‌ رئیس‌جمهوری افغانستان مورد استقبال قرار گرفت و او آن را به عنوان یک پیروزی برای تمامیت ارضی و استقلال افغانستان توصیف کرد.

ناتو روز یکشنبه اعلام کرده بود که پیشتر کنترل تعدادی از زندانیان را به مقام‌های افغان واگذار کرده است. البته ائتلاف ناتو گزارش داده است که به دلیل نگرانی‌هایی درخصوص تمایلات دولت کابل برای تکمیل تفاهم‌نامه کامل همکاری با دولت آمریکا و نیروهای خارجی که در ماه مارس سال جاری به امضا رسید، واگذاری کنترل تمام زندانیان و بازداشتی‌ها را به حالت تعلیق درآورده است.

همچنین هنوز مشخص نشده که این نگرانی‌ها که آمریکا از آنها سخن به میان آورده چه هستند اما به نظر می‌رسد که در جریان نشست روز شنبه میان کرزای و ژنرال جان آلن، فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان به این مسایل اشاره شده باشد.

یکی دیگر از این مسایل چگونگی واگذاری سریع کنترل زندانیان زندان بگرام به مقام‌های امنیتی افغان است.

مقام‌های دولت افغانستان روز یکشنبه بر این موضوع تاکید داشتند که تمام بازداشتی‌ها باید طی ۷۲ ساعت به مقام‌های افغان تحویل داده شوند.

همچنین سروشت ۵۰ زندانی خارجی که اکثرا پاکستانی هستند در توافق میان دولت کابل و مقام‌های آمریکایی مشخص نشده است.

آمریکا متعهد است که تا پیش از سال ۲۰۲۴ که قرار است نیروهای ناتو از افغانستان خارج شوند، تمام بازداشتگاه‌ها را به مقام‌های محلی واگذار کند.

بازداشتگاه بگرام در مرکز اتهام‌های خشونت علیه زندانیان در افغانستان قرار دارد.

بگرام که نام اصلی اش بازداشتگاه پروان است، در ۴۰ کیلومتری شمال کابل، پایتخت افغانستان قرار دارد.

این بازداشتگاه در یکی از پایگاه‌های نظامی نیروهای تحت فرمان ناتو قرار دارد.

بیش از ۳۰۰۰ نفر در این بازداشتگاه زندانی هستند که حدود ۵۰ نفر از آنها از کشورهایی غیر از افغانستان هستند که درباره وضعیت آنها چیزی گفته نشده است.

یک سخنگوی ناتو به خبرگزاری فرانسه گفت که یک درصد از بازداشتی‌ها هنوز تحت نظر مقام‌های افغان نیستند.

جیمی گریبیل، از سخنگویان ناتو در ادامه گفته که آمریکا همچنان به دستگیری و بازداشت مظنونان ادامه خواهد داد، اما افراد را برای زندانی کردن به زندان‌هایی تحویل می‌دهد که مقام‌های افغان آنها را اداره می‌کنند.

در آوریل ۲۰۱۰ بی.بی.سی از اظهاراتی پرده برداشت که بنا به آن در بگرام زندانیان مورد خشونت قرار می‌گرفتند.

مقام‌های نظامی آمریکا اما وجود هرگونه زندان مخفی در بگرام را تکذیب کردند.

در ژانویه ۲۰۱۲ گروهی از بازرسان افغان یافته‌های قبلی در این خصوص را تکرار کردند.

همچنین در چند ماه گذشته ماجرای سوزاندن قرآن در بگرام توسط سربازان آمریکایی، خبرساز شد و به چند روز تظاهرات و هدف قرار گرفتن آمریکایی‌ها در افغانستان منجر شد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.