لاریجانی در محضر رهبر معظم انقلاب:مجلس باید با رصد دائمی حوادث، سپر دفاع از حقوق ملی باشد

 به گزارش خبرآنلاین به نقل از خانه ملت، متن کامل اظهارات علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

الحمدالله الذی انزل القرآن علی عبده لیکون للعالمین نذیرا و الصلوه علی من جعله شاهدا و مبشرا و نذیرا و داعیا الی الله باذنه و سراجا منیرا و علی آله الذین اذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهرا

 

سلام و درود خداوند بر روح ملکوتی امام راحل (قدس سره) و بر روان پاک شهید مدرس و شهدای عزیز مجلس شورای اسلامی

 

امروز سعادت درک محضر شریف رهبر معظم انقلاب اسلامی، برای نمایندگان ملت بسی مغتنم و ارزشمند است تا در ابتدای کار مجلس نهم از حکمت ولایت امر در تدبیر کار خویش بهره گیریم و خدای عزوجل را بر این نعمت شکرگزاریم که با طلوع انقلاب اسلامی، بر بام سرزمین ما، پرچم عزتمند مردم‌سالاری دینی را برافراشت تا اراده ملت با راهبری امام امت بر همه شئون کشور مسلط گردد و بدین‌سان مجلس شورای اسلامی ظهور راستین چنین اراده ملی است که چون به حکمت نمایندگان آراسته گردد و بر دیانت و فرهنگ اسلامی استقرار یابد در ملک‌داری صحنه نوین سیاست را نشانگر شود.

 

مجلس نهم، ۳۲ مجلس در پس دارد، یعنی از صدر مشروطه تا امروز که هر کدام را حال و قالی است، اما اجمالاً تاریخ گذشته مجالس ایران، سه دوره نسبتاً آزاد و جذاب دارد و دو دوره سیاه و بی‌روح.

 

نسل اول مجالس ایران از مجلس نخست تا ششم، یعنی از زمان انقلاب مشروطه تا پایان دوران قاجار، تا حدودی از آزادی برخوردار و صاحب نمایندگانی نخبه و خردمند بود.

 

نسل دوم مجالس ایران از مجلس هفتم تا دوازدهم، در عهد رضاخان است که تنگ و تاریکی و سکون و سکوت را بر تن دارد به طوری که لایحه تمدید امتیاز نفت در یک جلسه بدون حتی یک مخالف تصویب شد و همان مدال آلت فعل، گوارای آنان است.

 

نسل سوم مجالس ایران که ایضاً از درخشندگی و افتخار برخوردار است، مجالس سیزدهم تا هفدهم است، یعنی از شهریور ۱۳۲۰ تا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که تا حد قابل توجهی آزادی در مجلس و کشور حاکم است و رجال مذهبی و سیاسی نظیر آیت‌الله کاشانی،‌ حسین مکی و مصدق در مجلس دیده می‌شوند و در همین دوره ملی شدن صنعت نفت به تصویب رسید.

 

نسل چهارم مجالس ایران از کودتای ۲۸ مرداد تا مجلس بیست ‌و چهارم یعنی ظهور انقلاب اسلامی است که این دوره مجالس در بی‌خاصیت بودن و آلت فعل بودن و سکون و سکوت، دست دوره تاریک گذشته رضاخانی را به دلیل سلطه قوی آمریکا بر کشور بسته است.

 

نسل پنجم مجالس ایران از پیروزی انقلاب تا مجلس نهم است که از شکوفاترین دوران پارلمان ایران است که آزادی فکر و اندیشه زمینه‌ساز تقنین با معیارهای دینی گشت و همه قوانین این دوره بر دو بال استقلال و حکمت دینی استقرار یافته است و از نظر کمی هم تعداد قوانین این ۸ دوره، ۳ برابر ۷۵ سال دیگر قانونگذاری در کشور است که از جهتی تحرک و پویایی مجالس این دوره را نشان می دهد و از جهتی هم باید توجه داشت، بلاوجه دچار انباشتگی قانونگذاری نشویم و به تنقیح قوانین اهتمام ویژه داشته باشیم که مقدمات این کار در مجلس هشتم مهیا گردید.

 

اینک مجلس نهم، پدیدار شناسانه می تواند از توشه تجربه گذشته خود بهره جوید و استراتژی نتیجه‌گرا را با بررسی فرصت‌ها و چالش‌ها، جهت نیل به اهداف سند چشم‌انداز، در پناه سیاست‌های کلی نظام، انتخاب نماید تا گام مهم در دهه پیشرفت و عدالت بردارد.

 

ضرورت اولی تدوین نقشه راه متناسب، گذر از مرزهای منافع گروهی و بخشی به منافع ملی است. و مولفه دوم، زمینه‌سازی آرامش پویا در درون کشور است که دقیقا مغایر آرامش گورستانی است. پیشرفت، اصولا تابعی از اندیشه و قدرت خلاقیت ملی است و اندیشه، آنگاه در یک جامعه، بالندگی می یابد که آرامش، بستر آن را فراهم کرده باشد و جامعه آشفته، جز پریشان کردن اذهان و سایش توان اندیشگی، نتیجه‌ای به ارمغان نمی‌آورد. گرامی داشتن آزادی برای بالندگی فکر است نه پریشان کردن اذهان و خردمندی آن است که اندیشمندان و صاحبان عزم، برای اداره بهینه کشور، به جای راست‌نشینی و کژگویی، با نگاهی مثبت، اندیشه خویش را در باب حکومتداری به دایره نقد نخبگان و نیک‌اندیشان بسپارند و به جای لعنت فرستادن به تاریکی، شمعی بیفروزند.

 

مولفه سوم، دستیابی به تئوری توسعه تعالی‌بخش است که با تجربیات گذشته و حضور صاحب‌نظران و نخبگان در مجلس، هدفی دور از دسترس نیست. توسعه‌ای که بر محور پیشرفت و عدالت و پاکدامنی شکل یابد و این امر، نیازمند نظریه‌پردازی عمل‌گرا بر مفهوم عدالت و چگونگی نفوذ ارزش‌های اخلاقی در مناسبات اجتماعی است.

 

و مولفه چهارم در این راه، استقامت پایا در بیرون و به تعبیری در مقابل سلطه زورگویان جهانی است که به دلیل حرکت عزتمندانه انقلاب در این سه دهه، آنگونه که با آراستگی تمام در سخنان ۱۴ خرداد رهبر فرزانه انقلاب تجلی یافت، در این مقطع زمانی، آمریکا مزورانه، با سیاست دربهای چرخان، به روش‌های مختلف، در مقابل اراده ملت ستیز می‌نماید، بخصوص این کشور، بعد از طوفان بیداری اسلامی در منطقه و ترک برداشتن هژمونی آمریکا، به خاطر مصائب اقتصادی و سیاسی، از هرج و مرج دیپلماتیک و ناهوشیاری سیاسی رنج می‌برد. اینجاست که مجلس باید با رصد دائمی حوادث، سپر دفاع از حقوق ملّی باشد.

 

باید محضر رهبر بزگروار عرض نمایم، مجلس نهم، نمایندگان محترم، مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات و مدیران و کارشناسان سیاسی، بنیه علمی قوی خود را در خدمت اهداف عالیه کشور قرار خواهند داد. با حضور ۱۰۲ نفر نماینده صاحب مدرک دکتری و ۱۲۰ نماینده که فوق لیسانس هستند و ۳۶ نفر که مدرک لیسانس و تجربه نمایندگی دارند و ۱۷ نفر که از تحصیلات حوزوی برخوردارند و تنوع خوبی هم از نظر تخصصی دارند.خوشبختانه عده زیادی از نمایندگان از سابقه مجاهدت در دفاع مقدس برخوردار و به زیور جانبازی و آزاده بودن، آراسته هستند و از نظر سطح زندگی از طبقات متوسط و پایین کشورند و انشاءالله همین روحیه مردمی زیستن را حفظ خواهند نمود و از نظر پایبندی به دیانت و آرمان‌های انقلاب و ولایی بودن و سرزنده بودن در دفاع از کیان اسلام و انقلاب و شجاعت در دفاع از حقوق ملّت، ستودنی هستند.

 

احساس بنده این است که انشاءالله از زمره کسانی هستند که مسئولیتی که از ملّت پذیرفته‌اند و به گفته پیشوای مؤمنان، امام علی (ع) “آن را نه طعمه‌ای برای خویش که پیمانی بر دوش خود می شمارند”

 

چنین داد پاسخ که پیمان من / درست است اگر بگسلد جان من

 

از خداوند متعال می‌خواهیم که با تدبیر خود، ما را از چاره‌جویی‌های محدود بی‌نیاز کند و با گزینش‌های خود، انتخاب‌های ما را آسان نماید.

 

یا ایها العزیز مسّنا و اهلنا الضّر و جئنا بنضباعهٍ مزجاه فاوفِ لنا الکیل و تصدّق علینا

 

زیاده سخن گفته شد و اسباب تصدیع بیش از حد فراهم گردید. پوزش می‌طلبم و همگی آماده‌ایم تا از بیانات حکمت‌آمیز رهبز معزّز انقلاب بهره‌مند شویم.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.