کودک‌آزاری علت ۷۶ درصد تماس‌های۱۲۳ / ۷۰درصد کودکان کار‌وخیابان کمتر از ۱۵سال دارند

35-128.jpg

مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور: کودک آزاری علت ۷۶ درصد تماس‌های اورژانس اجتماعی استان تهران در شش ماهه نخست امسال بوده است.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر غلامرضا رضایی‌فر در نشست خبری روز جهانی کودک سازمان بهزیستی با اشاره به برقراری ۴۸۳ هزار و ۷۷۳ تماس با اورژانس اجتماعی در سال گذشته، اظهار کرد: از این تعداد ۹۹ هزار و ۹۰۰ تماس مرتبط بوده که در این میان هشت هزار و ۶۱۸ تماس مرتبط با کودک‌آزاری است.

به گفته وی ۴۹٫۸ درصد کودک‌آزاری‌ها مربوط به آزار جسمی، ۳۱٫۳ درصد مربوط به غفلت، ۱۲٫۵ درصد مربوط به آزار روانی و روحی و ۲٫۷ درصد مربوط به آزار جنسی است.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اعلام نام استان‌هایی که بیشترین مورد تماس مرتبط با کودک آزاری با اورژانس اجتماعی داشته‌اند، گفت: تهران با دو هزار و ۱۰۲ مورد، فارس با هزار و ۱۰۵ مورد، خراسان رضوی با هزار و ۱۰۰ مورد و اصفهان با حدود ۷۰۰۰ مورد در صدر بوده‌اند.

به گفته رضایی‌فر، در شش ماهه نخست سال جاری، چهار هزار و ۳۷۲ تماس با اورژانس اجتماعی تهران برقرار شده است که در این میان ۷۰۴ مورد تماس مرتبط بوده‌ است و ۵۳۹ مورد از تماس‌های مرتبط مربوط به کودک‌آزاری است.

وی در ادامه عنوان کرد: بدین ترتیب کودک‌آزاری علت ۷۶ درصد تماس‌ها با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی محسوب می‌شود.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آمار کودک‌آزاری‌های استان تهران در شش ماهه نخست سال جاری، گفت: ۵۳٫۴ درصد کودک‌آزاری‌ها جسمی، ۱۹٫۴ درصد غفلت، ۱۶٫۵ درصد آزار روحی، ۲٫۷ آزار جنسی و ۷٫۷ درصد آزار ترکیبی بوده است.

رضایی‌فر در ادامه با بیان اینکه تا سال ۷۴، کودکان کار و خیابان با متکدیان جمع‌آوری شده‌اند، گفت: در سال ۷۸ کودکان کار از متکدیان جدا شده و ساماندهی این قشر سازمان بهزیستی متحول شد و بدین‌ترتیب آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان در سال ۸۴ به تصویب هیات دولت رسید و ستاد ساماندهی کودکان کار و خیابان تشکیل شد.

وی افزود: در پی این مصوبه، سازمان بهزیستی ۳۷ مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابان را در ۳۱ استان کشور دایر کرد و بخشی از اعتبارات متکدیان به کودکان کار و خیابان اختصاص یافت.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: به موجب آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان، سازمان بهزیستی و ۱۱ ارگان دیگر متولی ساماندهی کودکان کار و خیابان به حساب می‌آیند، اما باید به این نکته توجه داشت که در برخورد با کودکان خیابانی نباید با معلول برخورد کرد، چرا که باید نگاه‌ها متوجه علت‌ها باشد.

به گفته رضایی‌فر، آمار کودکان ارجاع داده شده به مراکز ساماندهی کودکان کار و خیابان سازمان بهزیستی در سال‌های اخیر کاهش یافته است. بدین ترتیب که ده هزار و ۴۰۰ کودک در سال ۸۷ پذیرش شده، شش هزار و ۹۰۰ کودک در سال ۸۸، پنج هزار و ۹۰۰ کودک در سال ۸۹ و پنج هزار و ۳۰۰ کودک در سال ۹۰۰ پذیرفته شده‌اند و ساماندهی کودکان کار سیر نزولی داشته است.

وی در ادامه با اشاره به ناچیز بودن اعتبارات سازمان بهزیستی در رابطه با کودکان کار و خیابان، گفت: این در حالی است که ظرفیت مراکز در چند سال اخیر افزایش یافته است.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه با برشمردن دلایل کاهش تعداد کودکان مرجوع به مراکز ساماندهی کودکان کار و خیابان سازمان بهزیستی، گفت: کاهش مهاجرت‌ها بر اثر اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها در روستاها و توجه بیشتر به اتباع بیگانه از دلایل این امر است.

به گفته رضایی‌فر، بیش از یک سوم کودکان کار و خیابان اتباع بیگانه هستند.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم اتخاذ رویکرد توانمندسازانه در رابطه با کودکان کار و خیابان و خانواده‌های آنها، گفت: لازم است کودک و خانواده به صورت همزمان توانمند شوند، چرا که در غیر این صورت سیکل ساماندهی کودکان کار و خیابان همچنان معیوب خواهد ماند.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه خبر داد: در سال جاری اعتباراتی از وزارت رفاه درخواست شده است تا از طریق اختصاص آنها، دو هزار کودک کار و خیابان به اتفاق خانواده‌هایشان در چرخه توانمندسازی قرار گیرند.

رضایی‌فر در ادامه تاکید کرد: توانمندسازی در ابتدا از طریق کاهش ساعات حضور کودک در خیابان اتفاق می‌افتد.

وی افزود: کودک خیابانی، کودکی است که ساعات قابل توجهی از شبانه‌روز را در خیابان حضور داشته، کار و یا زندگی کند.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه نسبت به ترک تحصیل کردن کودکان کار و خیابان هشدار داد و گفت: حدود ۴۰ درصد از کودکان کار و خیابان ترک تحصیل کرده‌اند.

رضایی‌فر در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه یک سوم کودکان کار و خیابان پذیرش شده در کشور مربوط به تهران است، گفت: در رده‌های بعدی استان‌های خراسان‌رضوی، فارس، اصفهان و هرمزگان قرار دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه ۳۴ درصد کودکان کار، اتباع بیگانه هستند، افزود: بیشترین آمارهای مربوط به پذیرش اتباع بیگانه با ۷۵ درصد مربوط به استان فارس است و خراسان رضوی با ۴۸ درصد، تهران و اصفهان با ۴۷ درصد و هرمزگان با ۳۹ درصد در رده‌های بعد قرار دارند.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه هشدار داد: ۷۰ درصد از کودکان کار کمتر از ۱۵ سال دارند و این در حالی است که سازمان جهانی کار، اشتغال کودکان زیر ۱۵ سال را برای کشور ما ممنوع اعلام کرده است.

رضایی‌فر در ادامه اظهار کرد: حدود ۴۰ درصد از کودکان کار به مدرسه نمی‌رفتند و حدود ۷۰ درصد از آنها نیز دارای پدر و مادر هستند.

وی افزود: والدین ۱۱٫۷ درصد از این کودکان طلاق گرفته، والدین ۳٫۸ درصد از آنها متارکه کرده، ۳٫۳ درصد از آنها با حضور نامادری و ۳ درصد با حضور ناپدری زندگی می‌کنند. پدر ۶٫۲ درصد از آنها و مادر ۲٫۴ درصد از آنها فوت کرده است و ۱٫۲ درصد از این کودکان بی‌سرپرست هستند.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: بیش از ۹۵ درصد کودکان کار و خیابان سابقه مصرف مواد مخدر و بزه را ندارند.

رضایی‌فر در ادامه تاکید کرد: سازمان بهزیستی تنها متولی سازماندهی کودکان خیابان و کودکانی که در خیابان کار می‌کنند، است و کودکان مشغول به کار در مغازه‌ها، بخش خصوصی، روستاها، کارخانه‌ها و کارگاه‌های زیرزمینی ارتباطی با بهزیستی ندارند و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی این کودکان است. در صورتی که این کودکان شناسایی شوند و به سازمان بهزیستی ارجاع داده شوند، در این صورت است که سازمان بهزیستی در زمینه این کودکان مسوولیت پیدا می‌کند.

پیمانکاران نهادهایی همچون شهرداری، کودکان زیر ۱۵ سال را به کار می‌گمارند و ضروری است که این نهادها با این پیمانکاران برخورد کنند

وی در ادامه علل ظهور کودکان کار و خیابان را، شکاف طبقاتی دانست و گفت: هرچه شکاف طبقاتی بیشتر شود، تعداد کودکان کار و خیابان نیز افزایش پیدا می‌کند، ضمن اینکه حاشیه‌نشینی و مهاجرت نیز به این موضوع دامن می‌زند و باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌های سیستماتیک از بالا به پایین انجام شده و سطح رفاه را افزایش داد.

رضایی‌فر در ادامه از بکار بردن واژه‌هایی نظیر «پاک کردن خیابان‌ها از کودکان» هشدار داد و گفت: این کودکان جزئی از جامعه هستند.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین گفت: بالاتر رفتن آمار تماس‌های مرتبط با کودک آزاری با اورژانس اجتماعی نمی‌تواند ناشی از افزایش این امر باشد، بلکه نشان از ارتقای سطح آگاهی مردم دارد.

به گفته وی، شهرهای برخوردار بیشترین تماس‌ها را با اورژانس اجتماعی دارند.

رضایی‌فر در ادامه با برشمردن علل عمده کودک آزاری، گفت: هیچ پدر و مادری به عمد کودک خود را آزار نمی‌دهند، بلکه این افراد یا فقر فرهنگی داشته و جاهل هستند و یا دارای اختلالات روحی بوده و یا در اثر مصرف مواد محرک مخدر در حالت عادی به سر نمی‌برند.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه با تاکید بر لزوم اتخاذ ساز و کارهای پیشگیرانه در رابطه با کودک آزاری، گفت: در قانون جدید حمایت از کودکان و نوجوانان که در حال حاضر در مجلس به سر می‌برد، هماهنگی‌ها برای اجرای قوانین افزایش پیدا کرده است، ضمن اینکه مجازات‌ها نیز تشدید شده است.

به گفته رضایی‌فر، در این قانون پیش‌بینی‌های لازم به عمل آمده تا در کودک آزاری‌های شدید، مددکاران اجتماعی بدون حکم قاضی به عنوان رابط مداخله کنند و سپس برای قاضی اورژانسی بودن موضوع را ثابت کنند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.