کنفرانس علمی غیرمتعهدها پیش درآمد همگرایی بیشتر کشورهای عضو جنبش بود

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش، سنجش و اسناد ریاست جمهوری، ‘محمد شیخان ‘ که معاون ارتباطات و اطلاع رسانی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدهانیز است ، افزود: نگاه علمی به سیاست های پیش روی اجلاس سران کشورهای غیرمتعهدها و تعیین راهبردهای عملیاتی برای همگرایی بیشتر کشورهای عضو در حوزه های مختلف از ضروریت های برپایی این کنفرانس بود .

وی خاطرنشان کرد: برگزاری اجلاس کشورهای غیرمتعهدها در تهران به دلیل شرایط خاص جنبش و سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران از اهمیت و جایگاه ویژه ای در دیپلماسی و روابط خارجی کشورمان برخوردار است.

وی افزود : جنبش غیرمتعهدها یکی از موثرترین سازمان های بین المللی است که ایران پس از انقلاب اسلامی به عضویت آن در آمده است. رفع مشکلات جهانی و برپایی عدالت و صلح، جز با همراهی همه ملت ها و دولت ها و با تلاشی عمومی امکان پذیر نیست.

شیخان بر پایان یافتن دوران قطب بندی های تاریخی برآمده از نظام سلطه و حکومت های استعماری تاکید کرد و گفت: تعاریف از پیش تعیین شده ای که به عنوان چارچوب های سیاسی موفق به دنیا صادر و تجویز می شده، رنگ باخته و اجلاس کشورهای غیرمتعهدها خود بیانگر این مساله است.

وی افزود: اجماع کشورهای غیرمتعهدها که بخش عظیمی از جهان را رهبری می کنند، بر ارزش های جهانی و نگاه چاره جویانه آن به مهم ترین چالش فراروی جامعه بشری، اهمیت جنبش غیرمتعهدها را برجسته تر کرده است.

شیخان خاطرنشان کرد که مشارکت فعال این جنبش در قالب نشست ها و تحولات بین المللی در حوزه های مختلف خود موید جایگاه مهمی است که غیرمتعهدها در معادلات بین المللی یافته است. در این زمینه جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار اقدام به برگزاری کنفرانس علمی جنبش غیرمتعهدها کرد.

قایم مقام شورای سیاست گذاری نخستین کنفرانس علمی بین المللی جنبش غیرمتعهدها در مورد دستاوردهای این کنفرانس گفت : در نخستین کنفرانس علمی جنبش غیرمتعهدها پنج کارگروه ‘اقتصاد و توسعه’، ‘فرهنگ، جامعه و تمدن’، ‘رسانه و ارتباطات جمعی’، ‘علوم سیاسی و روابط بین الملل’ و ‘تشکل های مردم نهاد و سازمان های بین المللی’ تشکیل شد که فعالیت آنها همچنان ادامه دارد.

وی به استقبال کشورهای مختلف از کنفرانس علمی جنبش غیرمتعهدها اشاره کرد و گفت: در این کنفرانس تعداد زیادی مقاله داخلی و خارجی به دبیرخانه ارسال شده بود که بیشتر آنها از سوی صاحبنظران و اندیشمندان سرشناس در موضوعات محوری کنفرانس بود.

کنفرانس علمی بین المللی جنبش غیرمتعهدها برای اولین بار و با ابتکار جمهوری اسلامی ایران در ۲۷ و ۲۸ تیرماه امسال در تهران برگزار شد.

شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها نیز قرار است در ۹ و ۱۰ شهریورماه امسال در تهران برگزار شود .

سیام** ۹۱۲۹**۱۵۸۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۰۰۱۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.