کنفرانس بین المللی نفت و گاز خزر برگزارشد

خبرگزاری آریا- با حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران در نوزدهمین کنفرانس بین المللی نفت و گاز خزر کارشناسان و متخصصان بیش از ۳۰ کشور جهان آخرین وضعیت ذخایر نفت وگاز این منطقه را مورد بررسی قرار دادند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مانا، همزمان با نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز خزردر باکو ، بیش از ۲۰۰ نفر از متخصصان، کارشناسان و سفرای کشورهای خارجی در این کنفرانس بین المللی حضور داشتند.
مدیرکل اروپا، امریکا و کشورهای همسایه دریای خزر وزارت نفت در این کنفرانس گفت: ایران به عنوان دومین کشور بزرگ تولید کننده نفت، از ظرفیت های زیادی در عرصه انرژی جهان برخوردار است.
حسین اسماعیلی افزود: وجود ذخایر بزرگ نفت وگاز در خلیج فارس و دریای خزر موقعیت استراتژیکی مهمی را در منطقه برای ایران به وجود آورده است.
وی بر افزایش همکاری کشورهای حاشیه خزر در بخش انرژی تاکید کرد و گفت: ایران می تواند در انتقال نفت و گاز کشورهای حاشیه دریای خزر به خلیج فارس ایفای نقش کند.
اسماعیلی با بیان اینکه هم اکنون ایران بخشی از گاز مورد نیاز ترکیه را تامین می کند، افزود: هم اکنون صدور گاز از ایران به پاکستان، عراق ، سوریه و اروپا توسط متخصصان ایرانی در دست مطالعه قرار گرفته است.
مدیرکل اروپا، امریکا و کشورهای همسایه دریای خزر وزارت نفت بر خصوصی سازی شرکت های نفتی در ایران تاکید کرد و گفت: با خصوصی سازی شرکت های نفتی ایران، این شرکتها از امتیازات زیادی برای ترانزیت انرژی در منطقه برخوردار هستند.
وی بر همکاری های منطقه ای در تولید نفت وگاز تاکید کرد و گفت: کشور های منطقه می توانند در زمینه های اکتشاف و استخراج نفت وگاز همکاری های خود را توسعه دهند.
در ادامه این کنفرانس که به ریاست یوسف خوشبخت زاده معاون اول شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) ادامه یافت ، چشم انداز صادرات نفت جمهوری آذربایجان طی ۲۰ گذشته مورد بحث وبررسی قرار گرفت و راهکارهای انتقال انرژی از منطقه خزر به کشورهای اروپایی بررسی شد.
در نوزدهمین کنفرانس بین المللی نفت وگاز خزر ساواس یانیک در سخنرانی خود به نقش حیاتی ترکیه در امنیت بازارهای انرژی جهان تاکید کرد و نماینده گرجستان نیز نقش این کشور در انتقال منابع نفت و گاز خزر به بازارهای جهانی و اروپا را یاد آورشد.
همزمان با این کنفرانس بیش از۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی از۳۵ کشور جهان آخرین دستاوردهای خود را در زمینه های، اکتشاف، حفاری و تجهیزات نقل و انتقال نفت و گاز در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز باکو عرضه کردند.
در این نمایشگاه چهار شرکت ایرانی،کارخانه سیمان آباده تولید کننده سیمان مخصوص حفاری های نفتی، شرکت نفت پاسارگاد تولید کننده انواع قیر و فرآوردهای آن، شرکت تاپ گروپ تولید کننده لوله های نفت و گاز وشرکت تولیدی مس گریت تولید کننده رنگ های ضد زنگ لوله های نفتی آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید قرار داده اند.

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز خزر در باکو ، پنجم تا هشتم ژوئن ( ۱۶ تا ۱۹ خردادماه سال جاری ) برپا است و در حاشیه برگزاری این نمایشگاه قرار است چندین میزگرد و کنفرانس بین المللی با حضور متخصصان و کارشناسان کشورهای مختلف جهان برگزار شود.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.