کودکان و نوجوانان نسبت‌به سایر گروه‌های سنی علاقه بیشتری به کتابخوانی دارند

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ سهشنبه ۹ آبان ۹۱،

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ سید صادق رضایی مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست خبری بیستمین دوره هفته کتاب؛ که صبح امروز در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری در چندین نقطه دیدگاه ملی خود را بیان کردند؛ یکی از این دیدگاهها در سفرهای استانی ایشان در بجنورد مطرح شد که به توسعه کتاب و کتابخوانی از دوران کودکی و تولید کتابهایی با محوریت خردورزی اشاره کردند.
وی افزود: این نگاه در کانون  وجود داشته و حدود هشت سال است که مجموعه فعالیتهایی با محوریت فلسفه برای کودکان انجام می شود.
رضایی تصریح کرد: سال گذشته کودکان و نوجوانان در ۳۱ استان یک میلیون و ۵۰۰ هزار جلد کتاب مطالعه کردند این آمار نشان می دهد که این گروه سنی نسبت به قشرهای مختلف جامعه کتابخوان‌تر هستند.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: محور ۴۰ فعالیت کانون، کتاب و کتابخوانیی بوده و در ۸۵۱ مرکز فرهنگی هنری کانون در سراسر کشور به این موضوع پرداخته می شود.
وی اظهار داشت: اگر کتاب نتواند با مخاطب خود به ویژه کودکان و نوجوانان ارتباط برقرار کند به سراغ فیلم می رود.
رضایی تاکید کرد: وقتی کودکان و نوجوانان گرایش به سمت خواندن کتاب دارند ما باید به عنوان کسانی که در بخش انتشارات کتاب این گروه سنی وارد هستیم، مخاطب شناسی را اصل مهمی در چاپ کتاب کانون در نظر بگیریم.
مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطر نشان کرد: کانون و مجموعه هنرمندان که شامل نویسنده، شاعر و تصویر کتاب بوده باید مخاطبان خود را بشناسند و زبان هنر باید برای این گروه سنی رعایت شود.
وی بیان کرد: کانون در چشم انداز خود در بخش تولیدات فرهنگی و هنری، زبان هنر و نیاز مخاطبان خود را شناخته و توانسته با آنها به خوبی ارتباط برقرار کند.
رضایی ادامه داد: متن مکتوب نمایش نامه که مطلوب نوجوانان باشد در کشورمان کم است کانون در این زمینه ورود پیدا کرده وهمچنین در بخش شعر نیز چراغ شعر نوجوانان را روشن کرده و تا پایان سال از اشعار نوجوانان رونمایی می شود.
وی تصریح کرد: طی مراسمی در روز ۲۹ آبان از کتابهای چاپ اول کانون که در سال ۹۱ منتشر شده رونمایی می شود.
محمدباقر آدوسی، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: لازمه توسعه فرهنگی و اقتصادی در کشور توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.
وی تصریح کرد: در کشورمان کتابخانه کم نداریم ولی انگیزه و عادت مطالعه در کشور پایین است روشی که کانون در این زمینه به کار می برد تلاش می کند انگیزه در کودکان و نوجوانان ایجاد کند.

*کودکان و نوجوانان پنج میلیون کتاب از مراکز کانون امانت گرفتند

آدوسی بیان کرد: سال گذشته کودک و نوجوان پنج میلیون و ۴۰۰جلد کتاب از مراکز کانون کتاب به امانت گرفتند و حدود یک میلیون و ۴۶۰ مورد فعالیت کتابخوانی در این مراکز اجرا شد که در مجموع ۲۱ میلیون نفر در این فعالیت ها شرکت داشتند.

*۸٫۵ میلیون نسخه کتاب در مراکز کانون وجود دارد

معاون فرهنگی کانون تصریح کرد: در بیش از ۸۵۰ مرکز فرهنگی هنری کانون در سطح کشور ۸٫۵ میلیون نسخه کتاب موجود است که حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب می شود.
وی اظهار داشت: ۱۵ کارگروه در حوزه کتاب کانون وجود دارد که به بررسی کتابهای منتشر شده از سوی انتشارات کانون می پردازد.
آدوسی ادامه داد: سال گذشته شش میلیون نسخه کتاب خریداری کردیم و در اختیار استانها قرار دادیم.
معاون فرهنگی کانون بیان کرد: در هفته کتاب و کتابخوانی مراکز کانون برنامه های متعددی را اجرا می کنند که می توان به “همایش کتاب و کتابخوانی”، “طرح یک کتاب در یک نگاه”، “دفترچه ثبت مطالعات، طرح مروجین کتابخوان و طرح رادیو کتاب اشاره کرد.

*کودکان و نوجوانان ۵۷۰ هزار جلد کتاب در سال ۹۰ به امانت گرفتند

محسن فضلی مشاور، فرهنگی مدیر عامل کانون ادامه داد: کانون برای کتاب ارزش ممتازی در نظر می گیرد در همه فعالیتهایش به این موضوع می پردازد
وی افزود: مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تلاش می کنند تا به ترویج کتاب و کتابخوانی بپردازند و فعالیت گسترده ای در این زمینه انجام دهند.
فضلی تصریح کرد: از اول مهر سال ۹۰ تا اول مهر سال ۹۱مراکز کانون حدود ۱۰۰ هزار نفر عضو دارد که در مجموع در این مدت ۵۷۰ هزار جلد کتاب از سوی کودکان و نوجوانان کتاب به امانت گرفته شد.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران بیان کرد: براساس نظرسنجی های انجام شده کودکان و نوجوانان گرایش مطالعه ای متنوعی دارند پرخواننده ترین کتابهای کانون در گروه سنی الف و ب “بوفالو” ، در گروه سن ب و ج “خفاش دیوانه” گروه سن ج “خاطرات یک عنکبوت” گره سنی ج و د “جزیره بی تربیت ها” گروه سنی د و ه “کتاب هستی” است.
فضلی اظهار داشت: نمایشگاهی از تصویرگری ۳۰ عنوان کتاب کانون با نام کتاب خودمان که هفته گذشته رونمایی شد در هفته کتاب تا پایان دی در موزه کودک کانون برپا می شود.

*تخفیف۴۰ درصدی کتابهای کانون در هفته کتاب

مرتضی حیدری، مشاور اقتصادی مدیر عامل کانون بیان کرد: در هفته کتاب ۳۰ درصد تخفیف برای کتابهای کانون در نظر گرفته شده و اگر موسسات آموزشی و مدارس مبلغ خریدشان بالا باشد ۴۰ درصد تخفیف داده می شود./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.