کوچک‌ترین رشته‌کوه جهان از چشم‌انداز فضا

تصویر جدید ساکنان ایستگاه فضایی بین‌المللی به نمایش یک تضاد جالب میان کوچکترین رشته کوه جهان در ارتفاع ۶۱۰ متری با زمین‌های اطراف آنها پرداخته است.

تپه‌های ساتر در دره بزرگ مرکزی کالیفرنیا در این تصویر به رنگ قهوهای مایل به زرد در مرکز زمین‌های سبز علفزار قرار گرفته است.

مناطق شهری مانند شهر یوبا در ۱۸ کیلومتری جنوب شرق کالیفرنیا در این تصویر مانند نوری بر نواحی خاکستری رنگ به نمایش در آمده‌اند.

به گزارش ناسا، تپه‌های ساتر بقایای یک آتشفشان هستند که ۱٫۶ میلیون تا ۱٫۴ میلیون سال پیش در دوره پلیستوسن فعالیت داشته است. به گفته ناسا این تپه‌ها گاهی با عنوان کوچکترین رشته کوه جهان خوانده می‌شوند.

هسته مرکزی تپه‌ها با گنبدهای گدازه مشخص شده‌اند که انباشتهای گدازه چسبناک فوران کرده بر روی سطح هستند و با هر لایه بالاتر آمده‌اند. امروزه این گنبدهای گدازه، تپه‌های بلند مرکزی ساتر را شکل داده‌اند که سایه‌های آنها در مرکز تصویر ناسا نمایان است.

آنچه به عنوان یک لایه باقی مانده از ماده تکه تکه شده که در اثر فورانهای گاه به گاه گنبدهای گدازه ایجاد شده ، اطراف هسته را محصور کرده است. بین این لایه سنگی و هسته یک خندق وجود داشته که با فوران سنگهای رسوبی در معرض که در زیر سنگهای آتشفشانی قرار دارند، شکل گرفته است.

به گفته ناسا، این تصویر به دلیل زاویه دید از ایستگاه فضایی تا حدی تحریف شده و به شکل مورب درآمده است.

داغ کن - کلوب دات کام ارسال به کلوب


Latest news from our site

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.