کیک بهتر است یا کلوچه

جام جم آنلاین: بیشتر والدینی که بچه مدرسه‌ای دارند، کیک و کلوچه را به دلیل پرحجم بودن و قدرت سیرکنندگی بالا، مناسب‌ترین میان‌وعده مدرسه دانش‌آموز می‌دانند و حتی برخی از مادران آن را در وعده صبحانه فرزندشان وارد کرده و با آسودگی خیال از تهیه یک صبحانه سالم و یک میان‌وعده مغذی خانگی شانه خالی می‌کنند.

اما براستی کیک و کلوچه چه خاصیتی دارد؟ آیا می‌توان این نوع محصولات را در وعده صبحانه یا میان‌وعده مدرسه دانش‌آموز وارد کرد؟

کیک ساده کشمشی، گزینه مناسب

کیک‌ها انواع مختلف شکلاتی، ساده، خامه‌ای، یزدی و کشمشی دارد و پرکالری‌ترین آن شکلاتی و خامه‌دار و مناسب‌ترین آن کشمشی خانگی است.

در یکصد گرم کیک شکلاتی ۴۰۰کالری، کیک ساده اسفنجی ۳۵۰کالری و در یک عدد کیک یزدی ۱۶۰کالری انرژی وجود دارد.

کیک‌ در مقایسه با سایر شیرینی‌ها به دلیل اسفنجی بودن زمان ماندگاری بسیار کوتاهی دارد و بسرعت در رطوبت بالای محیط کپک‌زده و در مجاورت هوای آزاد خشک می‌شود.

به همین دلیل اغلب تولیدکنندگان برای افزایش ماندگاری محصول از مواد نگه دارنده، ضدکپک، عمل‌آورنده و بهبود‌دهنده به وفور استفاده می‌کنند.

این نوع افزودنی‌ها گرچه تحت نظارت افزوده می‌شود، اما مصرف مستمر آن برای افراد بخصوص کودکان بسیار مضر بوده و در درازمدت به بروز عوارض جانبی منجر می‌شود.

از سوی دیگر این محصولات از آرد سفید بدون سبوس تهیه شده و برای ایجاد پف و تردی بافت کیک از بکینگ‌پودر استفاده می‌کنند.

این پودر مخلوطی از جوش‌شیرین، مواد اسیدی خوراکی و ترکیبات مولد CO2 است که می‌تواند مولد زخم‌های سخت معده و روده باشد و بشدت از قدرت جذب کلسیم و آهن بدن ‌می‌کاهد بنابراین بهتر است کیک را به صورت خانگی با آرد سبوس‌دار تهیه و با مقداری شیر، کشمش و برخی مغزها، ارزش تغذیه‌ای آن را بالا ببرید.

کلوچه‌هایی با مغزی نامرغوب

کلوچه در مقایسه با انواع کیک‌ به دلیل حجم و قطر کمتر و بافت متراکم‌تر منافذ نگه دارنده رطوبت نداشته و به همین دلیل زمان ماندگاری طولانی‌تری دارد. در یکصد گرم کلوچه ۵۰۰ کالری انرژی نهفته است و مانند کیک‌‌ قدرت چاق‌کنندگی بالایی دارد.

بزرگ‌ترین عاملی که باعث پایین‌آمدن کیفیت و ارزش تغذیه‌ای برخی کلوچه‌ها شده، استفاده از گردوی نامرغوب یا مواد پرکننده اسانس‌داری است که به عنوان مغزی داخل کلوچه به کار می‌رود. خوب است بدانید گردوهای نامرغوب اغلب حاوی سم آفلاتوکسین بوده و زمینه ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد. آرد به کار رفته در این محصول نیز از آرد موجود در کیک‌ها کم‌ارزش‌تر است و به دلیل مواد بهبوددهنده موجب سوزش و ترش‌‌کردن معده می‌شود.

خطر سوءتغذیه ؛ احتیاط کنید!

کیک و کلوچه به دلیل فقدان مواد فیبری بسرعت قند خون را بالا برده و با تحریک ترشح انسولین، زمینه ابتلا به دیابت را در افراد بخصوص کودکان مستعد افزایش می‌دهد و از سوی دیگر جذب مواد پروتئینی را مختل و سبب سوء‌تغذیه و اختلال در رشد می‌شود.

از خرید انبوه کیک و کلوچه در یک زمان اجتناب کنید، چراکه در شرایط نامساعد کپک‌هایی در این محصول ایجاد می‌شود که با چشم غیرمسلح قابل رویت نبوده و مسمومیت‌زا است.

فاخره بهبهانی -‌ گروه سلامت


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.