کنکوری جریان‌ساز

جام جم آنلاین: برنامه زنده «فرصت برابر» به تهیه‌کنندگی علیرضا سپهرین ـ که از شبکه آموزش پخش می‌شود ـ همراه با کارشناسان مجرب سعی دارد برنامه‌ریزی درسی‌، روش‌های مطالعه‌، تست‌زنی و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور را آموزش دهد.

این برنامه بخش‌های متنوع و بسته به دوره‌های زمانی، برنامه‌ریزی متفاوتی دارد. به عنوان مثال در ایام پیش از کنکور به آموزش مواد درسی و برنامه‌ریزی برای مخاطبان، در زمان کنکور به آماده‌سازی داوطلبان برای شرکت در این آزمون و پس از کنکور به شناساندن رشته‌ها و دانشگاه‌ها و چگونگی انجام یک انتخاب رشته مناسب می‌پردازد.

در هر سه دوره علاوه بر کارشناسان و مدرسان، مشاوران تحصیلی و خانواده، راهنمایی مخاطبان و خانواده‌ آنها برای آماده‌سازی روحی داوطلب و طی کردن هر چه مطلوب‌تر این دوره‌ها را به عهده دارد.

این برنامه گاهی پا را فراتر نهاده و به سراغ همسالان می‌رود تا با بیان ساده و تاثیرگذار خود از علت شکست‌ها و موفقیت‌ها گفته، راه‌های موفقیت خود را آن‌گونه که تجربه کرده‌اند به مخاطبان بیاموزند.

مجریان برنامه همگی بخوبی از عهده اجرا برآمده‌اند و حضور موثری در پیشبرد مباحث و مطالب دارند. شاید یکی از ویژگی‌های مثبت این برنامه، انتخاب مجریانی است که همسن و سال مخاطب نیستند و این اختلاف نسلی که هوشمندانه انتخاب شده می‌تواند نقطه اتکا و اعتمادی برای مخاطب نوجوان و جوان باشد؛ جوانی که اکنون و در شرایط آماده شدن برای آزمون است نه به رابطه دوستانه که به رابطه استاد شاگردی نیازمند است تا بتواند به انباشته‌های ذهنی و تجربی او تکیه کند. خوشبختانه مجریان این برنامه همگی واجد این شرایط هستند.

فرصت برابر گرچه به نوعی یک مجله آموزشی ـ تصویری است، اما ویژگی‌هایی دارد که آن را به یک برنامه تلویزیونی موفق تبدیل کرده است.

یکی از آنها استفاده و انتخاب کارشناسان، مشاوران و مدرسانی است که از قدرت بیان بالایی برخوردارند؛ شیوا سخن می‌گویند و به نوعی کاریزماتیک هستند.

در واقع آنها به دلیل داشتن این مشخصات به‌گونه‌ای مخاطب را مسحور می‌کنند، می‌توانند به او اطمینان خاطر بدهند که سخن درست می‌گویند و اگر به گفته‌های آنها عمل شود، به نتیجه مطلوب خواهند رسید.

آنها گاهی میان مباحث آموزشی، خاطرات و تجربه‌های خود، اطرافیان و مشاهیر و بزرگان جهان را عنوان می‌کنند که به گوش مخاطب آشنا آمده، خوش می‌نشیند و به او دلگرمی و انرژی می‌دهد تا هر چه بیشتر تلاش کند. البته این برنامه برای این‌که هرچه بیشتر تصویری شود، از عناصر دیگری همچون تصویربرداری، دکور، کلیپ‌ها، گزارش‌های تصویری و… سود برده است.

دکور آن از یک میز بزرگ کتابی شکل و یک میز کوچک‌تر سفید تشکیل شده و در پس‌زمینه آن تصاویری انتزاعی و رنگ‌هایی تند و شاد به چشم می‌خورد که به نوعی مهیج است و انرژی حیاتی در روح مخاطب می‌دمد.

تصویربرداری یکی از نقاط مثبت کار است که می‌تواند الگوی مناسبی برای این‌گونه برنامه‌ها باشد. استفاده مناسب و بجا از تکنیک‌های تصویربرداری چون تراولینگ، پن و… و نمایش قاب‌های زیبا با در نظر داشتن ابعاد روانشناختی تصویری در فرصت برابر، ویژگی‌های بارز و مثال‌زدنی تصویربرداری است.

به عنوان نمونه وقتی قرار است مجری، بحث را به کارشناس واگذار کند تصویر مجری دیزالو می‌شود به تصویر کارشناس، اما وقتی کارشناس می‌خواهد بحث مجری را ادامه دهد یا تکمیل کند، دوربین از مجری تراول می‌کند به کارشناس. این ریزه‌کاری‌های تصویری از درک زیباشناسانه و روان‌شناسانه عوامل سازنده نشان دارد.

بزرگ‌ترین ویژگی فرصت برابر، جامعیت داشتن آن است. این برنامه، کنکوری‌ها، خانواده آنها، دوستان، دبیران، مشاوران تحصیلی، مدرسان آموزشگاه‌های کنکوری، کارشناسان سازمان سنجش و مولفان کتاب‌های کنکوری… را مورد توجه قرار می‌دهد و نقد و تحلیل می‌کند.

فرصت برابر که ابتدا به گونه‌ای مکمل کمک آموزشی‌های کنکور بود، طی سال گذشته پا را فراتر نهاده و با راه‌اندازی سایت فرصت برابر و برنامه‌ریزی دقیق در جهت هر چه تخصصی‌تر شدن، به قطبی بزرگ و جریان‌ساز در عرصه کنکور تبدیل شده است.

این مساله شاید خواست نهایی یک برنامه آموزشی ـ تلویزیونی باشد که فرصت برابر در کوتاه زمانی این مسیر را طی کرده و جایگاه خود را به درستی یافته است. (جام جم – ضمیمه قاب کوچک)

مریم رها


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.