لاریجانی: حوزه علمیه با روش شهید مطهری به سئوالات قشر تحصیل کرده پاسخ دهد

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خانه ملت ، دکترعلی لاریجانی در ششمین مجمع عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه با بیان اینکه سبقه کلامی در آثار شهید مطهری برجستگی بیشتری نسبت به سایر شئون دارد افزود: شهید مطهری علم کلام را به عنوان علمی که می‌خواهد عقاید اسلامی را اثبات کند می‌داند و در جایی دیگر نیز گفته است که علم کلام عقاید اسلامی را بدرستی بیان، اثبات و از آن دفاع می‌کند.

وی با بیان اینکه بعد از بوجود آمدن مشروطه در ایران وضع متفاوتی در صنوف جامعه ایجاد شد افزود: در گذشته تنها دو صنف در جامعه وجود داشتند که یکدسته از آنها علما و اندیشمندان دینی بوده که در حوزه‌های علمیه و در رشته‌های مختلف مشغول فعالیت بودند و صنف دیگر نیز عامه مردم بودند که از طریق تقلید، مسائل دینی خود را دنبال می‌کردند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عامه مردم به عمق مباحث دینی توجه چندانی نداشتند و تنها بر حسب وظیفه در حوزه احکام و با استفاده از منابر علما، معرفت دینی خود را افزایش می‌دادند و در واقع نگاه عمیق به چنین مسائلی در این صنف کمتر دیده می‌شود.

وی گفت: از عصر مشروطه به بعد با ایجاد دانشگاه، تحولی در زندگی اجتماعی مردم پدید آمد و با طرح موضوعات جدید حجم کار افراد تحصیل کرده نیز افزایش یافت.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: این دسته از افراد که حد واسط بین علما و عامه مردم قرار دارند با استفاده از روش‌های علمی جدید به تخصص‌هایی دست یافتند، اما پیگیری مسائل دینی در آنها چندان قوی نیست و به همین دلیل با اصطلاحات کلامی آشنایی ندارند و نمی‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

علم کلام امروز باید برای قشر دانشگاهی و روشنفکر قابل فهم باشد

وی تصریح کرد: با این وضعیت امروز نیازمند علم و مکتب کلامی هستیم که دارای اصطلاحات کمتری باشد و موضوعات در قالبی ساده و روان برای این دسته از تحصیل کنندگان قابل فهم باشد.

لاریجانی با بیان اینکه وقتی شهید مطهری در مجامع دانشگاهی حضور پیدا کرد با این حادثه اجتماعی آشنا شد و در پی پاسخ به این نیاز‌ها برآمد افزود: در کتاب عدل الهی شهید مطهری تنها کمتر از ۱۵ صفحه مسائل کلامی وجود دارد و ایشان این موضوع مهم را در ۴۰۰ صفحه و با زبان قابل فهم که دارای اصطلاحات تخصصی این علم نیست، برای نسل تحصیل کرده جامعه ارائه کرده است.

انجمن کلام اسلامی روش شهید مطهری را الگو قرار دهد

وی تاکید کرد: جامعه دانشگاهی امروز بیش از گذشته نیازمند چنین رویکردی است و انجمن کلام اسلامی نیز در این راستا باید روش شهید مطهری را الگو قرار دهد و در این زمینه دغدغه ذهنی داشته باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امروز در محیط‌های دانشگاهی مجموعه وسیعی از سئوالات با مبانی اعتقادی و همچنین سایر موضوعات مطرح است و در واقع این سئوالات مشتریان زیادی دارد.

وی ابراز داشت: در عین حالی که باید به صورت تکنیکی به علم کلام پرداخته شود باید صد برابر این میزان، کتاب‌های کلامی تدوین شود تا اقشار متوسط که دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته‌های مختلف هستند بتوانند از این کتاب‌ها بهره‌مند شوند.

لاریجانی در ادامه تأکید کرد: نگاه و روشی که شهید مطهری نسبت به این موضوع داشت بهتر از روش تکنیکی علم کلام است.

تجلیل از متکلمین ضروری است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه تجلیل از متکلمین امری ضروری است افزود: باید از کسانی که عمر خود را در این راه صرف کردند تجلیل کرد و تجلیل از دکتر جهانشاهی نیز بسیار به جا و شایسته است چرا که ایشان در حوزه و دانشگاه فعالیت‌های بسیار زیادی در عرصه علم فلسفه و کلام داشته است و از نظر اخلاقی نیز انسان وارسته‌ای است.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.