لاریجانی: نیازمند آسیب شناسی نظام اداری هستیم

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، علی لاریجانی روز یکشنبه در اجلاس ارتقای سلامت اداری در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی در تهران افزود: وقتی مقام معظم رهبری و مسوولان همه بر برخورد با تخلفات تاکید دارند باید با برخی جرایم که سد راه تولید است برخورد قاطع صورت گیرد.

وی ادامه داد: اگر قوانین خوب اجرا شده بود چرا باید رتبه کشور در زمینه فساد اداری اینگونه باشد؟

نماینده مردم قم در مجلس اظهار داشت: باید از تعارفات دست برداریم و با رصد کردن مشکلات در بخش های حساس، توان خود را بر حل موضوعات متمرکز کنیم.

رییس مجلس با بیان این که گاهی پرهیز می کنیم از این که واقعیت ها را درست مطرح کنیم، گفت: در این که قوای کشور به دنبال تحقق عدالت هستند تردیدی نیست ولی باید آسیب شناسی شود که چرا رتبه فساد اداری این گونه است؟

لاریجانی با اشاره به این که اشکالات موجود ریشه ای است و اگر توجه نشود حل نخواهد شد، گفت: باید نگاه فرهنگی نسبت به این موضوع تغییر کند چرا که در حال حاضر در جامعه فرار از مقررات هم در مدیران و هم در مردم قباحت خود را از دست داده است.

رییس قوه مقننه گفت: به عنوان مثال، کسی که از پرداخت مالیات فرار می کند احساس رنجش ندارد و از طرفی مدیری هم که از قانون فرار می کند احساس ناراحتی نمی کند و این در حالی است که در دولت های توسعه یافته که مزاج دینی ندارند فرهنگ رعایت قانون از کودکی به آنان آموزش داده می شود.

رییس مجلس همچنین با اشاره به این که شفاف سازی از دیگر عوامل جلوگیری از بروز فساد اداری است، گفت: هم دستگاه ها و هم رسانه ها وظیفه دارند تا با شفاف سازی مقررات و فضا از تخلفات جلوگیری به عمل آورند.

لاریجانی تصریح کرد: دستگاه ها باید با پرهیز از عدم شفافیت مقررات و تغییرات پشت سر هم در مسیر عدالت و ثبات قرار گیرند و رسانه ها هم با اطلاع رسانی مستمر، مردم را با قوانین آشنا کنند.

رییس قوه مقننه آموزش مدیران را از دیگر عوامل کاهش فساد مالی عنوان کرد و گفت: متاسفانه نبود احزاب در کشور و عدم آموزش مدیران سبب بروز تخلفات می شود.

وی افزود: مدیران اگر آموزش ببیند و راه و رسم دیوانی را بیاموزند کمتر به سمت تخلف می روند.

رییس مجلس گفت: در انتصاب مدیران نیز باید قانونگرایی اصل باشد و مدیران هم در عمل و هم در گفتار در مسیر تحقق عدالت و قانون باشند.

وی استفاده از روش های مکانیزه در سیستم های نظارتی را از دیگر موارد جلوگیری از فساد اداری عنوان کرد و گفت: دستگاه قضایی نیز باید با پرونده های فساد برخورد قاطع داشته باشد تا به نوعی بازدارندگی در کشور ایجاد کند.

لاریجانی همچنین درباره فساد بانکی اخیر گفت: انتظار از دستگاه قضایی این است که برخورد قاطعی در این زمینه داشته باشد.

نماینده مردم قم در مجلس همچنین تجدیدنظر در قوانین کشور را از دیگر عوامل کاهش فساد اداری عنوان کرد و گفت: تصحیح کردن، روشن سازی و جلوگیری از این که افراد را به سمت تخلف نکشانیم از دیگر موضوعات مرتبط با این بخش است و برای اجرای اینگونه مسایل باید تسهیلات آن فراهم شود.

رییس قوه مقننه همچنین سپردن کارها به مردم را مهمترین عامل در بحث نظام سلامت اداری عنوان کرد و گفت: با اجرای خصوصی سازی رقابت ایجاد خواهد شد و با کاهش تخلفات روبه رو خواهیم بود.

رییس مجلس با بیان ارزیابی خود از روند اجرای قانون اصل ۴۴ تصریح کرد: باید باور کنیم اگر در کشور نظارت و هدایت باشد، بهترین سیستم را از نظر آبادانی، رشد اقتصادی و جلوگیری از تخلفات به وجود خواهد آورد.

سیام**۱۰۵۳**۹۱۳۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۲۳۵۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.