کوتاهی قد با آهنگ رشد در سن بلوغ ارتباط دارد

اگر در دوران بلوغ تغذیه به درستی انجام نگیرد آهنگ رشد دچال اختلال شده و فرد ممکن است کوتاه قد شود.

برلیانت بزرگمهر مشاور تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سن بلوغ سن بسیار حساسی است و به دلیل اینکه بیشترین آهنگ رشد در سن بلوغ اتفاق می‌افتد هر عاملی که در این آهنگ رشد اختلال ایجاد کند فرد ممکن است کوتاه قد شود و کوتاه قد باقی بماند.
وی افزود: اگر در دوران رشد و بلوغ تغذیه ناکافی باشد در رشد اختلال به وجود می‌آورد.
تغییرات هورمونی، بی‌اشتهایی، پرخوری، افسردگی، اضطراب و استرس باعث می‌شود نوجوان در سن بلوغ به خوبی و مناسب غذا نخورند و این مسئله در نوجوانان باعث می‌شود که نوع غذا و تغذیه خود محوری می‌کنند و تحت تاثیر اطرافیان و هم سالان خود می‌شوند. 
وی تصریح کرد: بسیاری از نوجوانان به خصوص دختران در این سن برای داشتن اندام مناسب از رژیم‌های غذایی غلط استفاده می‌کنند بنابراین در این دوران با مشکلات تغذیه‌ای مواجه هستند.
بزرگمهر اظهار داشت: در تغذیه صحیح در درجه اول باید آگاهی تغذیه را بالا برد و فرد را با نیازهای تغذیه‌ای و خواص مواد مغذی و همچنی مواد مضر آشنا کرد.
پدر و مادر و برادران و خواهران الگوی بسیار مناسب برای نوجوان هستند و البته نباید نوع غذا را به نوجوان تحمیل کرد نوجوان با دیدن نوع غذای مناسب از پدر و مادر خودش را با این نوع غذاها وفق می‌دهد.
بزرگمهر متذکر شد: رسانه‌های جمعی در آموزش و گاهی به نوجوانان بسیار مناسب است در مورد رژیم غذایی مفید برای هر فرد مشاوره با رژیم شناس بسیار مناسب است.
بزرگمهر تصریح کرد: نوجوانان  در سن بلوغ باید حتما در روز ۳ واحد لبنیات از جمله شیر،‌پنیر و ماست و همچنین سبزیجات و میوه‌ها به مقدار کافی استفاده کنند همچنین در این سن توصیه می‌شود از ورزش‌هایی که باعث افزایش قد می‌شود مانند والیبال و بسکتبال استفاده کنند./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.