کنفرانس بین المللی سپر موشکی مسکو، میدان تاخت و تاز روسیه علیه آمریکا و ناتو

به گزارش خبرنگار ایرنا، این کنفرانس دو روزه با پیام ‘دمیتری مدودیف’ رییس جمهوری روسیه آغاز شد و وی در قامت عالی ترین مقام روس نسبت به عواقب استقرار موشکی آمریکا در قاره اروپا هشدار داد.

رییس جمهوری روسیه برداشتن چنین گامی را از طرف آمریکا و ناتو اشتباه وغیرقابل قبول خواند و تاکید کرد که مسایل مربوط به امنیت موشکی بطور مستقیم با ثبات راهبردی مرتبط است و بهای ارتکاب این اشتباه برای غرب بسیار بالا خواهد بود.

مدودیف در پیام خود همانند ماه نوامبر سال گذشته که تدابیرمتقابل برای مقابله با سامانه موشکی آمریکا در قاره اروپا را اعلام کرده بود، بار دیگر بر آمادگی مسکو برای اجرای تدابیر لازم علیه این سامانه و پاسخ مناسب به آن تاکید کرد.

‘نیکلای پاتروشف’ دبیر شورای امنیت روسیه هم در این نشست، سامانه موشکی آمریکا را تهدیدی برای امنیت کشورش خواند وهشدار داد درصورتی که نگرانی مسکو در این خصوص لحاظ نشود، تدابیر موثری علیه آن اتخاذ خواهد شد.

وی نگرانی روسیه را از امکان رهگیری بخشی از موشک های قاره پیمای زمینی و دریایی این کشور توسط سامانه آمریکایی تشریح وخاطرنشان کرد که مناطق جغرافیایی و مشخصات فنی سیستم پدافند موشکی آمریکا این نگرانی را دامن می زند.

مقام روس به صراحت اعلام کرد که خودداری آمریکا از ارائه تضمین های حقوقی در باره ماهیت سامانه موشکی خود به روسیه، این ظن را تقویت می کند که اهداف پنهانی این طرح با اهداف اعلام شده آن متفاوت است.

‘آناتولی سردیوکوف’وزیر دفاع روسیه هم سامانه موشکی آمریکا را تهدیدی برای امنیت راهبردی و نیروی هسته ای باز دارنده کشورش خواند که به بهانه تهدید موشکی برخی کشورها ایجاد می شود.

وی خاطرنشان کرد که آمریکا در استقرار این سامانه به نگرانی ها و منافع روسیه کمترین توجهی ندارد و این امرموجب به بن بست رسیدن مذاکرات مسکو و واشنگتن در زمینه امنیت موشکی قاره اروپا شده است.

درهنگام سخنرانی سردیکوف، تصاویر رایانه ای از سامانه موشکی آمریکا و وضعیت روسیه با توجه به آسیب پذیری از این سامانه پخش شد و وزیر دفاع روسیه با استناد به آن اعلام کرد که سامانه موشکی آمریکا در قاره اروپا علیه روسیه هدف گیری شده است.

‘نیکلای ماکاروف’رییس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه نیزدرمقام عالی ترین مقام نظامی روس با هشدار به تبعات استقرار یکجانبه گرایانه سپر دفاع موشکی آمریکایی در مجاورت مرزهای کشورش هشدار داد که ستاد تحت امر وی درصورت متشنج شدن اوضاع امنیت موشکی، امکان اقدامات پیشگیرانه و بکارگیری نیروی نظامی علیه این سپر در قاره اروپا را بعید نمی داند.

وی به صراحت اعلام کرد که استقرار تسلیحات تهاجمی جدید در جنوب و شمال شرق روسیه از گزینه های احتمالی مد نظر مسکو برای نابودی زیرساخت های سامانه موشکی آمریکا در اروپا می باشد.

دراین کنفرانس روسها به وضوح به آمریکا و پیمان ناتو پیام دادند که با سامانه موشکی اروپا که بدون مشارکت این کشور ایجاد می شود، مقابله خواهند کرد.

روسیه دراین کنفرانس برمواضع خود ایستادگی کرد و برای نخستین بار با استفاده از سیستم های تصویری رایانه ای و تشریح تهدیدهای احتمالی سامانه موشکی آمریکا تلاش کرد تا نمایندگان آمریکایی حاضر در نشست را به متوقف کردن استقرار این سامانه در نزدیکی مرزهای خود اقناع کند.

درکنفرانس بین المللی سامانه موشکی اروپا بیش از ۲۰۰ مقام عالیرتبه و کارشناس نظامی ارشد از ۵۰ کشورجهان حضور داشته و آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در سطح وزیر و معاون وزیر امور خارجه و دفاع در آن شرکت دارند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز با توجه به حساسیت مساله امنیت موشکی در این کنفرانس حضور فعال داشت و ‘آلکساندر ورشبو’معاون دبیر کل این سازمان طی سخنانی به تشریح مواضع پیمان در باره سامانه موشکی آمریکا پرداخت.

ورشبو گفت: ناتو در اجلاس لیسبون از روسیه دعوت به همکاری کرد، اما متاسفانه پیشرفتی دراین همکاری ها دیده نمی شود.

معاون دبیر کل ناتو با رد اظهارات و نگرانی های مقام های روس در باره ماهیت سامانه موشکی در اروپا مدعی شد که سامانه موشکی آمریکا در قاره اروپا علیه روسیه هدف گیری نشده است.

وی بار دیگر ادعاهای مقام های ناتو را تکرار کرد و گفت: ناتو تمایلی برای برهم زدن ثبات راهبردی جهانی ندارد وهدف از استقرار سامانه موشکی در اروپا نیز مقابله با تهدید موشکی برخی کشورها است.

کنفرانس بین المللی سامانه موشکی اروپا درمسکو یک بار دیگر اختلافات شدید روسیه و آمریکا و ناتو در زمینه امنیت موشکی را برجسته کرد و به وضوح نشان داد که این موضوع به دلیل انعطاف ناپذیری غرب و خودداری ازهمکاری با مسکو به عامل بزرگ تنش آفرین در روابط روسیه با کشورهای عضو ناتو و به ویژه آمریکا تبدیل شده است.

روس ها نیز دراین کنفرانس باردیگر قاطعانه موضع اصولی و برگشت ناپذیر خود مبنی بر مخالفت با استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکایی در اروپا را به نمایش گذاشته و به غرب پیام دادند که این طرح خط قرمز کرملین در رابط با امریکا و متحدان اش محسوب می شود.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸ **‌۱۰۶۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۰۹۱۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.